Sunday, Nov 17, 2019

صفحه نخست » ادامه ناآرامی‌ها، عقب‌نشینی مجلس، هشدار پلیس و امکان استعفای محمود صادقی

naarami_111619.jpgبه گزارش رادیو فردا، بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دستکم ۳۶ نفر از معترضان به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی تنها کشته شدن یک نفر در سیرجان و یک نفر در شهریار را تایید کرده‌اند.

***

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازار تهران در خصوص آخرین وضعیت فعالیت در بازار تهران گفت: بخشی از بازار تهران تعطیل است و بخش دیگر اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان گفت که کل بازار تهران تعطیل است.

به گزارش انتخاب، وی ادامه داد: کسب و کار احتیاج به آرامش دارد و اگر آرامش نباشد و وضعیت مبهم باشد صاحبان کسب ترجیح می دهند که فعالیت خود را تعطیل کنند

***

تعطیلی بازار اصفهان

ویدئوهای دریافتی از اصفهان حاکی است که بازار این شهر در روز یکشنبه تعطیل شده است.

این شهر در روز شنبه با ناآرامی‌هایی در اعتراض به قیمت بنزین روبه‌رو بود.

***

بی بی سی - در پی حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از افزایش قمیت بنزین، دو طرح دو و سه فوریتی نمایندگان مجلس برای لغو و بازنگری در این تصمیم از دستور کار خارج شد. ‌هم‌زمان نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات درباره برخورد با "اشرار و اغتشاشگران" هشدار داده‌اند.

سخنگوی فراکسیون امید در مجلس، متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب و میانه‌رو، گفت با نظر کارشناسان "طرحی سه فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن افزایش تدریجی آن از طریق بودجه سنواتی" تهیه شده بود که "با توجه به تاکیدات صبح امروز مقام معظم رهبری این طرح از دستور کار خارج شد."

طرحی دوفوریتی دیگر هم که با هدف تک‌نرخی کردن بنزین با قمیت ۱۵۰۰ تومان ارائه شده بود، به همین سرنوشت دچار شد.

بسیاری از نمایندگان مجلس به تصمیم سران قوا بدون اطلاع مجلس اعتراض داشتند. محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان با انتقاد از نقش نداشتن مجلس در مصوبه افزایش قیمت بنزین استعفای خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که محمود صادقی، نماینده تهران در فراکسیون امید هم قصد دارد در اعتراض به تحولات اخیر و به حاشیه راندن مجلس از نمایندگی استعفا کند. همچنین گزارش‌هایی درباره تلاش بعضی نمایندگان برای "استیضاح" علی لاریجانی، رئیس مجلس منتشر شده است.

'اینترنت با سرعت پایین در برخی نقاط دوباره برقرار شده است'

برخی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی می‌گویند که ارتباطات اینترنتی آنها، به شکل محدود و با سرعت پایین، برقرار شده است.

اما همچنان اینترنتی که از سوی شرکت‌های خصوصی موبایل مانند "همراه اول" و "ایرانسل" ارائه می‌شود، قطع است.

اینترنت در سراسر کشور از روز شنبه و به دستور "شورای امنیت کشور" قطع شده است.

در عین حال منابع آگاه به خبرگزاری ایلنا گفته بودند که هنوز روشن نیست چه زمانی دوباره اینترنت به حالت عادی بازخواهدگشت.

دستگیری "عوامل اصلی"

هم‌زمان نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات هشدار داده‌اند که با "اشرار" و "اغتشاشگران" برخورد می‌کنند.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای گفته است "عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است".

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم گفته است که برخورد با معترضان ادامه خواهد داشت و "نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی و ان‌شاء‌الله در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رسید."

آقای اشتری مدعی شده است که "سازمان‌های ضد انقلاب و منافقین" در پشت پرده ناآرامی‌ها هستند و وعده داده که "در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رسید."

ساعاتی پیش آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران از نیروهای امنیتی خواست که به وظیفه خود در برخورد با "اشرار" عمل کنند.

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران

گروهی از دانشجویان در تهران دست به تجمعی زدند که از سوی رسانه‌های داخلی "آرام" گزارش شده است.

ایسنا گزارش داده که این تجمع در پشت درهای دانشگاه تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دانسجویان شعارهایی در ارتباط با مسایل اقتصادی از جمله افزایش قیمت بنزین سر دادند.

نماینده بوکان در اعتراض به نقش نداشتن مجلس در افزایش قیمت بنزین استعفا کرد

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش کرد محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس ضمن انتقاد از نقش نداشتن مجلس شورای اسلامی در مورد تصمیم دولت در مورد افزایش قیمت بنزین استعفای خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرد.

آقای قسیم عثمانی در نطق خود گفت: "وقتی آقای لاریجانی به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی بدون مشورت مجلس درباره بنزین تصمیم گیری و اظهارنظر می کند، و گویا که نظرما نمایندگان مهم نیست. به همین دلیل حضور ما هم در مجلس معنایی ندارد."

اطلاع‌رسانی رسمی درباره اعتراض‌ها به گرانی ناگهانی بنزین محدود، منقطع و پراکنده بوده و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در اطلاع‌رسانی داشته‌اند؛ اما قطع اینترنت از سوی مقامات ایران مانع از خبررسانی شفاف‌تری درباره این اعتراضات شده است. مقام‌های ایران یک‌صدا به معترضان، هشدار داده‌اند و همزمان مقام‌های انتظامی می‌گویند "آرامش" به شهرهای ایران برگشته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است در مجموع " ۸۷۴۰۰" نفر در "صد نقطه" کشور اعتراض کرده‌اند و میانگین جمعیت بین "پنجاه تا هزار و پانصد نفر" بوده است.

با این حال، به گفته فارس، "حجم خشونت و میزان تخریب آشوبگران نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است."

فارس به نام این شهرها اشاره‌ای نکرد و نوشت آماری از تعداد کشته‌شدگان ندارد اما "بیشترین تلفات مربوط به حمله اوباش مسلح به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی بوده است."

اعتراض و درگیری حداقل در شهرهای زیر گزارش شده است:

دورود، گرمسار، گرگان، کرج، خرم‌آباد، مهدیشهر، قزوین، قم، سنندج، شاهرود، شیراز، اصفهان (تخریب ۱۵جایگاه سوخت)، شهریار (یک کشته، شصت تا هفتاد زخمی)، کرمانشاه (یک کشته، سرگرد نیروی انتظامی)، ایلام، تهران (سوختن یک بانک)، یزد (دستگیری چهل نفر، "مصدومیت پلیس")، سیرجان (یک کشته با شلیک مستقیم به سر)، بهبهان (چهار کشته)، مریوان (یک کشته)، کرمان (یک مامور انتظامی چاقو خورده)، بوشهر، ساری و تبریز.

به این ترتیب حداقل "هشت نفر" کشته و بر اساس گزارشهای رسیده از ایران بیش از هفتاد نفر زخمی شده و چهل نفر "غیریزدی" هم در اعتراض‌های یزد دستگیر شده‌اند.

همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از کشته و مجروح شدن تعداد بیشتری از معترضان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy