Wednesday, Jan 15, 2020

صفحه نخست » حذف تیم ملی فوتبال امید ایران؛ طلسم فوتبال ایران در المپیک ۴۸ ساله شد

Iran_foot.jpgرادیو فردا - تیم ملی فوتبال امید ایران در دور گروهی رقابت‌های قهرمانی آسیا حذف شد تا شانس صعود به المپیک توکیو را از دست بدهد.

ایران در این رقابت‌ها مقابل کره جنوبی شکست خورد. با ازبکستان به تساوی رسید و در آخرین دیدار با یک گل از روی نقطه پنالتی مقابل چین به برتری رسید که برای صعودش کافی نبود.

محمد فنایی کارشناس داوری معتقد است پنالتی منجر به گل ایران صحیح نبود و داور اشتباه کرد.

حبیب فرعباسی، عارف آقاسی، مجتبی نجاریان، متین کریم زاده، شاهین طاهرخانی، رضا دهقانی، مهدی مهدی‌خانی، امید نورافکن، جعفر سلمانی (مهدی قائدی) علی شجاعی (امیرحسین حسین‌زاده) و الله‌یار صیادمنش (رضا جبیره) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

کره جنوبی با غلبه بر ازبکستان صدرنشین شد. ازبکستان با تفاضل گل بهتر نسبت به ایران به دور بعد راه یافت.

حمید استیلی در پایان بازی گفت: «از مردم عذرخواهی می‌کنم اما تلاش بچه‌ها خیلی اهمیت داشت و بدشانسی آوردیم».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پس از وقوع انقلاب بهمن ۵۷، فوتبال ایران هنوز موفق به حضور در این رقابت‌ها نشده است. در حالی که در سایر رشته‌های تیمی، بسکتبال و والیبال هر کدام دو بار به المپیک راه یافته‌اند.

تغییر پست‌های تخصصی بازیکنان کلیدی تیم امید و بی‌برنامگی در برابر حریفان از جمله انتقاداتی است که کارشناسان فوتبال درباره عملکرد امیدهای ایران مطرح کرده‌اند.

با کنار رفتن زلاتکو کرانچار و فرهاد مجیدی هدایت این تیم به حمید استیلی سپرده شد اما با وجود بازی‌های متعدد تدارکاتی و برپایی اردوهای خارجی، این تیم هم نتوانست نتایج ضعیف دوره‌های پیشین را جبران کند.

در دوره قبلی محمد خاکپور هدایت تیمی را به عهده گرفت که با هدایت نلو وینگادا در بازی‌های آسیایی اینچئون حذف شده بود. ابتدا زلاتکو کرانچار جای وینگادا را گرفت اما «کمیته تایید صلاحیت مربیان خارجی» با حضور او مخالفت کرد.

علی رغبتی دبیر این کمیته که حالا عضو هیات مدیره پرسپولیس است، در برنامه ۹۰ گفت کرانچار مشروب می‌نوشد و به همین خاطر رد صلاحیت شده.

از پرویز دهداری در مقدماتی المپیک ۱۹۸۸ تا حسن حبیبی، اگون کوردس آلمانی، مهدی مناجاتی، محمد مایلی‌کهن، حسین فرکی، وینگو بگوویچ، علیرضا منصوریان، خاکپور و استیلی همگی در مسیر صعود به المپیک ناکام بوده‌اند.

ایران آخرین بار در المپیک ۱۹۷۶ مونترال بازی کرده و واپسین نمایش المپیکی‌اش بازی با شوروی در مرحله یک چهارم نهایی المپیک ۱۹۷۶ مونترال بود.

شاگردان حشمت مهاجرانی در آن بازی ۲-۱ مغلوب شدند. گل ایران را پرویز قلیچ‌خانی به ثمر رساند.

فوتبال ایران در دوره بعد به المپیک ۱۹۸۰ هم راه یافت اما با تصمیم روح‌الله خمینی، کاروان ورزش ایران المپیک مسکو را تحریم کرد.

حتی در صورتی که چهار سال بعد ایران بتواند به المپیک ۲۰۲۴ صعود کند، طلسم بازی در مسابقات المپیک برای فوتبال ایران ۴۸ ساله خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy