Wednesday, Jan 8, 2020

صفحه نخست » آخرین اخبار از حمله موشکی سپاه به دو پایگاه آمریکایی در عراق

attacks_010720.jpgبه گزارش رادیو فردا سپاه پاسداران ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی از حمله تلافی‌جویانه خود به دو پایگاه‌ عراقی که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده هستند، خبر داد.

پایگاه هوایی عین‌الاسد بزرگترین پایگاه نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق محسوب می‌شود. این پایگاه در استان انبار، غرب عراق قرار دارد. دومین پایگاهی که هدف قرار گرفت در نزدیکی فرودگاه شهر اربیل کردستان عراق است.

*************

آخرین اخبار از منابع مختلف:

> بیانیه ترامپ تا ساعاتی دیگر، قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده تا ساعاتی دیگر، درباره حمله سپاه پاسداران به مواضع آمریکا در عراق بیانیه‌ای صادر کند.

> رئیس پارلمان عراق نسبت به حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی ائتلاف در کشورش واکنش نشان داد و آنرا به عنوان «نقض حاکمیت عراق از سوی ایران» محکوم کرد.

> جیک تاپر، خبرنگار سی‌ان‌ان، به نقل از یک مقام پنتاگون، مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکا، گفته است ایران به عمد مراکزی را مورد حمله قرار داده است که "موجب کشته شدن کسی" نشود.

> یژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به حمله نظامی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی نظامی آمریکا در عراق گفت: «قیمت نفت با بی‌ثباتی بالا و با ثبات پایین می‌آید. بیژن نامدار زنگنه در ادامه گفت: «الان روند قیمت نفت صعودی است و به نفع ما است.»

> ایندپندنت نوشت حمله موشکی ایران در هماهنگی با واشنگتن صورت گرفته بود

> خامنه‌ای: ما امروز دستمان پر است و ملت ایران مجهز است در مقابل زورگویان عالم و تکیه به ابزار نظامی نیست. ابزار نظامی زمانی که فاید می‌بخشد که متکی به ایمان و غیرت دینی باشد

> دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی بعد از حملات موشکی ایران توئیت کرد: «همه چیز خوب است! موشک‌ها از سوی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی درباره تلفات و خسارات در جریان است. تا الان همه چیز خوب است! ما قوی‌ترین و مجهزترین ارتش دنیا را داریم. فردا صبح بیانیه‌ای منتشر می‌کنم».

> خبرگزاری‌های داخلی ایران می‌گویند تهران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل گفته جمهوری اسلامی «دنبال جنگ نیست». ایسنا از العالم نقل کرده است که «ایران با ارسال نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان اعلام کرده است: به دنبال جنگ نیستیم و درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه خود هشدار می‌دهیم».

> سی ان ان: موشک های ایران به نقاطی از پایگاه های عراقی اصابت کردند که نیروهای آمریکایی حضور نداشتند، شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش کرده که موشک های شلیک شده از سوی سپاه پاسداران ایران به مناطقی از پایگاه هوایی عین الاسد اصابت کرده که محل استقرار نیروهای آمریکایی نبوده است.

> محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: "ایران اقدام متناسب را در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل انجام داد و تمام کرد و در آن پایگاهی را که از آن حمله مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد انجام شده بود، هدف گرفت.

*************

این حمله ساعاتی پس از دفن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در شهر کرمان انجام شد. او صبح جمعه در حمله موشکی پهپاد آمریکایی در بغداد کشته شده بود.

مقام آمریکایی: تعداد احتمالی قربانیان حمله اندک است

یورونیوز - یک مقام آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که هنوز از تعداد احتمالی کشته یا زخمی‌شدگان اطلاعی در دست نیست اما «اگر هم کسی کشته یا زخمی شده باشد این شمار بسیار اندک است.»

این مقام همچنین گفت که ۱۵ موشک از ایران شلیک شده‌ که از این میان ۱۰ فروند به پایگاه عین الاسد و ۱ فروند به پایگاه اربیل برخود کرده‌اند و ۴ موشک دیگر به هدف نخورده‌اند.

«ما جنگ نمی‌خواهیم»

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی حمله ایران را «حق دفاع مشروع» بر اساس «ماده ۵۱ منشور ملل متحد» دانست و تاکید کرد که حملات ایران اقدامی «متناسب» در پاسخ به «حمله بزدلانه آمریکا علیه شهروندان و مقامات نظامی ارشد» ایران بود. وی در این پیام تاکید کرد که تهران به دنبال افزایش تنش یا جنگ نیست اما «در برابر هرگونه تجاوز» از خود دفاع می‌کند.

پیش از این نیز تهران با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که «به دنبال جنگ نیستیم و درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه خود هشدار می‌دهیم.»

محدودیت پرواز در منطقه

اداره هوانوردی فدرال با انتشار اطلاعیه‌ای پرواز هواپیماهای غیرنظامی آمریکا را در آسمان ایران، عراق، خلیج فارس و دریای عمان ممنوع کرد. در این اطلاعیه‌ آمده است که اداره هوانوردی آمریکا به دلایل امنیتی پرواز کلیه شرکت‌های آمریکایی را ممنوع کرده و «از نزدیک تحولات خاورمیانه را رصد می‌‌کند و اطلاعات خود را در اختیار مقامات هوانوردی سایر کشورها قرار می‌دهد.»

پرواز تعدادی هواپیماهای نظامی بر فراز بغداد

خبرگزاری فرانسه بامداد چهارشنبه از «پرواز تعداد زیادی هواپیمای نظامی» بر فراز بغداد خبر داد. با این حال مشخص نشده این هواپیماها متعلق به چه کشوری هستند.

بیانیه سپاه

سپاه پاسداران ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی بوده است.

این بیانیه که با «بسم القاصم الجبارین» آغاز شده عملیات موشکی با نام «شهید سلیمانی» را «تحقق وعده صادق» خوانده است.

هنوز تعداد دقیق موشک‌ها اعلام نشده اما بیانیه سپاه آن‌را «ده‌ها» فروند اعلام کرده است. برخی رسانه‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که ۵ تا ۶ راکت و حدود ۳۰ موشک به پایگاه عین الاسد شلیک شده است.

واکنش دولت آمریکا

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون حمله به دو پایگاه نظامی آمریکا را تایید کرد. در بیانیه پنتاگون آمده است که ایران «پایگاه نظامی عین السد و اربیل را که محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا و کارکنان ائتلاف بین المللی است را هدف قرار داده است.»

سخنگوی این وزارت‌خانه اعلام کرد که پنتاگون در حال بررسی میزان خسارت‌ وارده به تاسیسات نظامی آمریکاست.

مایک پمپئو و مارک اسپر، وزیران خارجه و دفاع آمریکا برای بررسی اوضاع وارد کاخ سفید شده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک نیز گفته است که دقایقی پس از حمله آقای پمپئو با نخست وزیر عراق گفتگوی تلفنی داشته است.

استفانی گریشام، مدیر روابط عمومی کاخ سفید گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان حمله قرار گرفته و گزارش‌ها را از نزدیک دنبال می‌کند. با این وجود به‌رغم اعلام قبلی کنفرانس خبری آقای ترامپ لغو شد. به گفته کاخ سفید قرار است وی روز چهارشنبه سخنرانی کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy