Wednesday, Dec 4, 2019

صفحه نخست » نیویورک تایمز: ایران از هرج و مرج در عراق برای انتقال مخفیانه موشک‌های بالستیک به این کشور استفاده کرده است

moushak.jpgرادیو بین المللی فرانسه - جمهوری اسلامی ایران از هرج و مرج جاری در عراق برای ایجاد یک «زرادخانه پنهانی موشک‌های بالستیک» در این کشور استفاده می‌کند. نیویورک تایمز، در گزارشی، این مطلب را به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی آمریکایی فاش ساخته است.

نیویورک تایمز در گزارشی بر أساس منابع نظامی و اطلاعاتی آمریکایی فاش ساخت که جمهوری اسلامی ایران از شرایط بی‌ثبات و هرج و مرج در عراق برای ایجاد یک زرادخانه پنهان موشک‌های بالستیک با برد کوتاه در عراق استفاده می‌کند.

این نشریه آمریکایی، این اقدام تهران را بخشی از تلاش فزاینده جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ارعاب در خاورمیانه و قدرت‌طلبی‌ در منطقه برمی‌شمرد.

گزارش مرتبط با گسترش استحکامات نظامی جمهوری اسلامی ایران در عراق در حالی منتشر می‌شود که ایالات متحده آمریکا به منظور مقابله با تهدیدهای نظامی ایران علیه منافع این کشور در منطقه، از آغاز فصل بهار تاکنون با اعزام ۱۴ هزار سرباز دیگر به خاورمیانه، بر شمار نیروهای خود افزوده است. همچنین، واشنگتن حضور ناوهای جنگی در آب‌های منطقه و سیستم‌های دفاع موشکی خود را نیز توسعه داده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گزارش نیویورک تایمز، افشای گزارش‌های اطلاعاتی جدید درباره ذخیره‌سازی موشک‌های ایران در عراق، تازه‌ترین نشانه در مورد این ادعا است که موشک‌های تهران تهدیدی علیه اسرائیل و عربستان سعودی، متحدان واشنگتن، و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

استقرار موشک‌های بالستیک ایران در خاک همسایه که تهدیدی برای واشنگتن و متحدانش در منطقه به شمار می‌رود، به گفته یکی از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا از سوی ایالات متحده آمریکا جدی گرفته نشده است.

الیسا اسلاتکین، نماینده دموکرات مجلس آمریکا، که به تازگی از عراق بازدید کرده، به نیویورک تایمز گفته است: واشنگتن به انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به خاک عراق، که طی یک سال اخیر در جهت افزایش خشونت در منطقه صورت گرفته، توجه کافی مبذول نداشته است.

این نماینده دموکرات آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرده است: عراقی‌ها نمی‌خواهند که ایرانیان آنها را رهبری کنند اما تهران از شرایط هرج و مرج و بحران و سردرگمی در دولت عراق برای افزایش قدرت خود استفاده می‌کند.

در هفته‌های اخیر، تظاهرات اعتراضی در عراق به صحنه مخالفت‌های گسترده با دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور تبدیل شده است. طی یک هفته گذشته، دست‌کم، سه بار، کنسولگری ایران در نجف از سوی تظاهرکنندگان معترض به آتش کشیده شد.

هشداری که یک سال نادیده گرفته شد

خبرگزاری رویترز یک سال پیش در گزارشی اعلام کرده بود که مقامات اطلاعاتی آمریکا برای نخستین بار نسبت به وجود زرادخانه‌های موشک‌های ایران در عراق هشدار داده‌اند. در این گزارش تاکید شده بود که تهران در جهت حمایت از متحدان شیعه خود در عراق و تامین منابع لازم برای آنان به منظور ساخت راکت‌‌های مورد نیازشان در محل، اقدام به برپایی این استحکامات کرده است.

بر أساس گزارش (سال گذشته) رویترز، تهران با برپایی این استحکامات در تلاش بوده است تا از هر گونه حمله از سوی کشورهای غربی و عربی به خاک خود ممانعت کرده و در عین حال گزینه‌های خود برای حمله به دشمنان منطقه‌ای را نیز افزایش دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy