Monday, Dec 16, 2019

صفحه نخست » تهدید مجدد مشاور خامنه‌ای: اگر ما نفت صادر نکنیم دیگران هم صادر نخواهند کرد

khameneei.jpgالعربیه - به گزارش رویترز، مشاور خامنه‌ای (احتمالا اشاره به ولایتی است) با تکرار تهدیدهایش مجددا تأکید کرده که اگر به ایران اجازه صادرات نفت داده نشود، دیگران هم قادربه صدور نفت نخواهند بود.

از زمان وضع تحریم‌های سنگین آمریکا علیه حوزه صادرات نفت ایران، این کشور دچار افت شدید در صادرات نفتی خود شده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارش تحقیقاتی خود فاش کرد، چهار ماه قبل از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی آرامکو، مقامات امنیتی ایران در یک نشست به شدت حفاظت شده در تهران شرکت داشتند که فرماندهان ارشد سپاه از جمله کارشناسان توسعه موشکی و عملیات سری، جزو حاضران در این نشست بودند

چند روز پیش برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود: «تحریم‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا بر بخش نفت ایران که از ماه مه گذشته اعمال شده، منجر به کاهش صادرات نفت به حدی شده است که ما از زمان جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد شاهد آن نبودیم و این به نوبه خود کاهش صادرات روزانه ۲ میلیون بشکه و محرومیت ایران از ۸۰ درصد درآمدهای نفتی را به دنبال داشت.

هوک در سخنانش در شورای روابط خارجی افزود: «رهبران ایران با جدی‌ترین تصمیمات از دهه هشتاد به این طرف روبه‌رو هستند به طوری که یا باید وارد مذاکرات حقیقی شوند یا شاهد فروپاشی اقتصاد این کشور باشند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

وی درباره احتمال دست زدن ایران به اقدامی نظامی تأکید کرده بود که کشورش به ایران اجازه نخواهد داد تا هر اقدام انجام گرفته از سوی خود را حاشا کند و مسئولیت آن را بر عهده خواهد داشت.

به گفته هوک: «تهران در صورت محاسبه اشتباه در مورد قاطعیت ما، مرتکب خطایی فاحش خواهد شد».

رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر ایران مبادرت به حمله علیه ما کند، با پاسخ نظامی ما مواجه خواهد شد، ما خواهان جنگی تازه در خاورمیانه نیستیم، اما توانایی‌های رزمی خود را با ۱۴۰۰۰ سرباز آمریکایی تقویت کرده و همچنین فعالیت‌های اطلاعاتی خود را ارتقاء داده و می‌دانیم که بسیاری از عملیاتی را که ایران از ماه مه در صدد اجرایی کردن‌شان بود، متوقف کرده و شکست داده‌ایم».

از سوی دیگر، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس تاکید کرد: «این بودجه، مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق کاهش وابستگی به صادرات نفت را دنبال می‌کند که هدف اصلی تحریم‌های آمریکا را تشکیل می‌دهد».

گفتنی است بودجه پیش‌بینی شده در لایحه بودجه در حدود ۴۸۴۵ تریلیون ریال (۳۸. ۸ میلیارد دلار در قیمت بازار آزاد) برای سال آینده ایران می‌باشد که از ۲۰ مارس ۲۰۲۰ عمل به آن آغاز می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy