Tuesday, Jan 7, 2020

صفحه نخست » تحصن‌کنندگان در بغداد برای انتخاب نخست وزیر سه روز به رئیس جمهوری عراق مهلت دادند

Iraq.jpgالعربیه - معترضان در میدان تحریر در بغداد تا ۱۰ ژانویه به برهام صالح رئیس جمهوری عراق، فرصت دادند تا نخست وزیر را با توجه به شرایط و مشخصات تعیین شده توسط تظاهرکنندگان برگزیند و آماده سازی‌های لازم برای برگزاری انتخابات عادلانه و زودهنگام با نظارت سازمان ملل در بازه زمانی حداکثر شش ماه را عملی سازد زیرا در غیر این صورت به بیان آنها «انقلاب»، لامحاله رخ خواهد داد.

تظاهرکنندگان همچنین در بیانیه خود در شامگاه دوشنبه ۶ ژانویه تاکید کردند، پارلمان عراق که در جلسه روز یک‌شنبه خود، پایان ماموریت نیروهای خارجی در خاک عراق را تصویب کرد، از سوی آنها نمایندگی ندارد زیرا مشروعیت مجلس پس از تحریم بزرگ مشارکت مردمی در انتخابات گذشته، به شدت خدشه دار شده است.

در همین راستا، تظاهرکنندگان تهدید کردند در صورت عدم تحقق خواسته‌های‌شان، موج توفنده‌ای از تظاهرات آغاز خواهد شد که بسیار شدیدتر از تظاهرات اکتبر گذشته در بغداد و استان‌های جنوبی خواهد بود که طی آن‌ها، ایجاد تغییر سیاسی، متوقف کردن سهم خواهی احزاب، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و تعیین نخست وزیر مستقل از سوی تظاهرکنندگان مطرح شد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

آنها همچنین مخالفت خود با قرار دادن عراق در هر نوع صف‌بندی بین‌المللی یا درگیر کردن این کشور در ماجراجویی‌های به تعبیر آنها «احمقانه» را مورد تاکید قرار دادند.

قابل توجه است که رئیس جمهوری عراق از معرفی اسعد العیدانی استاندار کنونی بصره به عنوان نخست وزیر جدید، امتناع کرده بود که از سوی ائتلاف البناء متشکل از نیروهای سیاسی شیعه نزدیک به ایران و در راس آن‌ها ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری و ائتلاف «دولت القانون» به ریاست نوری المالکی نخست وزیر اسبق (۲۶ کرسی) معرفی شده بود.

علاوه بر این، برهام صالح رئیس جمهوری پس از اعلام مخالفت معترضین در میادین تحصن در بغداد و استان‌های جنوبی با معرفی سه کاندید نخست وزیری معرفی شده از سوی ائتلاف البناء نزدیک ایران، از انتخاب آنها به عنوان نخست وزیر خودداری کرد.

این سه نفر عبارتند از محمد شیاع السودانی نماینده مجلس، قصی السهیل وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی و اسعد العیدانی استاندار کنونی بصره.

مخالفت برهام صالح با انتخاب نامزدهای معرفی شده از سوی ائتلاف البناء، آتش انتقادهای این ائتلاف علیه وی را تیزتر کرد و احزاب و گروه‌های وابسته به ایران بخصوص کتائب حزب‌الله عراق نیز با البناء همداستان شدند.

افزایش درجه پیچیدگی صحنه

شایان ذکر است عراق از اول اکتبرگذشته شاهد تظاهرات و تحصن در استان‌های مختلف بوده که طی آن مطالبات مربوط به ایجاد تغییر سیاسی و اقتصادی، متوقف کردن فساد، سهم خواهی و باندبازی و تغییر طبقه سیاسی حاکم مطرح شد که از سوی معترضین متهم به فساد هستند.

تحصن‌کنندگان همچنین خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام پس از انتصاب نخست وزیر مستقل هستند.

درجه پیجیدگی صحنه کنونی عراق با توجه به هدف قرار دادن گاه و بیگاه پایگاه‌های نظامی موجود در کشور به موازات برگزاری تظاهرات، افزایش می‌یابد. همچنین عملیات بامداد جمعه گذشته آمریکا در هدف قرار دادن سلیمانی فرمانده نیروی قدس، ابومهدی المهندس معاون رهبر حشد الشعبی و ۴ تن از افسران ایرانی و رهبران حشد الشعبی، باعث شده جمعی از شبه نظامیان زیر مجموعه حشد الشعبی، تهدید به عملیات انتقامی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy