Sunday, Dec 1, 2019

صفحه نخست » ادامه ارسال گزارش‌های تکان‌دهنده از ایران

bbc_113019.jpgبی بی سی - با گذشت حدود دو هفته از اعتراضات سراسری در ایران که به علت گرانی ناگهانی بهای بنزین آغاز شده بود، ارسال و انتشار تصاویر جدید از ابعاد این اعتراضات و سرکوب خشن آن از سوی ماموران امنیتی و انتظامی حکایت دارد. این در حالی است که بنابر گزارش‌ها هنوز اینترنت در مناطق وسیعی از جنوب این کشور چون استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان قطع است و تصاویر محدودی از این مناطق مخابره شده است.

روز شنبه، نهم آذر - ۳۰ نوامبر، تصاویری از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مرتبط با لحظه مرگ و پیکر بی‌جان پویا بختیاری، یکی از کشته‌شدگان روزهای پایانی آبان ماه گذشته است.

در شبکه اجتماعی اینستاگرام هم حساب کاربری که به پدر پویا بختیاری نسبت داده شده ضمن تایید صحت این ویدئو انتشار آن را بلامانع دانسته است.

"حضور تانک‌ها در ماهشهر"

در ویدیوهای دیگری که امروز (شنبه) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تصاویری از استقرار یک تانک در زیر طاقی شبیه به دروازه دیده می‌شود که بنابر ادعای منتشرکنندگان، مربوط به شهر بندری ماهشهر است.

بی‌بی‌سی هنوز نمی‌تواند مستقلا مکان و زمان این تصاویر را تایید کند.

ویدئوی دیگری هم که تصاویر آن در نور شب تهیه شده حرکت یک تانک را نشان می‌دهد که بنا بر ادعای منتشرکنندگان مربوط به شهرک طالقانی (کوره) در حومه ماهشهر است.

در کنار این تصاویر، کاربران شبکه‌های اجتماعی ‌روایت‌های متعددی از گستردگی خشونت علیه معترضان در نزدیکی شهرک طالقانی ماهشهر منتشر کرده‌اند که در برخی از آنها از "کشتار معترضان در نیزارها" سخن به میان آمده است.

کاربرانی که خود را از اهالی شهر ماهشهر معرفی می‌کنند در شبکه اجتماعی توییتر می‌گویند بعد از بستن جاده شهر از سوی معترضان، نیروی امنیتی و انتظامی به سوی آنها حمله می‌کنند و معترضانی که برای گریز از مهلکه به نیزارهای کنار جاده پناه برده بودند را به "رگبار می‌بندند".

با توجه به قطعی اینترنت در طول این اعتراضات و همچنین سانسور اخبار مربوط به این وقایع در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخل ایران بررسی دقیق زمان و مکان این تصاویر و گزارش‌ها به سرعت امکان‌پذیر نیست.

چند روز پیش علی گل‌مرادی، نماینده ماهشهر در مجلس، حسن روحانی را "امنیتی‌ترین" رئیس جمهور ایران خواند و گفت: "شما چه کردید که شاه بی‌شرف نکرد؟ شما دوربین‌های اطلاعاتی را تخریب کردید و از بین بردید."

او به سمت جایگاه رئیس مجلس رفت تا اعتراضش را بیان کند اما نمایندگان دیگر دورش کردند.

در همین حال، فرناز فصیحی، روز‌نامه‌نگار ایرانی نیویورک‌تایمز در آمریکا با انتشار یکی از توییت‌های مربوط به ماهشهر نسبت به ابعاد احتمالی خشونت علیه معترضان در این منطقه ابراز شگفتی کرده و پرسیده آیا علت آشفتگی نماینده ماهشهر در مجلس ایران هم به همین وقایع مرتبط بوده است؟

بازداشت معترضان در ایران همچنان ادامه دارد

بازداشت معترضان تجمعات اخیر در ایران همچنان ادامه دارد و پلیس در شهرهای مختلف این کشور، افرادی را که آنها را عاملان تجمعات خوانده، بازداشت کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران گفته است که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، بازداشت‌هایی در استان‌های تهران، فارس، آذربایجان‌شرقی و هرمزگان صورت گرفته است.

با گذشت دو هفته از اعتراض‌ها در ایران هنوز تعداد افرادی که در جریان اعتراض به افزایش قیمت بنزین بازداشت‌ شدند مشخص نیست.

آمار غیر رسمی حاکی از بازداشت هزاران نفر در جریان این تجمعات است که در بیشتر شهرهای ایران جریان داشت.

یک مقام سپاه پاسداران پیشتر گفته بود این تجمعات، به صورت گسترده در ۲۹ استان و در صدها شهر جریان داشت.

در روزهای گذشته نیروهای امنیتی، علاوه بر معترضان، شماری از فعالان سیاسی، صنفی، مدنی و روزنامه‌نگاران را هم بازداشت کرده‌اند.

بازداشت‌های جدید

کیومرث عزیزی، از فرماندهان ارشد پلیس تهران گفته است در جریان "یک عملیات پیچیده" ۲۰ نفر از "عاملان اصلی اغتشاشات" بازداشت شده‌ و اعتراف کرده‌اند.

او گفته است دستگیری عوامل اصلی همچنان در دستور کار پلیس قرار دارد.

رهام بخش حبیبی، فرمانده پلیس شیراز هم از بازداشت افرادی که او آنها را عاملان اصلی تخریب بانک‌های شیراز خوانده خبر داده و گفته است دو متهم که برادر هستند، "در مخفیگاه" خود بازداشت شده‌اند.

فرمانده انتظامی هرمزگان هم از بازداشت ۳۱ نفر در این استان خبر داده است.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی هم از بازداشت ۷۰ نفر خبر داده است.

روز گذشته دادستان کل ایران گفت چون افراد خارج از ایران "دسترسی به اطلاعات ندارند، آمار مختلفی می‌دهند که اعتبار ندارند."

اما او در عین حال پاسخی در مورد این که چند نفر بازداشت شده‌اند، نداد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy