Tuesday, Jan 7, 2020

صفحه نخست » تقی رحمانی: خامنه‌‌ای در پی تقویت جناح خود است

rahmani_010720.jpgدویچه وله - مقامات جمهوری اسلامی مراسم تشییع قاسم سلیمانی را نشانه همبستگی و حمایت مردم از حکومت می‌دانند. تقی رحمانی می‌گوید آیت‌الله خامنه‌ای علاقه‌ای به گفتگوی ملی ندارد و در پی تقویت موضع خود است.

شمار بسیاری از فعالان حقوق بشر در ایران پشت میله‌های زندان هستند. هنوز روشن نیست چه کسی مسئول مرگ صدها شهروند معترض در آبا‌ن‌ ماه است. مقامات و رسانه‌‌های جمهوری اسلامی اما مشارکت مردم در مراسم تشییع قاسم سلیمانی را نشانه "همبستگی و حمایت مردم از حکومت" می‌دانند.

تقی رحمانی، فعال سیاسی ملی مذهبی، معتقد است کشته شدن قاسم سلیمانی حادثه‌ای است که جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده است. او در گفتگو با دویچه‌وله تصریح می‌کند: «رسانه‌های غربی از قاسم سلیمانی یک ابرقهرمان هالیودی ساخته بودند. قاسم سلیمانی فرمانده هماهنگی بضاعت ایران در منطقه بود و مانند رامبو تنها به جنگ ارتش آمریکا نرفته بود که با کشتن او همه چیز تمام شود. حال یک نفر دیگر جایگزین او می‌شود، اما مرگ او به نفع حکومت ایران تمام شده است.»

قاسم سلیمانی و همراهان او در پی اصابت موشکی به خودروی‌ آنها کشته شدند. باقیمانده جنازه آنها پس از تشییع در عراق به ایران آورده شد و در شهرهای اهواز، شیراز، تهران و کرمان با حضور شمار قابل توجهی از مردم ایران تشییع شد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

هرچند مراسم تشییع او توسط نهادهای حکومتی برنامه‌ریزی شده بود اما خبرنگاران خارجی مستقر در ایران، از جمله خبرنگار شبکه دو تلویزیون دولتی آلمان می‌گویند حضور مردم در این مراسم بسیار بیشتر از سایر مراسم‌ برنامه‌ریزی شده جمهوری اسلامی بوده است.

تقی رحمانی معتقد است کشتن قاسم سلیمانی در عراق احساسات بخشی از مردم ایران را جریحه‌دار کرد. شماری از کاربران فضای مجازی، با "وفادار و نجیب" خواندن مردم ایران، از حکومت خواسته بودند که از فرصت کنونی استفاده کند، زندانیان سیاسی را آزاد و مسئولان سرکوب معترضان را پاسخگو کند و در راه آشتی ملی گام بردارد.

یکی از این زندانیان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر است که در اعتراض به سرکوب معترضان در زندان تحصن کرده بود. او سوم دی ‌ماه توسط رئیس‌ زندان مورد ضرب‌ و شتم قرار گرفت و به زندان زنجان تبعید شد.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، می‌گوید هیچ‌کس پاسخگوی رفتار توهین‌آمیز و ضرب‌ و شتم همسرش نیست و هنوز نتیجه معاینه او توسط دو پزشک در زندان هم به وکلای او داده نشده است.

رحمانی تأکید می‌کند: «در این شرایط کسانی که در پی بهبود وضعیت و تغییر قوانین به نفع حقوق بشر هستند نباید فراموش شوند. اما روشن است که حادثه کشته شدن قاسم سلیمانی بر شرایط کشور تأثیر گذاشته است.»

تنش میان ایران و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به آستانه جنگ کشیده شده است. بسیاری نگران پاسخ ایران به آمریکا و واکنش شدیدتر نظامی آمریکا علیه ایران هستند. رئیس‌ جمهور آمریکا تهدید کرده که اگر ایران اقدامی علیه آمریکا انجام دهد، ۵۲ نقطه از جمله مراکز فرهنگی ایران را نابود می‌کند.

تقی رحمانی با اشاره به این وضعیت می‌گوید: «این شرایط در نهایت به نفع حکومت است. مهم نیست چند درصد جامعه ایران در مراسم تشییع قاسم سلیمانی حرکت کردند. برای حکومت رأی مردم ملاک نیست و در این شرایط امنیت حرف نخست می‌شود. آقای خامنه‌‌ای در چنین شرایطی هرگز به سوی گفتگوی ملی حرکت نکرده و قدرت جناح خود را تقویت می‌کند.»

او تأکید می‌کند که فعالان حقوق بشر مخالف جنگ، ترور و تنش هستند، چون چنین حوادثی همواره مسئله حقوق بشر را به مسئله‌ای ثانویه و در حاشیه تبدل می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy