Friday, Dec 27, 2019

صفحه نخست » "رزمایش ایران، چین و روسیه در چابهار هشداری به آمریکا"

Maneuvre.jpgدویچه وله - نخستین رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین تحت عنوان "کمربند امنیت دریایی" در چابهار آغاز شد. رسانه‌های چینی این رزمایش را "هشداری به آمریکا" تحلیل کردند. این رزمایش با ناآرامی‌های ایران هم‌زمان شده است.

کاظم جلالی، سفیر جدید ایران در روسیه هدف رزمایش چهار روزه چین، روسیه با ایران را "تمرین عملیات مبارزه با تروریسم و راهزنی دریایی و تأمین امنیت" عنوان کرده است.

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین هدف رزمایش را "افزایش هماهنگی میان نیروی دریایی سه کشور" توصیف کرد.

چین ناوشکن موشک‌انداز "شینینگ" را که پیش از این همراه با ناوگان ۳۳ نیروی دریایی چین در خلیج عدن و آب‌های نزدیک سومالی کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کرده، به این رزمایش اعزام کرده است.

اگرچه مقامات چینی از "حسن نیت چین" صحبت کرده‌اند اما رسانه‌های این کشور پنهان نکرده‌اند که این رزمایش "هشداری به آمریکاست."

نشریه دولتی "گلوبال تایمز" چین که نظرات و مواضع دولت چین را بیان می‌کند در یادداشتی صراحتا رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های منطقه را هشداری به آمریکا دانست. این نشریه نوشته است که این رزمایش به توانایی چین در حراست از ثبات در خلیج فارس کمک می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

گلوبال تایمز در ادامه نوشته است: «این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به عنوان دو قدرت بزرگ و مسئول در جهان، پس از خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ از ایران و این توافق حمایت می‌کنند.»

نیروی دریایی روسیه نیز با سه فروند شناور شامل یک فروند ناوچه، یک فروند یدک‌کش و یک فروند تانکر سوخت‌رسان در این رزمایش شرکت می‌کند.

رزمایش هم زمان با ناآرامی‌های ایران

رزمایش مشترک ایران با چین و روسیه در زمانی آغاز می‌شود که جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراض شهروندان در انزوا قرار گرفته است.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و بسیاری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر از مقام‌های ایران خواستند که به حق اعتراض شهروندان احترام بگذارد.

مقامات و رسانه‌های روسیه درباره ناآرامی‌های آبان ماه بیشتر سکوت اختیار کردند و اشاره‌ای به کشتار معترضین ایرانی نکردند. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه حتی "اتفاقات داخل ایران را دقیقا ناشی از اقدامات آمریکا" دانسته است.

رسانه‌های چین هم درباره ناآرامی‌های آبان ماه ایران سکوت اختیار کردند و اعتراض در بیش از ۲۰۰ شهر ایران انعکاسی در رسانه‌های این کشور نداشته است.

جمهوری اسلامی ایران نیز در قبال جنایاتی که حکومت چین علیه مسلمانان اویغور مرتکب شده سکوت اختیار کرده است. ایران حتی گامی فراتر نهاده و موضع‌گیری آمریکا در این مورد را محکوم کرده است.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مصوبه مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا درباره نقض حقوق مسلمان‌های اویغور توسط دولت چین را محکوم کرد. به گزارش سایت وزارت امور خارجه ایران موسوی در این زمینه بدون اشاره به نقض حقوق اویغورها در چین به دیگر کشورها توصیه کرده است که "در مقابل هنجارشکنی‌های پی‌درپی و یکجانبه‌گرایی لجام‌گسیخته دولت آمریکا واکنش نشان دهند".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy