Thursday, Nov 21, 2019

صفحه نخست » پخش "اعترافات" تلویزیونی یکی از بازداشت‌شدگان

eteraf_112119.jpgبی بی سی - تلویزیون ایران شب گذشته "اعترافات" یکی از بازداشت‌شدگان را پخش کرد که در آن ادعاهایی درباره "نقش تأثیرگذار زنان و همچنین مخالفان حکومت ایران در رهبری اعتراضات" مطرح می‌شود.

در گزارش ۲۰:۳۰ شبکه دو صدا و سیما نام این شهروند بازداشت شده فاطمه داوند اعلام شده است.

او در این برنامه می‌گوید زمانی در سلیمانیه بوده و در اعتراضات بوکان در استان آذربایجان غربی شرکت کرده است.

خانم داوند در این برنامه از عوامل اصلی اعتراضات بوکان معرفی می‌شود.

او در این برنامه می‌گوید "در فلکه فرمانداری بوکان رفتم بالای یک پیکان و داد زدم".

گزارشگر صدا و سیما می‌گوید او به دست "سربازان گمنام امام زمان" بازداشت شده است. در ادبیات رسمی حکومت ایران این عبارت در اشاره به نیروهای وزارت اطلاعات به کار می‌رود.

در گزارش صدا و سیما گفته می‌‎شود فاطمه داوند هنگام فرار از کشور در یکی از شهرهای مرزی بازداشت شده است. اما شاهد علوی، روزنامه‌نگار بعد از پخش این برنامه، در توئیتر خود نوشت: "او در خیابان بوکان گلوله خورد و مجروح بازداشت شد".

آقای علوی درباره فاطمه داوند نوشته است:"به خانواده‌اش گفته بودند کشته شده است و ما خبرش را کار کردیم. گفتند کشته شده تا با اعتراف‌های اجباری داستان کثیفی برایش بنویسند".

بوکان از شهرهای آذربایجان غربی است و پیشتر اعلام شده بود که در این شهر چهار نفر کشته شده‌اند.

پخش اعتراف افراد علیه خود و دیگران از روش های رایج در جمهوری اسلامی ایران است. نهادهای حقوق بشری رویه نهادهای امنیتی ایران در خصوص پخش اعترافات متهمان از صدا و سیما را محکوم کرده‌اند. این روش با انتقاد نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی ایران مواجه بوده است.

مازیار ابراهیمی، که در اعترافاتی اجباری مسئولیت سوءقصد به جان دانشمندان هسته‌ای ایران را پذیرفت، از سرنوشت بازداشت‌شدگان روزهای اخیر اظهار نگرانی کرده است.

چندی پیش، پخش مصاحبه مازیار ابراهیمی، از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای از بی‌بی‌سی فارسی که در آن گفت اعترافات پخش شده از او در صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، همگی تحت فشار و شکنجه بوده و واقعیت نداشته، واکنش‌های زیادی را در مجلس، دولت و دیگر نهادهای حکومتی ایران برانگیخت. این متهمان را وزارت اطلاعات بازداشت کرده بود.

در جریان همین واکنش‌ها برخی نمایندگان مجلس از تلاش‌ برای تهیه این طرح و ارائه آن به مجلس خبر دادند.

این طرح که "ضبط و پخش" اعترافات دستگیرشدگان را "ممنوع" می‌کند، باید در کمیسیون‌های مرتبط مجلس بررسی شود و در صورت تصویب در کمیسیون، به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

اخیرا، پخش یک برنامه تلویزیونی درباره فعالان محیط زیست زندانی در ایران، دقایقی بعد از آغاز برنامه، متوقف شد. "مستند مظنونین همیشگی" به پرونده متهمان محیط زیستی و "ماجرای کاووس سید امامی" می‌پرداخت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy