Monday, Oct 28, 2019

صفحه نخست » مبتلا شدن ۹۰۰ کودک در پاکستان به ایدز با تزریق سرنگ آلوده

• متخصص کودکانی که مقصر است اکنون در بیمارستانی دولتی کار می‌کند

Pakistan.jpgایندپتندنت فارسی - اندی گرگوری - گفته می‌شود یک پزشک کلاش متخصص کودکان از سرنگ‌های آلوده مجدداً استفاده می‌کرده و آزمایش‌ها نشان داد حدود ۹۰۰ کودک در شهری در پاکستان به ایدز مبتلا شده‌اند.

از ماه آوریل که خبر شیوع این بیماری در منطقه رتو دیرو قطعی شده، در حدود ۲۰۰ بزرگ‌سال نیز مبتلا تشخیص داده شده‌اند.

اما مسئولان حوزه سلامت نگران‌اند که تعداد واقعی مبتلایان از این تعداد بیشتر باشد، چون تا کنون کم‌تر از یک چهارم جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهر آزمایش داده‌اند.

دکتر مظفر قنگرو را مقصر شیوع بیماری می‌دانند. او پزشک متخصص کودکانی است که بابت هر بار دیدن مریض‌هایش ۱۶ روپیه می‌گیرد و بدین ترتیب ارزان‌ترین پزشک در این شهر کوچک مرکز پاکستان است.

پس از آنکه بیمارانش او را به استفاده مجدد از سرنگ برای کودکانشان متهم کردند، او به سهل‌انگاری و قتل متهم و دستگیر شد.

امتیاز جلبانی که هر شش فرزندش زیر نظر این متخصص کودکان بوده به روزنامه نیویورک تایمز گفت دکتر قنگرو در سطل آشغال مطبش گشت تا سرنگ مصرف شده پیدا کند و به پسر شش ساله‌اش تزریق کند. بعداً این بچه را مبتلا به ایدز تشخیص داده‌اند. وقتی پدر اعتراض کرده، پزشک گفته وسع وی نمی‌رسد پول سرنگ جدید را بدهد.

تا کنون چهار نفر از فرزندان آقای جلبانی مبتلا به ایدز شده‌اند و دو فرزند کوچکترش مرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندپتندنت فارسی

یکی دیگر از والدینی که سه فرزندش پس از اینکه دکتر قنگرو درمانشان کرد به ایدز مبتلا شده‌اند به خبرگزاری رویترز گفتند این متخصص کودکان «برای ۵۰ بچه از همان آمپول بدون عوض کردن سرنگ استفاده کرد».

دکتر قنگرو هنوز محکوم نشده و به‌رغم اینکه طبق قانون برای کسانی که دو بار از یک سرنگ استفاده می‌کنند دریافت وثیقه ممنوع است، او مجوز طبابتش را تجدید کرده و هم‌اکنون به‌عنوان پزشک عمومی در بیمارستانی دولتی در حومه شهر مشغول به کار است.

او همه اتهامات را رد کرده و اصرار دارد که بی‌گناه است.

تحقیقات اولیه پلیس و مقامات حوزه سلامت نشان داده دکتر قنگرو «سهل‌انگار و بی‌توجه» بوده و همین علت «اصلی» شیوع ایدز است. با این حال مقامات معتقدند احتمالاً او تنها عامل این اتفاق نیست.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مأموران سلامت در بازدیدهایشان از شهر رتو دیرو اغلب شاهدند پزشکان از یک سرنگ‌ بارها استفاده می‌کنند، دندان‌پزشکان در عمل‌های جراحی سرپایی از وسایل ضدعفونی نشده و آرایشگران از یک تیغ برای چندین مشتری استفاده می‌کنند.

هنوز هم افراد محلی در مورد واقعیت‌‌های موجود درباره ویروس ایدز آگاهی چندانی ندارند و بسیاری از آنان می‌ترسند مبادا از طریق تماس پوستی واگیر داشته باشد.

بنا بر گزارش‌ها این امر موجب شده حدود ۹۰۰ کودک مبتلا به ایدز وجود داشته باشند که هم‌کلاسی‌هایشان از آنان دوری می‌کنند و مجبورشان می‌کنند در مدرسه جدا از دیگران بنشینند. گزارش شده که بعضی خویشاوندان نیز می‌ترسند از طریق تماس پوستی با فرزندانشان به ویروس ایدز مبتلا شوند.

در بیشتر نقاط پاکستان در میان جوامع فقیرتر ناآگاهی در باب این موضوع رواج دارد و کارگروه ایدز سازمان ملل متحد اعلام کرده تعداد مبتلایان به ایدز در پاکستان از سال ۲۰۱۰ تا کنون تقریباً دو برابر شده و به ۱۶۰ هزار نفر رسیده است.

در برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد تخمین زده‌اند حدود ۶۰۰ هزار پزشک بی‌کفایت به طور غیر قانونی در این کشور مشغول فعالیت‌ هستند و ۲۷۰ هزار نفرشان در استان سند فعال‌اند که رتو دیرو در آن واقع شده است.

واکنش دولت پاکستان به این بحران بستن درمانگاه‌هایی بوده که در آن‌ها پزشکانی که مجوز ندارند فعالیت می‌کنند و از بانک خون غیرقانونی استفاده می‌کنند. معلوم شد در بسیاری از این مراکز از سرنگ‌ها بیش از یک بار استفاده می‌کرده‌اند.

اما به محض آنکه توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهانی به این مسئله کم شد، برخی درمانگاه‌ها دوباره شروع به کار کردند.

عمران اکبرعربانی، پزشکی که اولین بار موج بیماری را در کودکان تشخیص داد و متوجه شیوع ایدز شد، به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «تا وقتی که وضعیت این پزشکان، دندان‌پزشکان و آرایشگران شیاد بررسی نشده، تعداد مبتلایان به ایدز روز به روز بیشتر می‌شود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy