Saturday, Nov 23, 2019

صفحه نخست » جوکر در ایران: ۳۵ ثانیه ویدیو؛ نماد تکان دهنده آبان۹۸

joker_112319.jpgروز جمعه، اول آذر ۱۳۹۸ ویدیویی از طرف مخاطبان در تلگرام به دست بی‌بی‌سی فارسی رسید که هر ثانیه اش در ذهن بسیاری ماند.

این ویدیوی ۳۵ ثانیه ای مربوط به تهران خیابان ستارخان بود. زمان این ویدیو مشخص نبود اما با قطعیت می شد گفت مربوط به اعتراضات اخیر در پی گران شدن #بنزین است. با وجود محدودیت شدید اینترنت برای کاربران ایرانی در روزهای پیش، رسیدن این ویدیو به دست بی بی سی فارسی و انتشار آن توسط این رسانه در شبکه های اجتماعی آن را به ویدیوی داغ روز بین کاربران ایرانی تبدیل کرد و بسیاری از مخاطبان آن را به اشتراک گذاشتند و آن را بارها و بارها دیدند.

کم نبودند کاربرانی که این ویدئو را برابر با کارهای کارگردان‌های بزرگ سینما یا تئاتر دانستند که باید برای هر سکانسش ساعتها از بازیگران تمرین بازیگری بگیرند.

برخی به این ۳۵ ثانیه تصویر، یک موسیقی متن اضافه کردند. دانوب آبی اثر یوهان اشتراوس یکی از آنهاست که بسیار هم دیده و بازنشر شد. حال این ۳۵ ثانیه برای هر مخاطب متفاوت بود و برداشت‌های متفاوتی از آن شد.

این ۳۵ ثانیه، لحظه خشونت نیروهای امنیتی را نشان می داد. برخی میزان خشونت در این ویدیو را با آنچه در اعتراضات سال ۸۸ گذشت مقایسه کردند و برخی نیز تصویر نیروی امنیتی دیگری که در این ویدیو در حالی که ماسکی بر صورت داشت با بهت به آنچه می گذشت می نگریست به یاد سپردند. برخی دیگر نیز توجه‌شان به آن نیروی لباس شخصی معطوف شد که معترضی را می زد.

در میانه این ۳۵ ثانیه زنی در حال بحث با یکی از ماموران بود، و به نظر می‌رسد او از این شکایت دارد که چرا به ماشینش زده است. برخی آنچه بین آن زن و آن مامور گفته می شد را بازنویسی کردند.

برخی این ۳۵ ثانیه را از نگاه شخصیت اصلی فیلم جوکر می دیدند. جوکر غمگینی که این روزها فیلمش به تهیه کنندگی و کارگردانی تاد فیلیپس اکران شده است. در سکانسی از فیلم جوکر او از درون خودرویی به بیرون می نگرد.

در ویدیوی اصلی که به دست بی بی سی فارسی رسید همانطور که فیلمبردار این ویدیو در ماشین از بین این جدال رد می شد صدای فحش هم به گوش می رسید. بر اساس دستورالعمل حرفه ای بی بی سی برای رعایت حال مخاطبان الفاظ نامناسب تدوین می شود. در ثانیه های آخر ویدیویی که بی بی سی فارسی منتشر کرد، صدای بوق شنیده می شود. علاوه بر رعایت در پخش نکردن تصاویر ناراحت کننده، دقت به صدا و نوع بیان و لحن نیز از نکاتی است که برای منتشر کردن ویدیو های مخاطبان از طرف بی بی سی درنظر گرفته می شود.

بسیاری از ایرانی‌ها این ۳۵ ثانیه را دیدند. ۳۵ثانیه ای که برای بسیاری نماد اعتراضات #آبان۹۸ شد و نقش شهروند خبرنگارها را بار دیگر در عصر ارتباطات جاودان کرد.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy