Wednesday, Oct 30, 2019

صفحه نخست » مسئله در عراق این است : تغییر حکومت یا تغییر رژیم؟

Iraq.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دو گروه اصلی حامی نخست وزیر عراق، عادل عبدالمهدی، با برکناری وی موافقت کردند، هر چند ناراضیان در بغداد و سایر شهرهای بزرگ عراق همچنان خواستار تغییر رژیم و تغییر قانون اساسی در این کشور هستند.

مقتدا صدر در رأس یکی از دو گروه پارلمانی حامی دولت در گفتگو با رقیب خود هادی الامیری خواستار پی ریزی راهبرد جدید سیاسی برای تعویض حکومت عادل عبدالمهدی شده است.

هادی الامیری که هدایت ائتلافی از شبه نظامیان شیعه تحت حمایت رژیم ایران (معروف به حشدالشعبی) را در دست دارد دیشب سه شنبه بیست و نهم اکتبر با انتشار بیانیه‌ای موافقت خود را با برکناری نخست وزیر عراق، عادل عبدالمهدی، اعلام کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از این پس سرنوشت عادل عبدالمهدی در دست پارلمان عراق است که خواستار حضور او در برابر نمایندگان برای ایراد توضیحات دربارۀ بحران جاری کشور شده است. اما، تاکنون نخست وزیر عراق به دعوت پارلمان پاسخ نداده است.

برغم تلاش‌های دو گروه مؤتلف قدرت برای برکناری نخست وزیر و آرام کردن معترضان، از این رهگذر، مردم ناراضی اقدام حشدالشعبی و گروه مقتدا صدر را راهبردی برای حفظ قدرت در دستان افراد و گروه هایی می‌دانند که عموم معترضان خواستار برکناری همۀ آنها هستند.

از آغاز ناآرامی‌های عراق در اوایل ماه اکتبر تظاهرکنندگان تکرار می‌کنند که سقوط حکومت کافی نیست و باید کل هیئت حاکمه تغییر کند که پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به یاری آمریکا قدرت را در عراق در انحصار گرفته است.

مردم خواستار پایان یافتن نظام پیچیدۀ تقسیم مناصب بر اساس تعلقات قومی و دینی هستند که به اعتقاد آنان منشاء فساد و رانت صاحبان قدرت و محروم شدن جامعه و به ویژه جوانان از حقوق‌شان بوده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به همین خاطر ناراضیان خواستار تغییر قانون اساسی هستند و می‌گویند: افراد فاسدی که معادل دوبرابر تولید ناخالص عراق را ربوده‌اند باید تاوان پس بدهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy