Sunday, Jan 5, 2020

صفحه نخست » مدیر اسبق سیا: قتل سلیمانی مهمتر از حذف بن لادن است

4C6D1F1E-2C89-4B64-8BCE-822D44600230.jpegالعربیه فارسی:

به نظر دیوید پترائوس مدیر اسبق سیا، از میان برداشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس مهمتر از قتل اسامه بن لادن رهبر القاعده می‌باشد و این ضربه می‌تواند وضعیت بازدارندگی را در قبال ایران احیا کند.

وی در مصاحبه با مجله «فارین پالسی» گفت: «كشته شدن سلیمانی از قتل ابوبكر البغدادی رهبر داعش نیز با اهمیت تر است».

از دید پترائوس، عملیاتی که منجر به کشته شدن سلیمانی در سحرگاه جمعه 3 ژانویه در نزدیکی فرودگاه بغداد شد، با توجه به اطلاعاتی که در مورد احتمال حمله ایرانی‌ها در دسترس بود، اقدامی دفاعی از سوی ایالات متحده به حساب می‌آید.

وی در خصوص سناریوهای محتمل پیرامون نحوه واکنش ایران گفت: «علی خامنه‌ای رهبر ایران، باید وضعیت اقتصادی این کشور و همچنین شکنندگی عرصه داخلی به ویژه پس از قیام بنزین در اواسط ماه نوامبر گذشته و کشتار صدها و چه بسا هزاران تظاهرکننده ایرانی در آن را مد نظر قرار دهد.»

دست ایران در عراق، لبنان و غزه

شایان ذکر است که پترائوس مدیر اسبق سیا و فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در عراق بارها و بارها از سلیمانی به عنوان «شخصیتی شیطانی» نام برده است.

وی همچنین در یکی از مصاحبه‌های خود عنوان کرد که چگونه جلال طالبانی رئیس جمهوری پیشین عراق، در سال 2008 پیامی از سلیمانی را به او داد که محتوایش این بود: «شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست ایران در عراق، لبنان، غزه و افغانستان را کنترل می‌کنم.»

ایالات متحده آمریکا بامداد جمعه، کاروان حامل سلیمانی و ابو مهدی المهندس معاون رئیس حشد الشعبی عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن آنها و شماری از فرماندهان سپاه ومسئولان حشد الشعبی شد.

این در حالی است شبه نظامیان حشد الشعبی تهدید به انتقام کرده و از نمایندگان مجلس عراق خواستند روز یکشنبه 5 ژانویه به نفع طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق رأی دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy