Saturday, Nov 16, 2019

صفحه نخست » با تصویب شورای امنیت کشور ارتباط ایرانیان با اینترنت جهانی قطع شد

mobileINt_111619.jpgقطع گسترده اینترنت در نقاط مختلف ایران

دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی قطع شده است. کاربران تنها دسترسی به اینترنت و سایت‌های داخلی را دارند.

یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا خبر داد که محدودیت دسترسی به اینترنت از شب گذشته با تصویب شورای امنیت کشور انجام شده است.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص محدودیت دسترسی به اینترنت مطلع شد که با تصویب شورای امنیت کشور و ابلاغ دبیرخانه آن به اپراتورهای اینترنت از شب گذشته و به مدت ۲۴ ساعت دسترسی به اینترنت محدود شده است.

پیگیری‌های زیادی از سوی وزارتخانه در حال انجام است تا با رایزنی با دبیرخانه شاک مجوز لازم برای برقراری مجدد ارتباطات و ابلاغ آن به اپراتورها صورت پذیرد.

شبکه ناظران اینترنت موسوم به «نت‌بلاک» که اختلال و قطع اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می‌کند، گزارش داده که دسترسی کاربران شبکه‌های تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» به اینترنت در ایران از ساعت شش عصر به وقت محلی قطع شده است.

این شبکه دلیل قطعی گستره اینترنت در ایران را ناشی از تشدید اعتراض‌ها در کشور دانسته است.

اختلال یاد شده پس از آن صورت گرفت که حجم وسیعی ویدئو و عکس از اعتراض‌های دو روز اخیر به افزایش قیمت بنزین در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شد.

***

درخواست مشاور ارشد وزیر امور خارجه امریکا از شرکت‌های رسانه‌ای دیجیتال، و مشخصا اینستاگرام‌، فیسبوک، توییتر، گوگل و یوتیوب برای بستن حساب‌های دولتی ایران. او از این شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه‌های اجتماعی خواسته است تا زمان دسترسی کامل مردم ایران به اینترنت، حساب‌های دولتی حکومت ایران در این شبکه‌ها بسته بماند:

77588.jpg

این اعتراض‌ها به بیش از ۵۰ شهر ایران کشیده شده و تاکنون چندین کشته برجای گذاشته است.

غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل ایران، در مرداد ماه گفته بود که «کنترل شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران یکی از ضرورت‌هایی ست که باید مورد توجه قرار گیرد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وی تاکید کرده بود: «شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران مردم را علیه دولت تحریک می‌کنند و سیستم اجرایی را زیر فشار قرار می‌دهند که باید کنترل شود».

جمهوری اسلامی سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخلی از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده و بخش‌هایی از این طرح با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی شده است.

در همین حال محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۹ اردیبهشت از برگزاری ۱۴۲ آزمایش با هدف «راستی‌آزمایی استقلال» شبکه ملی اطلاعات در صورت قطع اینترنت خبر داده بود.

مهم‌ترین تحولات ۲۴ ساعت گذشته در اعتراضات ایران

دامنه اعتراض‌های مردم به افزایش قیمت بنزین در ایران روز شنبه گسترش یافت و در بیش از ۵۰ شهر شاهد تجمع و اعتراض بوده‌ایم.

  • در تجمعات روز شنبه حضور ماموران پلیس به شدت افزایش یافت و در برخی شهرها به سوی مردم شلیک کرده‌‌اند.
  • روز جمعه یک نفر در سیرجان کشته شد. گزارش‌های غیررسمی حاکی از کشته شدن دستکم ۱۰ نفر در شهرهای اصفهان، بهبهان، کرمانشاه، کرج و شیراز است. یک نفر هم در جاده ساوه هدف گلوله قرار گرفته است.
  • محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور و حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی از دخالت «خارجی» در اعتراض‌ها گفته‌اند و معترضان را تهدید کرده‌اند.
  • در اعتراض‌های روز شنبه چند بانک در تهران، اسلام‌شهر، بهبهان و جاده ساوه و یک حوزه علمیه در اصفهان به آتش کشیده شده‌اند.
  • اعتراض‌های آلترناتیو مانند خالی کردن کامیون ماسه در جاده، بستن بزرگراه توسط مردمی که در حال بازی هستند، رقص به نشانه اعتراض و توقف خودرو در خیابان در این دوره از اعتراض‌ها بیشتر دیده شد که به نظر می‌رسد متاثر از تصاویر و رویدادهای اعتراض‌های فرانسه، لبنان و عراق باشند.
  • تصاویری از آتش زدن تصویر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده و معترضان شعارهایی علیه کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در فلسطین و لبنان سر داده‌اند.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy