Monday, Dec 16, 2019

صفحه نخست » قوۀ قضاییه جمهوری اسلامی آمار سازمان عفو بین‌الملل از کشته‌شدگان ناآرامی‌های ایران را دروغ خواند

esmaeili.jpgرادیو بین المللی فرانسه - غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوۀ قضاییه صریحاً گفت که بیانیۀ اصلاح‌طلبان معروف به "بیانیۀ ۷۷ نفره"، همکاری با دشمن بوده و شخصیت‌های وگروه‌های سیاسی باید از آن "برائت بجویند". اسماعیلی همچنین پیدا شدن اجساد در رودخانه‌ها و مسیل‌ها را تکذیب نکرد اما گفت که "بدخواهان نظام" می‌خواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و دست به "کشته‌سازی و آمارسازی" بزنند.

روز سه‌شنبه ٢۶ آذر/١٧ دسامبر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوۀ قضاییه در نشست خبری هفتگی خود گفت: "اکثر بازداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شده‌اند. بنا داریم که بازداشتی‌ها به اراذل و اوباش و اشرار و مفسدین اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر محدود شوند".

ابراهیم رئیسی، رئیس قوۀ قضاییه تأکید کرده است که باید موارد حبس را کاهش داد. غلامحسین اسماعیلی نیز گفت که "مجازات جایگزین حبس جزو نوآوری‌های قانون مجازات اسلامی است و رئیس قوه قضاییه بر آن تاکید دارد". اما به درستی معلوم نیست که احکام زندان چگونه و با کدام معیار به "مجازات‌های جایگزین" تبدیل می‌شود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بیانیۀ ۷۷ نفره همراهی با دشمن بود

سخنگوی قوۀ قضائیه در پاسخ به پرسش‌هایی در بارۀ بازداشت برخی شخصیت‌هایی که "بیانیۀ ۷۷ نفره" را امضا کرده بودند گفت: "می‌خواهم این توصیه را داشته باشم که گروه‌ها و جریانات سیاسی داخل کشور، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب که در داخل نظام تعریف می‌شوند، صف خودشان را از عناصری که در مقابل نظام و انقلاب ایستاده‌اند جدا کنند".

او صریحاً به تشکل‌های سیاسی هشدار داد و گفت: "گروه‌های سیاسی بایستی از برخی از بیانیه‌دهندگان تبری و برائت بجویند نه اینکه آنها را منتسب به خود بدانند و بگویند آنها چرا بازداشت شدند". به گفتۀ اسماعیلی "بیانیه‌ای که تنظیم شد، یک بیانیه سیاسی نبود بلکه همراهی با دشمن، و حمایت از کسانی بود که اغتشاشات را در این کشور رقم زدند"... او همچنین ادعا کرد که برخی از امضا کنندگان اصلاً امضای خود را قبول نداشتند و بعضی هم گفتند "ما نخوانده امضا کرده‌ایم"...

به گفتۀ اسماعیلی "افراد معدودی" مسئولیت بیانیه را پذیرفتند و "برای آنها قرار تامین صادر شد. بعضی‌ها تامین را سپردند و آزاد شدند و بعضی‌ها هم تامین نسپردند و آزاد نشدند. بنابر مقررات، قرار آنان قرار بازداشت موقت نیست و قرار وثیقه است و اگر همان روز وثیقه می‌سپردند آزاد می‌شدند، کما اینکه الان هم هر وقت وثیقه بسپارند آزاد خواهند شد تا رسیدگی به اتهامات آن‌ها انجام شود".

کشته‌شدگان وقایع آبان ماه

سخنگوی قوه قضاییه در بارۀ آمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های آبان ماه که از سوی سازمان عفو بین‌الملل حداقل ۳۰۴ نفر اعلام شده، گفت: "اینها مدعیان دروغین عفو بین‌الملل یا حقوق بشر هستند. اگر اینها حقوق بشر را رعایت می‌کنند، چرا تریبون‌های رسمی خود را به تشویق و ترغیب حمله به پایگاه‌های بسیج و نیروی انتظامی اختصاص دادند؟ اینها کسانی هستند که مقامات رسمی کشورهایشان از اغتشاشگران حمایت می‌کردند. ما اینها را سناریوی تبلیغاتی می‌دانیم".

به نوشتۀ خبرگزاری ایسنا، اسماعیلی در پاسخ به پرسش‌هایی در بارۀ پیدا شدن اجساد در مسیل‌ها و رودخانه‌ها گفت: "قوه قضائیه درباره هر فوت مشکوکی تحقیق می‌کند"... اما خبرنگاران گوشزد کردند که اجساد برخی افرادی که اسم‌شان جزو مفقودشدگان حوادث آبان ماه بوده، در رودخانه‌ها کشف شده و آثار شکنجه روی بدنشان بوده است... اسماعیلی پاسخ داد: "ما تمام مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم و هیچ امری مخفی نمی‌ماند اما اینکه در قصۀ کشته‌سازی و آمارسازی و رقم‌سازی ورود کنیم، بحث دیگری است. انتساب این قبیل موارد بیانگر این است که بدخواهان نظام بنا دارند برای این نظام و مردم مدام چالش درست کنند. من و شما باید حواس‌مان جمع باشم تا فریب توطئه آنها را نخوریم".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy