Wednesday, Nov 6, 2019

صفحه نخست » توقیف مدارک یک بازرس آژانس اتمی در ایران + اخبار تکمیلی

atomic_103119.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رویترز از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده که ماموران امنیتی هفته گذشته یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای مدت کوتاهی جلب کرده و مدارک سفر وی را نیز گرفته‌اند.

چندین مقام آژانس در گفت‌وگو با این خبرگزاری، توقیف بازرس آژانس و مدراک وی را «ارعاب» توصیف کرده‌اند. این حادثه در سایت غنی‌سازی نطنز اتفاق افتاده است.

این گزارش می‌گوید برای اولین بار است که از زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، ماموران ایرانی دست به چنین کاری می‌زنند.

قرار است موضوع توقیف مدارک سفر این بازرس در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره شود.

یک دیپلمات اروپایی گفته است توقیف بازرس آژانس به نگرانی‌ها از آینده ماموریت آنها دامن زده است. بر اساس برجام، هم‌اکنون ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس موضوع فعالیت‌های ایران را دنبال می‌کنند.

ایران یکی از بازرسان زن آژانس اتمی را به ظن همراه داشتن 'مواد مشکوک' اخراج کرده

به گزارش بی بی سی سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره یکی زنان بازرس آژانس که هفته گذشته قصد ورود به محل ماموریت خود در مرکز غنی سازی نطنز را داشته گفته است که "در بدو ورود این فرد تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده و به همین خاطر از ورودش جلوگیری و موضوع به آژانس اطلاع داده شده است".

بر اساس این گزارش، پذیرش قبلی این بازرس لغو شده و او با ناتمام گذاشتن ماموریت خود، ایران را به مقصد وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی ترک کرده است.

بر اساس توافق ایران و آژانس تعداد بازرسان این نهاد در ایران برای نظارت بر توافق اتمی موسوم به برجام از زمان اجرایی شدن آن افزایش یافته و به بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس رسیده است.

سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که "همه بازرسان و وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرند". به گفته سازمان انرژی اتمی ایران "جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده و آژانس هم در پاسخی کتبی این موضوع را پذیرفته است".

بر اساس گزارش های رسمی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس قرار است روز پنجشنبه شانزدهم آبان (هفتم نوامبر) "گزارش کامل" این اتفاق را به اعضای شورای حکام آژانس ارائه کند.

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از دیپلمات ها گزارش داده بود که ایران این بازرس آژانس را حین ماموریت برای مدت کوتاهی بازداشت و مدارک هویتی و مسافرتی او را توقیف کرده بود.

انتشار خبر اخراج یکی از بازرسان آژانس از ایران به ظن داشتن موارد مشکوک، با آغاز غنی سازی مجدد در مرکز اتمی فردو همزمان شده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از این اقدام ابراز نگرانی کرده و گفته این برای اولین‌بار است که ایران به صراحت اقدامی انجام می‌دهد که نشانه‌ای از قصد این کشور برای خروج از برجام است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy