Monday, Nov 11, 2019

صفحه نخست » هشدار رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا به ایران

gen_111119.jpgدویچه وله - ژنرال مارک میلی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با توجه به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در ایران به جمهوری اسلامی هشدار داد. او گفت آمریکا تصمیم گرفته در حال حاضر دست به اقدام نظامی نزند، اما توانایی آن را دارد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در واکنش به اینکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات اتمی فردو را به عنوان یکی از اقدامات چهارمین مرحله کاهش تعهدات برجامی از سرگرفته، در مصاحبه با فرستنده تلویزیونی ای‌بی‌سی یکشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) گفت: «ما تردیدی نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک نداریم و با این حال، همزمان اطمینان حاصل خواهیم کرد از اینکه به قدر کافی ظرفیت‌های نظامی را در منطقه حفظ کنیم تا در صورت لزوم از منافع آمریکا دفاع کنیم.»

از زمانی که ایالات متحده آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از توافق اتمی بین‌المللی با ایران خارج شد، تنش در روابط میان دو کشور ایران و آمریکا به طور فزاینده‌ای بالا گرفت.

ایران در ماه ژوئن گذشته یک پهپاد تجسسی آمریکایی را سرنگون کرد. آمریکا همچنین معتقد است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی در میانه ماه سپتامبر گذشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

حال ایران پس از بیش از چهار سال بار دیگر شروع به غنی‌سازی اورانیوم کرده است. جمهوری اسلامی در تأسیسات زیرزمینی فردو غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفته است. سازمان انرژی اتمی ایران ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) رسما خبر از آغاز فرایند غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو داد. این در حالی است که پایان دادن به امر غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات اتمی فردو یکی از محورهای اصلی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به شمار می‌آید.

در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده بود که فردو تبدیل به یک مرکز پژوهش فناوری هسته‌ای شده و امر غنی‌سازی در این تاسیسات متوقف گردد. گازدهی به سانتریفوژهای موجود در این تاسیسات در عمل به معنای تبدیل شدن فردو به یک سایت اتمی فعال خواهد بود.

از سر گیری غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات اتمی فردو یکی از اقدامات چهارمین مرحله کاهش تعهدات برجامی ایران به شمار می‌آید. این در حالی است که روسیه، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای از ایران خواسته‌اند، به تعهدات برجامی خود پایبند بماند.

«ادامه کار بسته به رفتار ایران است»

ژنرال میلی ضمن طرح موضوع بالا گرفتن تنش‌ها گفت: «دولت ما تصمیم گرفته است که در این برهه از زمان دست به اقدام نظامی نزند، اما ما توانایی چنین اقدامی را داریم.»

او اشاره کرد به اینکه آمریکا در ماه گذشته نیروهای نظامی جدیدی را به منطقه منتقل کرده است. میلی گفت که ادامه کار بستگی به ابعاد و نوع تحریکی دارد که از سوی ایران صورت می‌گیرد و اینکه این کشور تا چه حد سربازان آمریکایی، منافع ایالات متحده یا متحدانش در منطقه را تهدید کند.

دولت آمریکا می‌کوشد با اعمال سیاست "فشار حداکثری" ایران را به انجام مذاکرات جدید بر سر توافقی اتمی با قید و بندهای سخت‌تر برانگیزد.

تحریم‌های آمریکا به ویژه در عرصه فروش نفت ایران باعث بروز بحران شدید اقتصادی در این کشور شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy