Wednesday, Jan 22, 2020

صفحه نخست » علت اصلی لغو سفر ظریف به همایش بین المللی اقتصادی جهان در شهر داووس

zarif_012120.jpg«نگرانی حکومت از تظاهرات مخالفان رژیم و یا احتمال روبرو شدن با آمریکائیان، علت اصلی لغو سفر ظریف بود»

رادیو اسرائیل - سخنگوی وزارت خارجه ایران تائید کرد که محمد جواد ظریف در همایش بین المللی اقتصادی جهان در شهر داووس در سوئیس شرکت نخواهد کرد، و این در حالی که رهبران و بلندپایگان ده ها کشور جهان و از جمله پرزیدنت ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده از شرکت کنندگان عمده خواهد بود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران اعلام کرد : محمدجواد ظریف، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، حضور نخواهد داشت. او در مورد علت این تصمیم توضیحی نداد، ولی آگاهان امور یکی از علل آن را حضور شماری از مخالفان رژیم و احتمال تظاهرات علیه حکومت ایران می دانند.

یک احتمال دیگر آن است که مقامات حکومت نمی خواسته اند وضعی ایجاد شود که ظریف بخواهد و یا ناچار شود با مقامات آمریکایی روبرو شود و با آنان سخن بگوید.

موسوی یک روز پیش از برگزاری پنجاهمین نشست مجمع جهانی اقتصاد از لغو سفر محمد جواد ظریف خبر داد و در توییتی نوشت که به دنبال دعوت رسمی و شخصی، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه "کاملا آماده شرکت در مجمع جهانی اقتصاد امسال بود. اما متاسفانه تغییر یکجانبه از سوی مجمع جهانی اقتصاد در برنامه‌ریزی که دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند، شاید برای رسیدن به همین هدف، مانع از شرکت او شد. یک فرصت برای گفت‌وگو از دست رفت."

وی توضیح کاملی درباره لغو سفر ظریف ارایه نکرد .

به گفته برخی از تحلیلگران یکی از دلایل لغو سفر ظریف این بوده است که وزیر خارجه حکومت ایران نباید در این نشست با هیچ کدام از مقامات امریکایی، از جمله پرزیدنت ترامپ که به این نشست خواهد آمد دست داده و دیدار داشته باشد.

همچنین ممکن است به خاطر حضور فعالان سیاسی ایرانی مخالف حکومت ایران در این نشست باشد.

از روز سه شنبه اول تا چهارم بهمن، گروهی از سیاستمداران و همچنین فعالان اقتصادی سرشناس در داووس، در سوئیس جمع می‌شوند، تا پنجاهمین نشست مجمع جهانی اقتصاد را برگزار کنند.

خبرگزاری رویترز نیز هفته پیش،در گزارشی نوشته بود که نام محمد جواد ظریف در فهرست حدود سه هزار مهمان و شرکت کننده امسال نشست، که شعارش "سهم‌داران جهان پایدار و منسجم" است، نبوده است.

پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست، دارا خسروشاهی، رئیس شرکت اوبر از جمله مهمانان امسال داووس هستند.

مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر و مبتکر کمپین "چهارشنبه های سفید" در توییتر خود نوشت که به نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس "دعوت" شده است.

وی نوشت که در سخنرانی خود می‌خواهد از وضعیت ایران، از جمله ۱۵۰۰کشته اعتراضات آبان ماه ، کشته‌شدگان تشییع قاسم سلیمانی در کرمان، سرنشینان هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک سپاه، هفت هزار زندانی و گروگان گرفته شدن برادرش برای ساکت کردن او صحبت کند.

کاخ سفید نیز اعلام کرده است که پرزیدنت ترامپ در داووس همچنین با رهبران عراق، پاکستان، سوئیس و اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

مثل همه ۵۰ سال گذشته، با وجود مهمانان زن بسیار عالی‌رتبه از جمله کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اما اکثریت ۲۸۲۱ شرکت کننده داووس را مردان تشکیل می‌دهند. امسال فقط ۲۴ درصد شرکت کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند.

حدود یک سوم شرکت کنندگان داووس امسال یعنی ۱۰۵۲ نفر از کشورهای غرب اروپا هستند.

در پنجاهمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس در سوئیس اثری از مهدی قدیانلو، هنرمند ایرانی به ابعاد ۲۰۰ متر و با عنوان "در جستجوی امید" بر روی دیوارهای آنجا خودنمایی می‌کند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy