Friday, Jan 17, 2020

صفحه نخست » خطابه عربی و معترضان «فریب‌خورده»، تحلیل سخنرانی امروز نماز جمعه خامنه ای

Khamanehei.jpgالمیادین با اشاره به خطبه خامنه ای به زبان عربی افزود: آیت الله خامنه ای در این سخنان خطاب به کشورهای عربی تاکید کرند که امتحان سخت در سوریه، فتنه ها در لبنان وتخریب ها در عراق نمونه ای از سیاست دشمنان است.

او در مورد موشک‌پرانی به سوی پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت که "اقدام سپاه ضربه به هیبت ابرقدرتی آمریکا بود" و افزود: "روزی که موشک‌های سپاه پایگاه آمریکایی در عراق را در هم کوبید، از ایام الله است."

***

رادیو فردا - علی خامنه‌ای، روز جمعه، ۲۷ دی‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه رخدادهای دو هفته گذشته را «پرماجرا و استثنایی» خواند و مدعی شد که معترضان به حادثه سرنگونی هواپیما «فریب‌خورده» و «تابع» رسانه‌های خارجی هستند.

خامنه‌ای، قاسم سلیمانی را «سرشناس‌ترین و قوی‌ترین» فرمانده «مبارزه با تروریسم» در منطقه خاورمیانه خواند و گفت عملیات کشتن او توسط آمریکا «دزدانه و بزدلانه» و یک «رسوایی» و «روسیاهی» برای ایالات متحده بود. ‎

به گفته او، دولت «بی‌آبروی» آمریکا خود اعتراف کرده است که سلیمانی را «ترور کرده» است.

او گفت که برخی به «تبع و هدایت تلویزیون‌های انگلیسی و رادیوهای آمریکایی»، سعی کردند ماجرای سقوط هواپیما را طوری «آرایش‌» دهند تا ماجرای حمله موشکی ایران به پایگاه‌ آمریکا و تشییع قاسم سلیمانی فراموش شود. ‎

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در زمان اشاره رهبر جمهوری اسلامی به حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق دوربین تلویزیون ایران چهره امیرعلی حاجی‌زاده را نشان داد که به عنوان فرمانده هوافضای سپاه هم فرماندهی حمله را به عهده داشت و هم مسئولیت مستقیم حمله موشکی به هواپیمای مسافربری بر دوش اوست.

«قوی‌ترین فرمانده در منطقه را ترور کردند» ‎

آقای خامنه‌ای روز تشییع قاسم سلیمانی و حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق را «یوم‌الله» خواند و گفت در تشییع جنازه فرمانده سپاه قدس مردم در ایران و کشورهای مختلف «بزرگ‌ترین بدرقه» جهان را انجام دادند.‎

علی خامنه‌ای مدعی شد که «ده‌ها میلیون» نفر در تشییع جنازه قاسم سلیمانی در ایران شرکت کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی چند بار تکرار کرد که «شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه قوی‌ترین فرمانده بود. کدام فرمانده دیگر قدرت داشت می‌توانست کارهایی که او انجام داد انجام دهد؟»

این می‌تواند نشانه آن باشد که آیت‌الله خامنه‌ای مرگ قاسم سلیمانی را ضربه‌ای بزرگ به حکومت جمهوری اسلامی به حساب می‌آورد.

آیت‌الله خامنه‌ای به پاره کردن عکس قاسم سلیمانی در جریان اعتراض‌های اخیر ایران واکنش نشان داد و گفت: «چند صد نفری که به عکس سردار سلیمانی اهانت کردند، جزو مردم ایران هستند یا چند میلیون نفری که او را تشییع کردند؟»

از اواخر آبان‌ماه گذشته تاکنون ایران صحنه اعتراضاتی گسترده به سیاست‌های کلان حکومت و شخص رهبر جمهوری اسلامی بوده است، اعتراضاتی که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین در کشور آغاز شد و روز جمعه حتی مورد اشاره علی خامنه‌ای هم قرار نگرفت.‎

او در واکنش به شعار «نه غزه‌، نه لبنان، جانم فدای ایران» که توسط عده زیادی از معترضان در سال‌های گذشته مطرح شده است گفت افرادی که این شعار را دادند، «فریب‌خورده»اند و این افراد «جان و منافع خود»‌ را فدای ایران نکرده‌اند. ‎

این نخستین بار است که آیت‌الله خامنه‌ای در هشت سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کند، کمتر از ده روز پس از آن که سپاه پاسداران یک هواپیمای مسافربری را بر فراز پایتخت هدف قرار داد.

تمام مسافران این پرواز از کشورهای مختلف از ایران تا افغانستان و کانادا کشته شدند.

سپاه پاسداران در حرکتی نامعمول مسئولیت سقوط این هواپیما و کشته شدن مسافران آن را پذیرفت، اما هنوز به این پرسش پاسخ نداده است که در شب حادثه چرا از پرواز هواپیماهای مسافربری خودداری نشده است.

در تنها اشاره مستقیم خود به سرنگونی هواپیما، رهبر جمهوری اسلامی با «تشکر» از فرماندهان سپاه برای توضیح درباره ماجرای سقوط هواپیما بر پیگیری و تلاش برای پیشگیری این گونه حوادث تاکید کرد. ‎

«ما از مذاکره ابا نداریم، اما نه با آمریکا»

آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به اقدام بریتانیا، فرانسه و آلمان برای فعال کردن مکانیسم حل‌ اختلاف گفت: «بعد از خروج آمریکا از برجام، من گفتم که به این کشورها اعتماد ندارم و آنها در خدمت آمریکا خواهند بود.»

او این کشورها را «پادوی آمریکا» و «حقیر» خواند و گفت: «آمریکا که ارباب شما بود، نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد، شما کوچک‌تر از آن هستید که بتوانید.»


آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال گفت: «از مذاکره ابایی نداریم»، ولی تصریح کرد که با دولت آمریکا مذاکره‌ نمی‌کنیم.

سه کشور اروپایی شریک برجام روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، خبر دادند که مکانیسم حل اختلاف را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بشود.

بریتانیا و فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به عدول مرحله به مرحله ایران از تعهدات برجامی خود نوشتند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌ که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

اقدام اروپا آن قدر مهم است که عده‌ای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را نتیجه ناگزیر این اقدام ارزیابی می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy