Saturday, Nov 30, 2019

صفحه نخست » سخنان وزیر دفاع جدید اسرائیل در مورد اتخاذ سیاست تهاجمی علیه ایران خبرساز شد

IDF_112919.jpgرادیو اسرائیل - وزیر دفاع اسرائیل که گفته است از این پس باید در صحنه رویارویی با رفتارهای ستیزجویانه حکومت ایران، از شیوه تدافعی به شیوه تهاجمی روی آورد، اعلام داشت که این سیاست را به دولت های روسیه و ایالات متحده نیز اطلاع داده است، ولی بسیاری از آشنایان امور منطقه، از این شیوه سخنگویی و رفتار وزیر دفاع در دولت انتقالی، آشکارا انتقاد کردند و حتی گفتند که او اجازه نداشته چنین سخنانی بگوید و اظهاراتش به سود اسرائیل نیست.

نفتالی بنت، از رهبران یک حزب کوچک راست گرا در اسرائیل که چند هفته پیش توسط بنیامین نتانیاهو به مقام وزارت دفاع در دولت انتقالی منصوب شد و ممکن است در ظرف ماه های آینده، با برپایی دولت جدید، این سمت را از دست بدهد.

رادیو پیام اسرائیل روز گذشته (آدینه) خبر داده بود که نفتالی بنت، در جریان رایزنی با امیران ارتش، به آن ها گفته است که اسرائیل باید برای پاسخگویی به تحرکات و تجاوزهای رژیم ایران، به عملیات تدافعی از قبیل بمباران برخی هدف های سپاه قدس در خاک سوریه بسنده نکند، بلکه لازم است به یک شیوه تهاجمی روی آورد.

از ادامه سخنان وزیر دفاع چنین برمی آید که او خواهان افزایش فشار جهانی علیه رژیم ایران و شدیدتر کردن تحریم ها و همچنین علنی ساختن ضربات هوایی اسرائیل علیه مواضع وابسته به سپاه پاسداران است. نفتالی بنت در این دیدار همچنین گله کرده بود که چرا در هفته های اخیر، ارتش اسرائیل از ابعاد فعالیت خود علیه حضور نیروهای قدس در سوریه کاسته است.

به علت روزهای پایان هفته، هنوز مقامات رسمی و یا سیاستمداران ارشد اسرائیلی نسبت به این سخنان واکنشی نشان نداده اند. ولی شماری از تحلیلگران امور سیاسی و نظامی، این سخنان وزیر دفاع را غیرمسؤولانه و ناپخته توصیف کردند و آن را خطرناک دانستند. نفتالی بنت در ادامه سخنان خود خطاب به امیران ارتش، ارزیابی کرده بود که سیاست تهاجمی علیه رژیم ایران موجب بروز جنگ بین دو کشور نخواهد شد.

استدلال نفتالی بنت در این همایش دربسته آن بود که به دنبال خیزش مردمی در ایران، موقعیت رژیم بسیار متزلزل شده و قدرت مقاومت از آن سلب گردیده و بهترین فرصتی است که باید بر شدت فشار و ابعاد تحریم افزود و به اقدامات دیگری نیز دست زد که حکومت ایران را فلج کند.

برخی تحلیلگران اسرائیلی با انتقاد از این سخنان و حتی نکوهش آن، گفتند که ارتش اسرائیل اکنون بیش از دو سال است که بدون سروصدا به حمله به مراکز استقرار سپاه قدس در سوریه ادامه می دهد و این رفتار باید ادامه یابد.

رادیو پیام اسرائیل در برنامه خبری روز گذشته (آدینه) از قول منابع آگاه خبری گفته بود که در آن همایش نظامی، برخی امیران ارتش به صراحت به وزیر دفاع گفته بودند که اسرائیل می تواند همچنان به فعالیت به منظور جلوگیری از استقرار دائم سپاه پاسداران در سوریه ادامه دهد. ولی اسرائیل قادر نخواهد بود نفوذ حکومت ایران در آن سرزمین را بکلی ریشه کن سازد.

برخی تحلیلگران گفتند که نفتالی بنت به طور خودسرانه عمل کرده و حق نداشته است چنین سیاستی را بدون آن که در کابینه محدود سیاسی - امنیتی دولت مطرح گردد و مورد تصویب قرار گیرد، بر زبان بیاورد

برخی حقوقدانان اسرائیلی نیز گفتند که وزیر دفاع دولت انتقالی حق تعیین چنین سیاست های راهبردی را ندارد.

در اسرائیل تلاش برای تشکیل کابینه آینده، به شکست حتمی نزدیک می شود و ممکن است برای سومین بار انتخابات زودهنگام برگزار شود. موقعیت انتقالی بودن دولت، اکنون حدود یک سال است که ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy