Saturday, Dec 14, 2019

صفحه نخست » سفیر روسیه در ایران: خامنه‌ای طرفدار روسیه است

russia_121419.jpgبی بی سی - لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، از آنچه "فراموش کردن" نقش کشورش در سوریه در گفتار برخی از مقام های ایرانی خوانده انتقاد کرده و گفته شخص آیت‌الله خامنه‌ای "طرفدار روسیه مقتدر" است.

آقای جاگاریان به روزنامه همشهری چاپ تهران گفته است "با به‌قدرت‌رسیدن ولادیمیر پوتین روسیه بسیار قوی شده است" و افزوده که آیت‌الله خامنه‌ای چندبار گفته "روسیه مقتدر، ایران مستقل" و اضافه کرده "خود مقام معظم رهبری طرفدار روسیه مقتدر هستند و ما از ایشان تشکر می‌کنیم".

رهبر ایران تاکنون چندین بار از رویکرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تمجید کرده و گفته ایرانی‌ها بر خلاف غرب، از روسیه هیچ خاطره تاریخی بدی ندارند.

در سال های اخیر سیاست متقابل روسیه و جمهوری اسلامی ایران در قبال یکدیگر مورد نگرانی افکار عمومی ایران بوده است. در جریان توافق کشورهای ساحلی دریای خزر درباره آینده تقسیم این دریا، سطح نگرانی شهروندان ایرانی و ابراز آن به حدی رسید که مجلس ایران با احضار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، خواستار توضیح او درباره جزئیات توافق شده بود.

سیاست‌های روسیه به دلیل سابقه تاریخی جنگ‌های ویرانگر با ایران و اشغال و جداسازی چندین شهر از خاک ایران از محبوبیت در بین شهروندان ایرانی برخوردار نیست.

سفیر روسیه در تهران درباره نگرانی ها در ایران درباره سیاست های منطقه ای روسیه از جمله روابط با اسرائیل و عربستان گفته است "دوستان ایرانی، به‌خصوص نظامی‌ها در جریان هستند که چه کارهای مهمی انجام داده‌ایم، چه در تماس‌های خود با اسرائیل و چه در تماس‌های خود با عربستان. شما نگران نباشید. ما تلاش می‌کنیم که برای ایران هیچ مشکلی پیش نیاید".

آقای جاگاریان گفته "روسیه برخلاف برخی کشورها با همه تماس و ارتباط دارد". از دو کشور اسرائیل و عربستان جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل روابط سیاسی نداشته و موجودیت این کشور را به رسمیت نمی شناسد. روابط ایران و عربستان هم پس از حمله گروهی از "دانشجویان و طلاب بسیجی" به سفارت سعودی در تهران از سوی این کشور قطع شد.

ایران و روسیه دو متحد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بوده اند و با حمایت سیاسی و نظامی از او مانع سقوط او شدند و در زمان اشغال این کشور به دست نیروهای موسوم به حکومت اسلامی (داعش) برای بازپس گیری اراضی سوریه از دست این گروه با هم به نفع بشار اسد متحد شدند.

سفیر روسیه در تهران گفته است "اگر ایران و روسیه نبودند، من تأکید می‌کنم، اگر روسیه و ایران نبودند، به جای دولت آقای بشار اسد، تروریست‌ها در دمشق بودند. ما نقش ایران را خیلی عالی ارزیابی می‌کنیم. اما در برخی مصاحبه‌ها می‌گفتند که اگر ایران نبود، اینطور می‌شد و نقش روسیه را فراموش می‌کرد".

با افزایش اعتراضات و سپس درگیری‌های نظامی در سوریه، ایران به شدت حضور نظامی خود در این کشور را افزایش داد به طوری که در برخی از نقاط سوریه مراکز آموزش نظامی، ایجاد کرد.

مقام های ایران، حضور نظامی در سوریه را "مستشاری" می‌دانند و آیت‌الله خامنه‌ای در توضیح دلیل این حضور گفته است که سوریه "خط مقدم مقاومت در برابر اسرائیل" است.

پس از آزاد کردن بخش گسترده‌ای از خاک سوریه از دست داعش، نخست وزیر اسرائیل در چند سفر به روسیه خواستار پایان یافتن حضور نظامی ایران در سوریه شده بود. رسانه های روسی گزارش داده بودند که این کشور از استدلال اسرائیل در ضرورت خروج نظامیان جمهوری اسلامی از سوریه، حمایت کرده است.

این درحالیست که مقام های ارشد سپاه پاسداران گفته‌اند تا هر زمان که لازم باشد و دولت بشار اسد بخواهد نفرات نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه باقی خواهند ماند.

اسرائیل می‌گوید تاکنون ده‌ها موضع را در سوریه بمباران کرده که "انبارهای نظامی و مراکز مرتبط با ایران" بوده است.

همکاری نظامی ایران و روسیه به گفته این دو کشور نقش موثری در ساقط کردن داعش در سوریه داشته است و به نزدیکی مقام های دو کشور هم کمک کرده است. در جریان اعتراضات اخیر در ایران که ابتدا مخالفت با افزایش قیمت بنزین بود، روسیه به طور تلویحی از سرکوب شهروندان ایران حمایت و معترضان را به تحریک از سوی دولت های خارجی متهم کرد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای موسوم به برجام که روسیه هم عضو از آن محسوب می شود، به نظر می رسد که ایران در پی نزدیکی بیشتر به روسیه و اتکای اقتصادی قوی به این کشور است.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه به تازگی گفته است که ایران از این کشور درخواست وام دو میلیارد دلاری کرده است و می خواهد این مبلغ را در پروژه‌هایی نظیر ساخت نیروگاه‌های حرارتی، راه آهن و سیستم حمل و نقل شهری در ایران هزینه کند.

پس از حصول توافق هسته ای ایران و روسیه برای اعطای یک وام ۵ میلیارد دلاری توافق کرده بوده بودند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، یک هفته پیش در زمان ارائه لایحه بودجه سال آینده خورشیدی به مجلس از این وام با عنوان "سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری" روسیه در ایران نام برد و گفت اعطای دو میلیارد دلار از این مبلغ نهایی شده است.

مطابق قوانین ایران استقراض از دولت خارجی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان برسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy