Monday, Nov 11, 2019

صفحه نخست » پمپئو: توافق هسته‌ای مصیب‌بار ایران به او اجازه خرید و فروش اسلحه را می‌دهد

pompeo.jpgالعربیه - مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹ ضمن انتقاد مجدد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی آن را «مصیب‌بار» توصیف کرد و هشدار داد که این توافق به ایران این اجازه را می‌دهد که در سال آینده اسلحه خرید و فروش کند مگر این‌که شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام و تحریم‌ها را تمدید کند.

پمپئو شامگاه دوشنبه در توئیتی بر شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: «بهترین کاری که روحانی با ادامه توافق هسته‌ای مصیب‌بار ایران می‌تواند انجام دهد این است که به روحانیونی که کشور را قبضه کرده‌اند اجازه خرید و فروش پهپادها، موشک‌ها، تانک‌ها و هواپیماها و غیر از آن را بدهد».

پمپئو در ادامه افزود: «آرزوی روحانی محقق خواهد شد جز در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده بر ایران را قبل از پایان آن در اکتبر ۲۰۲۰ تمدید کند».

از طرفی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه پیش از توافق هسته‌ای برجام، خرید و فروش سلاح توسط ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود، اعلام کرد که اگر این توافق تا سال آینده حفظ شود، تحریم تسلیحاتی ادامه نخواهد یافت و ایران به راحتی می‌تواند سلاح تهیه کند.

او انتخاب راه «بینابین» و ادامه حضور در برجام را باعث دستیابی ایران به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی عنوان کرد.

روحانی ممنوعیت «خرید و فروش سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل» را یادآور شده و توضیح داد: «طبق این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱، سال آینده اگر برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و به راحتی می‌توانیم سلاح خرید و فروش کنیم این یکی از آن آثار مهم توافق است».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

رئیس جمهوری ایران، خروج از برجام را منجر به بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران دانست و اعلام کرد که منافع ایران با ماندن در برجام تامین می‌شود.

گفتنی است، در حالی که یک سال تا پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده، مقامات آمریکایی به تازگی، نسبت به پایان یافتن این تحریم هشدار دادند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به لغو تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران که سال آینده پایان می‌یابد، هشدار داده است.

هوک در پیام ویدئویی که ماه گذشته، در توئیتر وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد گفت: «یک سال دیگر از امروز تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه حکومت ایران به پایان خواهد رسید، بزرگترین دولت حامی تروریست قادر خواهد بود تسلیحات پیشرفته خرید و فروش کند که به مسابقه تسلیحاتی تازه در خاورمیانه منجر خواهد شد».

از سویی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در صفحه توئیتر خود درباره این موضوع نوشت: «به ‌دلیل توافق هسته‌ای ناقص ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد ایران سال آینده پایان می‌یابد. کشورهایی مانند روسیه و چین می‌توانند به ایران تسلیحات پیچیده بفروشند. رژیم ایران نیز آزاد خواهد بود تا سلاح‌های پیچیده به هرکسی بفروشد. این مسئله رقابت تسلیحاتی جدیدی را در خاورمیانه آغاز می‌کند».

شایان ذکر است ایران اخیرا و با هدف فشار بر اروپا در چندین مرحله تعهدات خود به مفاد توافق هسته‌ای را کاهش داد و همزمان با آن درصد و حجم غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه در تازه‌ترین گزارش خود ایران را به نقض تعهداتش به مفاد توافق هسته‌ای از طریق افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده و غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته متهم کرد و توضیح داد که ایران همچنان تا درجه خلوص ٪۴,۵ که بیشتر از میزان ٪۳,۶۷ مشخص شده در توافق هسته‌ای است به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

از سویی اتحادیه اروپا نیز از ادامه نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط ایران هشدار داده و وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیش‌تر خواستار پایبندی کامل ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای شدند و این توافق را همچنان برای امنیت اروپا و منطقه بسیار با اهمیت دانستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy