Thursday, Jan 23, 2020

صفحه نخست » برو بیرون؛ واکنش تند مکرون به مامور پلیس اسرائیل در کلیسای بیت‌المقدس خبرساز شد

macron_012320.jpgامانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در زمان حضور در شهر قدیم بیت‌المقدس با یک مامور پلیس اسرائیل جر و بحث کرد.

بی بی سی - آقای مکرون ماموران پلیس اسرائیل را به نقض و نادیده گرفتن قوانین و مقرراتی متهم کرده که آنها را از ورود به کلیسای سن آن (قدیس حنه) در شهر قدیم بیت‌المقدس منع می‌کند.

طبق این مقررات، این کلیسا، بخشی از قلمرو فرانسه به شمار می‌رود.

این کلیسای مربوط به دوره صلیبیون را عبدالمجید یکم، سلطان امپراتوری عثمانی، به پاس قدردانی از حمایت فرانسه در جریان جنگ کریمه به ناپلئون سوم اهدا کرد.

در ویدیویی که منتشر شده، آقای مکرون دیده می‌شود که به انگلیسی به ماموران اسرائیلی هشدار می‌دهد: "از کاری که جلوی من کردید خوشم نیامد، لطفا بیرون بروید، دست به تحریک نزنید."

حادثه مشابهی در دهه نود میلادی در زمان بازدید ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه پیش آمده بود.

آقای مکرون برای شرکت در پنجمین نشست جهانی هولوکاست (کشتار یهودیان) به بیت‌المقدس سفر کرده است. این نشست همزمان با مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی اردوگاه آشویتس برگزار می‌شود. اردوگاه آشویتس به دست نیروهای شوروی آزاد شد.

قدمت کلیسای قدیس حنه به سال ۱۱۳۸ میلادی بر می‌گردد و یکی از بهترین نمونه کلیساهای دوره صلیبیون است که پابرجا مانده است.

طبق سنن مسیحی، گورابه کلیسا، خانه مریم مقدس (مادر عیسی میسح) و والدینش بوده است.

این کلیسا در بیت‌المقدس شرقی قرار دارد که در اشغال اسرائیل است.

009.jpg
کلیسای سنت آن در شهر قدیم بیت‌المقدس قلمرو فرانسه قلمداد می‌شود
***

از زمان اهدای این کلیسا در سال ۱۸۵۶، پرچم فرانسه بر فراز این کلیسا برافراشته شده است.

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آقای مکرون زیر گذر سرپوشیده‌ای که به کلیسا منتهی می‌شود، در محاصره محافظان فرانسوی و اسرائیلی دیده می‌شود.

در این ویدیوها، آقای مکرون به مامور پلیس اسرائیلی اشاره می‌کند و در حالی که صدایش را بلند کرده می‌گوید: "از کاری که جلوی من کردی خوشم نیامد، لطفا بیرون برو."

آقای مکرون در ادامه گفت: "متاسفم اما ما از مقررات آگاهیم، کسی نباید تحریک کند، ما باید آرامش را حفظ کنیم."

او سپس به یک محافظ لباس شخصی می‌گوید" "ما یک پیاده‌روی شگفت انگیز داشتیم. شما کار عالی را در شهر انجام دادید. من قدردانی می‌کنم."

"لطفا به مقرراتی که قرن‌ها بوده احترام بگذارید، (این مقررات) با حضور من دچار تغییر نخواهند شد. این را به شما می‌گویم. خوب؟"

یک سخنگوی پلیس اسرائیل گفته است پس از آن که هیات همراه آقای مکرون به کلیسا رسید، بحثی میان ماموران امنیتی فرانسوی و اسرائیلی درگرفت که چه کسی اجازه ورود به کلیسا را دارد.

این سخنگو گفت رئیس‌جمهوری فرانسه خواهان آن شد به دستورالعمل‌ها احترام گذاشته شود و بر اساس آنچه پیشتر توافق شده بود، یک مامور شین‌بت (سازمان اطلاعات داخلی) و یک مامور پلیس با رئیس‌جمهوری و هیات همراهش داخل کلیسا شدند.

سخنگوی پلیس اسرائیل افزوده است وقتی بازدید آقای مکرون و هیات همراه به پایان رسید "هیات فرانسوی از آنچه پیش آمده بود پوزش خواست و آقای مکرون با ماموران امنیتی دست داد."

آقای مکرون در این سفر از مسجد الاقصی، کوه معبد و کلیسای مقبره مقدس نیز بازدید کرد.

010.jpg
ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه در سال ۱۹۹۶ در حین بازدید از کلیسا سن آن بیت‌المقدس
***

ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه نیز در سال ۱۹۹۶ در حین بازدید از این کلیسا، وقتی ماموران امنیتی اسرائیل شروع به هل دادن فلسطینی‌ها، روزنامه‌نگاران و دستیارانش کردند، عصبانی شد.

آقای شیراک هم به انگلیسی صحبت کرد و گفت: "چه می‌خواهید؟ که من برگردم سوار هواپیمایم شوم و به فرانسه برگردم؟ این چیزی است که می‌خواهید؟ بگذارید بروند."

دولت وقت اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو از آقای شیراک عذرخواهی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy