Monday, Jan 6, 2020

صفحه نخست » ایران از متحدان خود در عراق خواسته خویشتنداری کنند

khishtandari_010620.jpgایران وایر - یک مقام عالی‌رتبه در اقلیم کردستان عراق به «ایران‌وایر » گفت: «مقامات ایران و اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران از متحدین خود در عراق خواسته‌اند از انتقام‌گیری علیه اهداف آمریکایی و غربی در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در خاک عراق در روز ۳ ژانویه ۲۰۲۰ خودداری کنند. این فرد با توجه به حساس بودن موضوع نخواست که از او نام برده شود.»

این مقام آگاه گفت: «به آن‌ها گفته‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای [ولی فقیه و رهبر نظامی و مذهبی ایران] هنوز اعلام جهاد نکرده و باید منتظر باشند. بسیاری از نیروهای ایرانی‌ مقیم عراق به کشورشان بازگشته‌اند تا در مورد قدم‌های بعدی مشاوره کنند.»

این منبع در پاسخ به این سوال که قدم بعدی ایران چه خواهد بود گفت: «احتمال بسیار، هیچ چیز. مثل وقتی که آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کرد. ایران تهدید به انتقام‌گیری کرد اما هیچ اتفاقی نیافتاد.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این مقام کرد گفت سلیمانی علیرغم شخصیت انقلابی خود به عمل‌گرایی و دانستن حد و مرزها معروف بود. او گفت: «مثلا سلیمانی می‌دانست که ایران و اسرائیل و آمریکا علیرغم تفاوت‌هایشان همه متحدین و دوستان مردم کردستان هستند و به این موضوع احترام می‌گذاشت. گرچه صدها پیمانکار نظامی، امنیتی و کشاورزی اسرائیلی در کردستان هستند، هیچ وقت در اقلیم به آن‌ها حمله نشد.» اما این مقام اصرار دارد که تصویر سلیمانی در کردستان در حدود ده سال گذشته رو به زوال رفته است. او می‌گوید سلیمانی چهره تلاش ایران برای استعمار در عراق شد و خیلی مقامات عراقی با این‌که به طور علنی برایش عزاداری می‌کنند از رفتنش خوشحالند. او گفت: «به نظر خیلی عراقی‌ها ماموریت سلیمانی این بود که مردم عراق کشته شوند تا آیت‌الله خامنه‌ای بتواند در قدرت بماند. او سعی کرد تا جان آخرین عراقی با آمریکایی‌ها بجنگد! سلیمانی این‌گونه در عراق و سوریه و لبنان و یمن می‌جنگید: با به خدمت‌گرفتن مردم محلی برای کشته شدن در راه ایران. جانشین او هم همین کار را می‌کند.»

این مقام مطلع گفت کشورش در حالت بهت است و هنوز مرگ سلیمانی را باور ندارد: «ژنرال سلیمانی در این منطقه چهره‌ای فرامعمولی بود و شکست‌ناپذیر دانسته می‌شد. خیلی رهبران عراقی و کرد او را از دهه ۱۹۸۰ و زمان جنگ ایران و عراق می‌شناختند. مرتب به عراق و کردستان می‌آمد و این‌جا کلی دوست و متحد داشت. عراق مثل خانه دومش بود. همین است که این‌جا خیلی هم دشمن داشت. او ایرانی بود. نمی‌بایست عراق را خانه خودش حساب می‌کرد. از استقبالی که از او شده بود سواستفاده کرد.»

این مقام گفت قطع‌نامه مجلس عراق که خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است الزام‌آور نیست و به تایید دولت عراق نخواهد رسید: « واقعا فکر می‌کنید عراقی‌ها می‌خواهند کشورشان محل جنگ داعش و ایران شود؟» این منبع می‌گوید عراقی‌ها کشته شدن سلیمانی در خاک عراق را عملی غیرقانونی می‌دانند اما همچنان باور دارند فقدان آمریکایی‌ها باعث می‌شود کشورشان در مقابل سلطه ایران یا داعش بی‌دفاع بماند.

با وجود این‌که ایران از متحدینش خواسته خویشتن‌داری کنند، دیپلمات‌های ایرانی و مقامات عراق نگرانند که اعضای گروه‌های شیعه وفادار به سلیمانی دست به حرکات تک‌روانه علیه این اهداف یزنند. این مقام مطلع گفت: «امکان هم دارد کسی که هیچ ربطی به ایران ندارد مثل اعضای داعش کاری دیوانه‌وار انجام دهد و تقصیرش را بیاندازد گردن ایران. این یک تیر و دو نشان برای داعش خواهد بود: هم به آمریکایی‌ها ضربه می‌زند و آن‌ها را می‌کشد و هم باعث حمله آمریکایی‌ها به ایران می‌شود..»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy