Friday, Jan 17, 2020

صفحه نخست » اسرائیل در ایران حضور و نفوذِ بسیار فعالِ موفقی دارد، اکبر گنجی

torghooz_015120.jpgاکبر گنجی - خبرنامه گویا

حضور و نفوذ اسرائیل در ایران حقیقت محض است. برخی از شواهد و قرائن این مدعا به شرح زیرند:

اول- نتانیاهو گفت که اعضای موساد با کامیون کلیه اسناد محرمانه و سری پروژه هسته ای ایران را از شورآباد بار زده و به اسرائیل برده اند. این عملیات در شب ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ انجام شد و بعدها جزئیات آن در روزنامه های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت جورنال منتشر شد. یوسی کوهن، رئیس موساد، در ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ گفت: به دو زن و چهار مرد که عملیات ربودن آرشیو هسته ای ایران را انجام دادند، با حضور رئیس جمهور اسرائیل، جایزه داده شد. پرونده هسته ای مهمترین و سری ترین پرونده جمهوری اسلامی است.( مقاله جرمی باب یوناح در جروزالم پست اسرائیل را هم ببینید).

دوم- اسرائیل گفت از طریق سایبری نفوذ فراوانی در سامانه های ایران دارد و چندین بار از طریق نفوذ سایبری ضربه های بزرگی- خصوصاً در پروژه هسته ای- به ایران زده است. اسرائیل و آمریکا و هلند در سال ۲۰۱۰ با ویروس استاکس نت تأسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دادند. برخی گفته اند که انفجار موشکی پایگاه سپاه نیز کار اسرائیل بود.

سوم- کتاب رونن برگمن، تحت عنوان برخیز و بکش: روایتی از ترورهای موساد در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. اسرائیل قهرمان ترور دولتی در جهان است( این مقاله به زبان فارسی در مورد کتاب برگمن خواندنی است). ترور دانشمندان هسته ای ایران بخشی از ترورهای موساد بود. رونن برگمن در ۵ مارس ۲۰۱۸ در مقاله ای در پولیتیکو به توضیح این ترورها پرداخته است. همچنین به مقاله سباستین رابین در نشنال اینترست ۲ ژوئن ۲۰۱۸ بنگرید. به گزارش رسانه های غربی، در ترور قاسم سلیمانی نیز آمریکا از اطلاعات اسرائیل استفاده کرد( برای نمونه به گزارش ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ "ان. بی.سی" نیوز بنگرید. همچنین گزارش ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰ تایمز اسرائیل در این مورد ).

چهارم- اسرائیل جاسوس های بسیاری در ایران دارد. فقط تعداد کمی از آنها شناسایی شده اند. رئیس موساد یک بار به تهدید گفت: ما بسیار به شما نزدیک هستیم . نتانیاهو در شامگاه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ به کانال ۹ تلویزیون اسرائیل گفت: «هم اکنون در مناطق بسیاری علیه ایران در حال عملیات هستیم.» اسرائیلی ها بارها به طور ضمنی از حضور و نفوذشان در ایران سخن گفته اند. عملیات ربودن اسناد هسته ای بهترین دلیل میزان نفوذ آنها در ایران است.

پنجم- بسیاری از سخنانی که ایراد می شود، یا اقداماتی که انجام می گیرد، تحلیل گران را به این نتیجه می رساند که مصوبه «کابینه جنگی اسرائیل» است که در حال پیاده شدن است و فقط گوینده و مجری اش ایرانی است.

اگر به کلیه اقدامات خلافِ «منافعِ ملیِ ایرانِ» رهبرانِ جمهوریِ اسلامی و خطاها و اشتباهاتِ عجیب و باورناکردنی آنان از این منظر بنگرید، این احتمال وجود دارد که آن اقدامات، کار اسرائیلی ها باشد. این احتمال تئوری توطئه نیست، این مدعا متکی بر اقداماتی است که تاکنون اسرائیل انجام داده و خود نیز به آن اعتراف کرده است. توطئه و دسیسه در روابط بین الملل امری عادی است و دولت ها برای رسیدن به اهداف و منافع شان از آن استفاده می کنند.آیا این خبر که «دولت آمریکا قاسم سلیمانی را ترور کرد» تئوری توطئه است؟ آیا «عثمانی گری رجب طیب اردوغان» و اشغال نظامی کشورهای همسایه ، نظریه توطئه است؟ تئوری توطئه چیز دیگری است که نباید آن را به توطئه های سیاسی یکی گرفت.

انکار و سکوت جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی هیچ گاه حاضر به اعتراف در مورد حضور فعال اسرائیل در ایران و انجام فعالیت هایش نیست. چرا؟

اول- چهره ای که در منطقه و جهان اسلام از خود ساخته و می سازد، صدمه زیادی خواهد دید.

دوم- قدرت مطلقی که در داخل از آن دَم می زند فرو خواهد ریخت. یعنی رهبری جمهوری اسلامی به جای مبارزه با نفوذ اسرائیل، با مخالفان، منتقدان و رقبا به عنوان نفوذی های دشمن برخورد می کند و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی اش سرگرم این گروه ها هستند و نتانیاهو ، کابینه جنگی اش و موساد کار خودشان را انجام می دهند.

سوم- نفوذی های اسرائیل، جزیی از «خودی» ها هستند. خودی هایی که بیش از همه خودی نُمایی کرده و شعارهای بسیار رادیکال ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر می دهند که هیچ کس به آنها شک نکند.

اینک با توجه به این شواهد و با علم به برتری تکنولوژیک و استراتژیک اسرائیل بر ایران، بیایید یک در هزار احتمال بدهیم که شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی کار مستقیم عوامل اسرائیل در ایران یا حمله سایبری آن و هک کردن رادارهای ایران بوده است( در مورد این فاجعه من در مقاله «آیت الله خامنه ای به عنوان مسئول سقوط هواپیما و جان باختن ده ها انسان چه باید بکند؟ » نظر خودم را توضیح داده ام). آیا جمهوری اسلامی این را اعلام خواهد کرد؟ هرگز. چرا؟ چون تمام شعارهای قدرتمندی اش دود می شود و به هوا می رود. اما تحلیل گرانی که هدفشان تقرب به حقیقت است، نمی توانند نقش و نفوذ فعال و موفق اسرائیل در ایران را در تبیین هایشان نادیده بگیرند.

***

آرس صفحه فیس بوک اکبر گنجی: https://www.facebook.com/AkbarGanji/
آدرس کانال تلگرام اکبر گنجی: https://t.me/ganji_akbar/8880



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy