Wednesday, Dec 4, 2019

صفحه نخست » پولیتکو: تحریم‌های تازه علیه ایران، "حرکت‌های اعتراضی بیشتری در راهند"

irus.jpgالعربیه - هفته‌نامه آمریکائی پولیتکو روز سه‌شنبه به نقل از مسئولان دولت آمریکا فاش کرد، دولت ترامپ قصد به روش‌های مختلف از جمله رفع ممنوعیت اینترنت و افزایش کمپین تبلیغاتی در راستای حمایت از مردم ایران. از اعتراضات حمایت کند.

این مجله در گزارش خود نوشت: «دستیاران ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه مقامات ایرانی هستند که در نقض حقوق بشر نقش دارند. این تحریم‌ها مبتنی بر گزارش‌های اطلاعاتی بدست آمده از حدود ۳۶۰۰۰ عکس، فیلم و سایر نکات ارسال شده توسط ایرانیانی می‌باشد که در جریان سرکوب شدید رژیم علیه اعتراض‌ها در داخل ایران محصور شده‌اند.

جلوگیری از قطع اینترنت

مقامات آگاه از این برنامه فاش کردند دولت ترامپ همچنین بزودی از راه‌کارهای تازه‌ای خبر خواهد داد. این راه‌کار برای کمک به ایرانیان جهت شکستن سانسور اینترنت و منع نظارت رژیم بر آن تدارک شده است.

آنها همچنین احتمال دادند، دولت در روزهای آینده بر دامنه اقدامات رسانه‌ای خود علیه ایران بیفزاید. این اقدامات در سخنرانی احتمالی پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران مشخص خواهد شد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در این گزارش آمده است تیم ترامپ بر این باور است که اعتراضات ایران، نشانه موفقیت آمیز بودن سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران است که به تقویت مخالفت با رژیم میان شهروندان عادی ایرانی انجام گرفته است.

مردم معترض ایران با تظاهرات تلاش دارند تا به رهبران جمهوری اسلامی فشار بیاورند تا به جای هزینه کردن سرمایه‌ ملی در بیرون از مرزها برای حمایت از شبه نظامیان و فعالیت هسته‌ای بر مردم این کشور در داخل صرف کند

فشار بیشتر

به نوشته این هفته نامه به نظر می‌رسد نقطه تمرکز بحث میان مسئولان آمریکائی این است که دقیقاً چگونه می‌توان از لحظه کنونی، نهایت بهره برداری را کرد؛ آنهم با توجه به میزان و سرعت افزایش روند فشار و واکنش‌هائی که می‌تواند در یک منطقه بشدت بحران زده در پی داشته باشد.

در این زمینه و از نگاه این گزارش، مهمترین پرسش این است که رژیم ایران با مضاعف شدن فشارهای اقتصادی چه واکنشی از خود بروز خواهد داد؟

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک اتاق فکر نزدیک به دولت ترامپ است، می‌گوید: «باید برای یک تنش بزرگ آماده شد».

او در عین حال اعمال فشار بیشتر از سوی دولت آمریکا را ترجیح می‌دهد.

از سوی دیگر یک مقام مسئول در دولت ترامپ که خواست نامش فاش نشود، افزود: «این باورفزاینده وجود دارد که روند اعتراضات کنونی متفاوت با دیگراعتراض‌ها بوده و حرکت‌های اعتراضی بیشتری در راهند».

عکس و فیلم از موارد نقض حقوق بشر

به نظر می‌رسد دولت آمریکا در حال بررسی فیلم‌های بیشتری است بویژه پس از آنکه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ۲۱ نوامبر درخواست نامالوفی را در توییتی به زبان فارسی مطرح کرده و از از ایرانیان خواست تصاویر فیلم‌ها و دیگر اطلاعات را در راستای کمک به ایالات متحده در افشا و مجازات دست اندر کاران نقض حقوق بشر در اعتراض‌ها اخیر ارسال کنند. وزیر خارجه آمریکا یک هفته پیشتر تاکید کرد، آمریکا ۲۰ هزار پیام، فیلم، عکس و کامنت را از طریق پیامگیر تلگرام در مورد نقض حقوق بشررژیم ایران دریافت کرده است.

درهمین رابطه یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت، شمار مطالب ارسالی از آن زمان به ۳۶۰۰۰ تصویر و فیلم افزایش یافته و این روند به احتمال زیاد همچنان در حال افزایش است.

او همچنین فاش کرد، وزارت امور خارجه به کارکنان خود دستور داده تا داده‌هایی که حاوی اطلاعات در خصوص افراد، اماکن، قربانیان و همچنین عاملان قتل و کشتار را تجزیه و تحلیل کنند.

به نظر تحلیل گران، مسئولان آمریکایی در سرویس‌های اطلاعاتی، وزارت خزانه داری و سایر آژانس‌ها می‌توانند در جمع آوری اطلاعات وآنالیز کردن آن در روند جمع آوری پرونده مسئولان ایرانی که دستشان آلوده به موارد نقض حقوق بشر علیه معترضان ایرانی است، ایفای نقش می‌کنند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی از مشخص کردن افرادی که ممکن است مشمول تحریم‌ها شوند، خودداری کرده و هیچ توضیحی در خصوص ماهیت اقدام خود برای ممانعت از قطع اینترنت در آینده در ایران ندادند.

شایان ذکر است پیشتر تلاش‌هایی برای کمک به ایرانیان برای دور زدن فیلیرینگ اینترنت انجام شده بود.

دولت ترامپ هفته گذشته تحریم‌هایی را درمورد محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات ایران به دلیل دست داشتن او در قطع اینترنت در ایران اجرا کرد.

بسیاری از محافل دولت آمریکا براین باورند که اوباما در بهره بردن از شراط بوجود آمده در جریان جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ شکست خورد که علت این ناکامی تا حدود زیادی تعلل شدید اوباما در بیان موضعگیری‌های قاطعانه در زمان وقوع آن رویداد بود چرا که فکر می‌کرد اعلام حمایت از معترضان ایران باعث تضعیف آرمان آنها از طریق پیوند دادن آن به غرب خواهد شد.
اما بسیاری از مقامات دولت ترامپ معتقدند که: «خردورزی سنتی دیگر خردمندانه نیست». مردم ایران که بسیاری از آنها جوان هستند، از هر نوع کمک خارجی استقبال می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy