Monday, Nov 11, 2019

صفحه نخست » افزایش تهدیدات علیه فعالان سیاسی عراق توسط شبه‌نظامیان وابسته به ایران

soleimani.jpgالعربیه - منبع: العراق - نصير العجيلی: بیش از یک ماه است که تظاهرات مردم عراق آغاز شده است طی این مدت ترور و ربودن فعالان سیاسی و مدنی که اعتراضات شهرها به ویژه فعالان حاضر در میدان تحریر بغداد و شهرهای جنوبی کشور را سازماندهی می‌کنند، روندی تصاعدی به خود گرفته است.

بسیاری از فعالان، ورزشکاران، هنرمندان، شعرا و فعالان رسانه‌ای توسط افرادی ناشناس کشته می‌شوند. دو روز پیش مشتاق العزاوی قهرمان بدنسازی آسیا که از یک حمله تروریستی جان سالم به در برد قبل از او امجد الدهامات توسط فردی نقابدار مسلح ناشناس ترور شد.

الدهامات یکی از برجسته ترین فعالان اعتراضات مردمی در استان جنوبی میسان به شمار می‌رفت.

اغلب فعالان عراقی مسئولان و متهمان اصلی این قتل‌ها و ترورهای ناجوانمردانه تظاهرکنندگان و فعالان را شبه نظامیان وابسته به ایران می‌دانند.

شبه نظامیان وابسته به ایران با بیرحمی فعالان و وبلاگ نویسان را در تظاهرات در مرکز و جنوب عراق هدف قرار می‌دهند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

اتهام فعالان و پرونده‌سازی برای آنها

دولت عادل عبدالمهدی و مشاوران امنیتی او طی این مدت بسیاری از فعالان سیاسی را با اتهاماتی مانند خرابکاری و آسیب رسانی به اموال عمومی و خصوصی یا تحریک به ضرب و شتم نیروهای امنیتی و دیگر تهمت‌های ساختگی از قبیل اتهامات جنایی را بازداشت می‌کنند آنها تلاش می‌کنند که با ترور، ربودن یا بازداشت تعدادی از فعالان سیاسی این اعتراضات را سرکوب و خنثی کنند. با وجود وعده‌های برهم صالح رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان عراق مبنی بر متوقف کردن همه‌ی انواع دادرسی فعالان و وبلاگ نویسان و رد تهدیدات علیه روزنامه نگاران در عراق اما آزار و اذیت و بازداشت اغلب فعالان سیاسی و رسانه‌ای روندی تصاعدی داشته و به شدت ادامه دارد. تازه‌ترین عملیات آدم ربایی‌ها، ربودن فعال مدنی ضرغام الزیدی است که چهارشنبه گذشته هنگام عبور از یک پلی در بغداد، از میدان تحریر ربوده شد.

الزیدی برادر روزنامه نگار منتظر الزیدی (کسی که در حضور نوری المالکی لنگه کفش خود به سوی جورج بوش پرت کرد) او همچنین برادر فعال مدنی عدی الزیدی است که طی نامه سرگشاده‌ای به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس از او خواست تا مزدورانش از شبه نظامیان مرتبط با تهران را از عراق خارج کند.

پیش از الزیدی یک خانم فعال مدنی به نام «صبا المهدوی» نیز در ۲ نوامبر ربوده شد که تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست. به گفته شاهدان عینی المهداوی هنگامی که در حال کمک به معترضان زخمی‌شدگان و ارائه خدمات درمانی در میدان تحریر بود توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شد. ربودن یا ترور به وسیله تک تیراندازان در بغداد به وسیله شبه نظامیان وابسته به سپاه قدس صورت می‌گیرد.

منابع حقوق بشر عراق می‌گویند: «۲۶ فعال عراقی از زمان آغاز اعتراضات تاکنون پس از خروج از میدان التحریر ربوده شدند. سه فعال مدنی نیز در بصره و بغداد ترور شدند و همچنین حدود ۴۰۰ فعال مدنی در بازداشت به سر می‌برند. به گفته منابع امنیتی عراق این تعداد تقریبی است و ممکن است تعداد بازداشت شدگان بیشتر باشد. از جمله فعالان برجسته‌ای که تاکنون از میدان التحریر بغداد ربوده شدند، سجى محمد، صبا المهداوی، علی هاشم، ضرغام الزیدی وسمیر الربیعی هستند که تاکنون هیچ‌کس از آنها اطلاعی ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy