Saturday, Nov 23, 2019

صفحه نخست » انتقاد شدید وزیر دفاع فرانسه از ترامپ در پی «تابستان پرتنش» با ایران

franceFM_112319.jpgرادیو فردا - فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه، روز شنبه، دوم آذرماه، در یک سخنرانی با انتقاد از بی‌عملی دولت دونالد ترامپ در مورد «خطرات» عدم مشارکت ایالات متحده در خلیج فارس هشدار داد.

خانم پارلی در عین حال به جمهوری اسلامی هم هشدار داد که فرانسه در عین ادامه گفت‌وگو با تهران، متحدان عرب خود را رها نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسیوشیتدپرس، وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در کنفرانس سالانه «گفتمان منامه» در بحرین سخن می‌گفت.

او تاکید کرده است که دولت فرانسه در عین ادامه گفت‌وگو با ایران، «در کنار متحدان‌مان خواهیم ایستاد. می‌توانید به ما اتکا کنید».

این اظهار نظر می‌تواند قوت قلبی برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باشد که به‌ویژه در ماه‌های گذشته از «مداخله‌های» جمهوری اسلامی در امور داخلی خود شدیدا انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های ایران همواره مداخله در امور دیگران را «اتهامی بی‌اساس» توصیف کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گفته مقام عالی‌رتبه فرانسوی، دولت دونالد ترامپ در آمریکا در «تابستان پرتنش» گذشته در برابر جمهوری اسلامی نایستاده است، آن هم در شرایطی که به گفته او خلیج فارس به «مشارکت ایالات متحده» در این منطقه متکی است.

فلورانس پارلی در ادامه منظور خود از «تابستان پرتنش» را چنین توضیح داد: «وقتی به مین‌گذاری برای کشتی‌ها پاسخی داده نشد، یک پهپاد را زدند. وقتی آن هم به نوبه خود جوابی نگرفت، تاسیسات نفتی بزرگ را بمباران کردند. نقطه پایان کجاست؟»

اشاره وزیر دفاع فرانسه به رخدادهایی است که همگی در چند ماه گذشته اتفاق افتاده و در تمام آنها انگشت اتهام به سوی ایران نشانه گرفته شده است.

تهران حمله به نفتکش‌ها در آب‌های نزدیک به عربستان سعودی و همین طور حمله به تاسیسات عمده نفت در خاک این کشور را انکار کرده، اما سرنگون کردن پهپاد آمریکایی را با این توجیه که در حریم هوایی ایران بوده پذیرفته است.

شبه نظامیان شیعه حوثی یمن مسئولیت عملیات حمله به تاسیسات آرامکو را بر عهده گرفته و اعلام کردند که این اقدام با ده پهپاد انجام شده است.

اما هیچ یک از این رخدادها واکنش ملموس و چشمگیری از طرف واشینگتن به دنبال نداشت.

در خردادماه سال جاری، در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، دونالد ترامپ خبر دادکه دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرده، اما وقتی شنیده که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، این حمله را متوقف کرده است.

اظهار نظر وزیر دفاع فرانسه را می‌توان ادامه موضع انتقادی دولت امانوئل مکرون در برابر سیاست‌های دولت ترامپ دانست که به‌ویژه در یک ماه گذشته نمود داشته است.

دولت دونالد ترامپ که حتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ برجام را «بدترین توافق» می‌نامید در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ از این توافق کنار کشید، با این دلیل که نیاز به توافق جامع‌تری است که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای تهران را نیز شامل شود.

در مقابل دیگر شرکای برجامی‌ آمریکا کاربرد این توافق فعلی را تایید کرده و برجام را تنها ابزار برای کنترل فعالیت‌های اتمی و منطقه‌ای ایران می‌دانستند.

امانوئل مکرون در نیمه آبان‌ماه در چین بر همین نکته انگشت گذاشته و با متهم کردن دولت آمریکا به «یک‌جانبه‌گرایی» حاصل این اقدام ایالات متحده را «تنش در منطقه و کنترل ضعیف‌تر بر فعالیت‌های اتمی ایران» توصیف کرده است.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است، فلورانس پارلی هم در منامه دقیقا بر همین انگشت گذاشته و گفته است که «تابستان پرتنش» را کنار کشیدن دولت ترامپ از برجام رقم زده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy