Wednesday, Jan 1, 2020

صفحه نخست » واکنش تند خامنه ای به تهدید ترامپ

vfaghig_010120.jpgغلط می‌کنید حمله را از چشم ما می‌بینید

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۱۱ دی، طی یک سخنرانی، در مورد حملات اخیر ایالات متحده به مواضع حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق، متشکل از شبه‌نظامیان وفادار به ایران، این‌گونه اظهارنظر کرد که «انتقام داعش را از حشدالشعبی دارند می‌گیرند.»

او در این سخنرانی اتهام دست داشتن حکومتش در حمله اخیر معترضان به سفارت ایالات متحده در بغداد را رد کرد و خطاب به مقامات آمریکایی گفت که «غلط می‌کنید» این حمله را از چشم ما می‌بینید.

علی خامنه‌ای در این سخنرانی همچنین گفت که «ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او که در دیدار با پرستاران سخن می‌گفت در اظهار نظر خود گفت که «داعش را اینها [آمریکایی‌ها] ساخته و پرداخته کرده بودند» و افزود که «چون حشدالشعبی داعش را زمین‌گیر و ازاله کرد، حالا دارند انتقام می‌گیرند.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه حمله آمریکا به گروه‌های وفادار به جمهوری اسلامی را «خباثت» نامید و گفت که «به‌شدت» آن را محکوم می‌کند.

آمریکا روز یک‌شنبه هفته جاری در واکنش به حمله به یک پایگاه نظامی در کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد.

کتائب (گردان‌های) حزب‌الله که از سال ۲۰۰۳ شکل گرفته و از سوی ایران تأمین مالی می‌شود از گروه‌های اصلی حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق است.

در حمله آمریکا به گروه کتائب حزب‌الله دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) از سال ۲۰۱۴ میلادی با انجام حملاتی گسترده در عراق و سوریه بخش‌هایی از این دو کشور را به تصرف خود درآورد و در آنها «خلافت اسلامی» اعلام کرد.

رهبر جمهوری اسلامی و مقامات ایرانی بارها تشکیل گروه داعش را به ایالات متحده نسبت داده‌اند اما در مورداین ادعای خود سند و مدرکی ارائه نکرده‌اند.

این اتهام در حالی از سوی آنها مطرح می‌شود که ​آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی ائتلافی جهانی برای مقابله با این گروه تشکیل داد و از جمله با پشتیبانی هوایی، به نیروهای دموکراتیک سوریه کمک کرد که داعش را از شمال شرق سوریه و جنوب دره فرات بیرون برانند.

به دنبال حمله تازه آمریکا به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه، روز سه‌شنبه هزاران نفر در اعتراض به این حملات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع و به آن حمله کردند.

تجمع‌کنندگان که پرچم‌های نیروهای حشد الشعبی را در دست داشتند به ساختمان سفارت یورش بردند.

پس از این حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حکومت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که طراح و سازمان‌دهنده حمله به سفارت ایالات متحده در بغداد است.

در ‌پی بالا گرفتن این تنش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه، دهم دی ماه، گفت که «به دنبال جنگ نیست» و بروز جنگی را با ایران پیش‌بینی نمی‌کند.

خامنه‌ای: غلط می‌کنید حمله را از چشم ما می‌بینید

دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه در یک پیام توئیتری دیگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که طراح و سازمان‌دهنده حمله به سفارت کشورش در بغداد، پایتخت عراق، است.

او در ادامه این پیام که ساعتی پس از هجوم تظاهرکنندگان به ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد منتشر شد تاکید کرد که مسئولیت کامل این رخداد را بر عهده تهران می‌داند.

در واکنش به این اظهارات، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز چهارشنبه در سخنرانی خود گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آنها گفت اولاً غلط می‌کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آنها منطقی نیستند.»

رهبر جمهوری اسلامی در همین روز همچنین در پیامی توئیتری ضمن بازنشر پیام دونالد ترامپ دربارهٔ عراق گفت: «می‌بینید سراسر عراق هیجان ضدآمریکایی چقدر است؟ باز آن جناب توییت کرده که مااین را از چشم ایران می‌بینیم. شما غلط می‌کنید.»

در حساب رسمی رهبر ایران به نقل از او آمده: «ایران اگر بخواهد با کشوری مبارزه کند صریح این کار را می‌کند. ما به منافع و عزت ملتمان پایبندیم و هرکس آن را تهدید کند بدون هیچ ملاحظه‌ای با او روبرو می‌شویم و ضربه می‌زنیم.»

«هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «آیا (جنگ با ایران) چیزی است که من می‌خواهم؟ نه. من می‌خواهم صلح داشته باشیم. من به صلح علاقه دارم. و ایران باید بیشتر از هر کس دیگری خواستار صلح باشد».

او افزود: «بنا بر این؛ من وقوع چنین چیزی را پیش‌بینی نمی‌کنم».

علی خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود به این مسئله نیز پرداخت و گفت: «بر خلاف اینکه بعضی‌ها می‌گویند جنگ می‌شود، ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم اما اگر دیگران بخواهند موضوعی را به این کشور تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابل آنها می‌ایستیم.»

او تأکید کرد: «همه بدانند جمهوری اسلامی به‌دنبال جنگ نیست اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در پایان به مسئله اعتراضات آبان‌ماه به افزایش قیمت بنزین نیز اشاره‌ای کرد و اظهار داشت که «اغتشاش‌های آبان‌ماه و حمله به زیرساخت‌ها همچون انبار بنزین و انبار گندم و اموال عمومی» توسط «افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان» انجام شده است. او در مورد این ادعای خود مدرکی ارائه نکرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy