Wednesday, Oct 30, 2019

صفحه نخست » آمریکا خواستار تشکیل دولتی جدید در لبنان شد

libanon.jpgالعربیه - وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۹ اکتبر از تمامی طرف‌ها در لبنان خواست تا تشکیل دولتی جدید در این کشور را تسهیل کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رهبران سیاسی را به همکاری در برآورده کردن احتیاج‌های ملت لبنان دعوت کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای تاکید کرد که دولت جدید می‌تواند پایه‌هایی قوی را برای لبنانی شکوفا بنیان گذاشته و امنیت را برای تمام شهروندان آن فراهم کند.

وزارت خارجه آمریکا توضیح داد، تظاهرات مسالمت‌آمیز و همبستگی ملی طی ۱۳ روز از آغاز اعتراضات حامل این پیام است که لبنانی‌ها خواستار دولتی فعال، اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد مزمن شده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر ضرورت متوقف کردن هر گونه اعمال خشونت یا تحریک از ارتش و نیروهای امنیتی لبنان خواسته شده تا از تظاهرکنندگان محافظت کنند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

استعفای سعد حریری

این در حالی است که سعد الحریری نخست وزیر لبنان شامگاه سه‌شنبه طی سخنانی کوتاه ضمن اعلام خبر استعفای خود از پست نخست وزیری گفت: «ملت لبنان ۱۳روز است که منتظر تصمیم‌گیری سیاسی بودند که بتواند به وخامت اوضاع پایان دهد».

او ادامه داد: «از آغاز اعتراضات تاکنون تلاش کردم تا راه حلی پیدا کنم اما به بن بست رسیدم». او افزود: «من به سوی کاخ بعبدا خواهم رفت تا استعفای خود را تقدیم کنم».

سعد حریری همچنین افزود: «استعفایم را در اختیار میشل عون رئیس جمهوری و لبنانی‌ها قرار می‌دهم. هیچ‌کس بزرگتر از کشورش نیست و از خداوند می‌خواهم که لبنان را حفظ کند».

سعد حریری در سخنرانی مختصری گفت: «مسئولیت ما حفظ لبنان است و ممانعت از رسیدن آتش به آن و بهبود اقتصاد کشور است».

شایان ذکر است که طبق قانون اساسی لبنان حریری هنوز نخست وزیری مستعفی به شمار نمی‌رود زیرا همان‌طوری که در سخنرانی‌اش گفت، استعفایش را در اختیار رئیس جمهوری قرار داد تا در عین حال به میشل عون این امکان را بدهد تا با این استعفا موافقت نکند.

بنا به خبرنگار العربیه، سعد حریری پس از پایان سخنرانی‌اش به کاخ بعبدا رفت و در آنجا استعفایش را تقدیم میشل عون کرد، پس از مدتی کوتاه و بدون هیچ‌گونه اظهارنظری از مقر ریاست جمهوری لبنان خارج شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy