Sunday, Dec 1, 2019

صفحه نخست » دستیابی روسیه و چین به فناوری های فوق مدرن، تهدید بزرگی برای واشنگتن، طارق الشامی

article1.jpgایندیپندنت فارسی

در حالی که ایالات متحده در طی دو قرن گذشته، درگیر جنگ های متعددی بوده و نیروهای این کشور در هر گوشه و کنار جهان سرگرم نبرد و مبارزه بودند، اما قلمرو پهناور این کشور به استثنای حمله ژاپن به پرل هاربر در جریان جنگ دوم جهانی، دیگر شاهد هیچ درگیری و تهاجم نظامی نبوده است. همچنان پایگاه های نظامی آمریکا در خارج از کشور نیز به صورت اغلب در آرامش و امنیت بوده و به ندرت هدف حمله قرار گرفته است. اما به نظر می رسد که دوره آرامش در سرزمین ایالات متحده دیگر رو به اتمام است، زیرا کارشناسان آمریکایی به تازگی هشدار داده اند که در پرتو پیشرفت های چشمگیر فناوری های نظامی، ایالات متحده دیگر نمی تواند خود را از گزند درگیری های نظامی دور نگه دارد و حملات احتمالی روسیه و چین، سراسر آمریکا را تهدید خواهد کرد.

به گفته مایکل باکلی، استاد دانشگاه تافتس در ایالت ماساچوست: در گذشته، اوضاع بین المللی به ایالات متحده اجازه می داد تا جنگ ها را به روش خود انجام دهد و بدون این که آمریکا در معرض جنگ و آسیب قرار گیرد، نیروهای نظامی این کشور، حملات گسترده ای را در مناطق دور دست انجام دهند. به عنوان مثال، در جریان جنگ های اخیر در افغانستان، عراق، لیبی و صربستان، ایالات متحده با استفاده از پایگاه های امن و شبکه های لجستیکی که از قلب قاره آمریکا تا مجاورت میدان های نبرد، امتداد داشت، دشمن را هدف حملات هوایی و موشکی قرار می داد و با توجه به فراهم بودن تمام امکانات و عدم نگرانی از واکنش دشمن، حملات آمریکا همواره نتایج مثبتی در پی داشت.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اما در جنگ های آینده، ابر قدرت های رقیب، همچون روسیه و چین با بهره برداری از فناوری های فوق مدرن، دیگر ایالات متحده را آرام نخواهند گذاشت و پایگاه های نظامی و شبکه های لجستیک این کشور را در هر کجا که موقعیت داشته باشد، با ابزارهای جنگی پیشرفته هدف حمله قرار خواهند داد.

مایکل باکلی، در کتابی که سال گذشته به عنوان "چرا ایالات متحده به عنوان تنها قدرت برتر جهان باقی خواهد ماند" هشدار داده است که پیشرفت های سریع فناوری در عرصه های علوم فضایی، رباتیک، فناوری نانو، چاپ سه بعدی و برنامه های هوش مصنوعی، منجر به توسعه انواع جدیدی از موشک ها و پهپاد ها شده و استراتژی جنگ ها را به گونه ای قابل ملاحظه ای تغییر خواهد داد. طوری که هم اکنون، موشک ‌های فرا صوتی می تواند با سرعت ۱۰ تا ۲5 برابر سرعت صوت در جو حرکت کند و به گونه موشک های کروز برنامه ریزی شود. همچنان، پهپاد ها و زیر دریایی های پیشرفته امروزی می توانند بدون هیچ چالشی، گستره ای اقیانوس ها را طی کنند، علاوه بر آن، با بهره گیری از الگوریتم های بهبود یافته اکنون می توان بیش از یک هزار پهپاد را به صورت همزمان پرواز داد. گذشته از آن، فناوری چپ سه بعدی می تواند یک هزار سازه پهپاد را با هزینه کمتر از 10 دلار تولید کند و با استفاده از فناوری نانو، پهپاد ها را می توان با کلاهک های انفجاری پیشرفته مجهز کرد. بدین ترتیب، فناوری های نظامی جدید، وضعیت میدان های جنگ را دگرگون می کند و آن زمان، روسیه و چین می توانند با استفاده از جنگ افزارهای پیشرفته، عمق قلمرو ایالات متحده را تهدید کنند، در حالی که در گذشته، چنین اقدامی، پرهزینه و غیر عملی بود. این گونه حملات می تواند نیروهای آمریکایی را به شدت دچار چالش کند، زیرا اغلب پایگاه های آمریکایی فاقد سامانه های دفاعی پیشرفته هستند و توان مقابله و پاسخ سریع با موشک ها و پهپاد های مدرن امروزی را ندارند. همچنان ناوگان های دریایی و هواپیماهای جنگی ایالات متحده که در فضای باز قرار دارند به آسانی هدف حمله موشک ها و پهپاد های پیشرفته روسیه و چین قرار خواهند گرفت.

علاوه بر آن، فناوری های پیشرفته می تواند سیستم ارتباطی مراکز فرماندهی ارتش آمریکا و نیروهای مستقر در میدان های نبرد را مختل کند و نیروهای آمریکایی در نتیجه قطع ارتباط با مراکز فرماندهی دچار آشفتگی خواهند شد. همچنان حمل و نقل لجستیکی ایالات متحده در اغلب موارد با کشتی های صورت می گیرد که قدرت دفاعی ندارند و حتی کشتی های جنگی و زیر دریایی های آمریکا ناگزیر اند برای سوخت گیری، خود را به چند بندر دریایی محدود در سواحل ایالات متحده و کشورهای هم پیمان آمریکا برسانند، این امر می تواند در جنگ های آینده، چالش بزرگی برای ایالات متحده باشد. بنابر این، پیشرفت فناوری های نظامی، آمریکا را به زودی در معرض تهدیدهای نظامی بی شماری قرار می دهد.

در حالی که ایالات متحده تا هنوز به عنوان قدرت بر تر نظامی جهان در جنگ های کلاسیک به شمار می رود، اما در جنگ های شبیه سازی شده رایانه ای که توسط مراکز تحقیقاتی ایالات متحده انجام شده است، ایالات متحده نمی تواند مانع دستیابی چین و یا روسیه به اهداف خود در نبردهای مجازی شود.

البته در صورت عملی شدن این سناریو، نظام جهانی که توسط ایالات متحده پس از جنگ دوم جهانی طرح شده است با فروپاشی رو به رو شده و اقتصاد جهانی را به شدت آسیب پذیر خواهد کرد. اگر روسیه و چین بتوانند به شبکه های تسلیحاتی پیشرفته تری دسترسی پیدا کنند و مانع برخی اقدامات نظامی آمریکا شوند، آن زمان واشنگتن با دشواری های بیشتری مواجه خواهد شد.

با آن که ایالات متحده تا کنون میلیاردها دلار را برای تولید بمب افکن راهبردی نسل جدید ‏B-21‎ هزینه کرده است اما واشنگتن تا ده سال دیگر قادر به استفاده از این بمب افکن پیشرفته نخواهد بود و ممکن است روسیه و چین تا آن زمان بتوانند به موشک های پیشرفته تری دست پیدا کنند و فناوری نظامی آمریکا را به چالش بکشند.

در پیوند به این نگرانی، مایکل باکلی عقیده دارد که برای جلوگیری از خطر حملات احتمالی روسیه و چین، ایالات متحده بایستی سکو های پرتاب موشک های هوشمند و پهپاد های پیشرفته را در نقاط مختلف جهان، به ویژه در قلمرو کشورهای هم پیمان، در کشتی های تجاری و در نزدیکی مناطق درگیری احتمالی مانند دریای بالتیک و دریای جنوبی و شرقی چین مستقر کند. این کارشناس نظامی هشدار می دهد که واشنگتن نباید در اجرای این طرح راهبردی، تعلل کند. البته برخی از نهادهای نظامی آمریکا علاقمندی به این طرح نشان نمی دهند، زیرا نیروهای دریایی ایالات متحده می خواهند به جای سکوهای پرتاب موشک و پهپاد های پیشرفته، مجهز به کشتی های بزرگ جنگی باشند. همچنان شرکت های بزرگ تولید اسلحه که با پنتاگون قرار داد دارند، ترجیح می دهند در عوض تولید ابزار جنگی کم هزینه، به تولید بمب افکن های غول پیکر و زیر دریایی های بزرگ بپردازند، البته بسیاری از اعضای کنگره که منافع سیاسی خود را در همسویی با شرکت های تولید اسلحه می بینند، پیشنهادهای شرکت های تولید اسلحه را تأیید می کنند.

تردیدی نیست که ایالات متحده بایستی در صدد تغییر استراتژی های گذشته باشد و پیش از این که با فناوری های پیشرفته نظامی روسیه و چین غافل گیر شود، طرح تجدید ابزارهای نظامی خود را روی دست گیرد تا توان مقابله با تهدیدهای نظامی آینده را از دست ندهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy