Wednesday, Dec 25, 2019

صفحه نخست » گرانی بنزین و صیادی چینی‌ها سفره مردم جنوب ایران را خالی کرده

fishing_122519.jpgایران اینترنشنال - روزنامه شهروند، با انتشار گزارشی از صیادی چینی‌ها در آب‌های جنوبی ایران «با قایق‌های بزرگ و پیشرفته» خبر داد و به نقل از ساکنان یک روستای ساحلی در نزدیکی چابهار نوشت که چینی‌ها «دریا را جارو کرده‌ و رفته‌اند و برای صیادهای کنارک [یک بندر در حاشیه دریای عمان] چیزی نگذاشته‌‌اند‌.»

روزنامه شهروند، در شماره روز چهارشنبه ۴ دی خود، با انتشار گزارشی، به نقل از یک زن اهل روستای پزم در نزدیکی کنارک ادامه داد: «اگر [چینی‌ها] دریا را جارو نکنند و چیزی هم برای مردهای ما ‏بگذارند، ته سفره ما خالی نمی‌ماند. نانی برای خوردن پیدا می‌شود. »

همچنین خبرنگار این روزنامه همچنین درباره تاثیر گرانی بنزین بر وضعیت اقتصادی این منطقه گزارش داد: «وضع جدید قیمت ‏بنزین، پاک زندگی‌ها را زیرورو کرده. لنج‌ها کهنه‌اند. ٢٠‌سال هم بیشتر دارند. وسع صیادها آن‌قدر نیست که قایق‌های جدید و جان‌دار بخرند. قایق‌های کوچک ٢٥ تا ٣٠‌میلیون تومان و ‏قایق‌های بزرگ از ٧٠ تا ١٠٠‌میلیون تومان قیمت دارند. برای همین ماهیگیرهای خرد برای ‏شرکت‌های صیادی کار می‌کنند. شیلات به ماهیگیرهای خرد مجوز نمی‌دهد و ماهیگیری که مجوز ‏نداشته باشد، سهمیه بنزین هم ندارد و قاچاقی کار می‌کند.»

این روزنامه به افزایش قیمت ماهی در این شرایط اشاره کرد و نوشت: «ماهی هم همین‌طور گران می‌شود‌. مثلا شوریده از کیلویی ٣٠‌هزار تومان می‌شود ۴۵هزار ‏تومان‌. یا شاه‌میگو به کیلویی ٧٠‌هزار تومان رسیده.»

شهروند همچنین درباره گران شدن قیمت آب آشامیدنی در روستای پزم در نزدیکی بندر کنارک نوشت: «تا ‏قبل از گران شدن بنزین‌، تانکرهای ٦‌هزار لیتری به روستا می‌آمدند و با ۴۵ هزار تومان تانکر آب ‏روستا را پر می‌کردند‌. اما امروز مردم روستا هر تانکر آب را ١٠٠هزار تومان می‌خرند که برایشان ‏خیلی گران است‌.»

این در حالی است که هیچ‌کدام از ساکنان پزم آب لوله‌کشی ندارد و پیشتر «با تانکرهای آب‌رسان‌، برای ‏مردم به‌طور رایگان آب می‌آوردند‌.»

خبرنگار این روزنامه درباره آلودگی محیط زیست و وضعیت بهداشتی روستای پزم نیز تاکید کرد: «معتادها در کنار سگ‌ها و گربه‌های گرسنه در پخش ‏کردن بیشتر زباله نقش دارند‌. سگ‌ها در پزم آن‌قدر زیادند که زن‌ها وقتی از خانه بیرون می‌آیند‌، ‏حتما باید چوبی به دست داشته باشند که اگر لازم شد، در برابر سگ‌های گرسنه از خود محافظت ‏کنند‌.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy