Friday, Jan 24, 2020

صفحه نخست » انتقاد تند همسر قربانی هواپیمای اوکراین از مقام‌های ایران: مست در قدرت جنایت کردند

husband_012420.jpgایران اینترنشنال - جواد سلیمانی، همسر الناز نبیئی، یکی از مسافران هواپیمای اوکراینی سرنگون شده در ایران، در واکنش به فشار مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی به خانواده قربانیان این پرواز، آن را «اوج وقاحت» و منهدم کردن این هواپیما را «جنایت» حکومت ایران خواند.

سلیمانی، جمعه چهارم دی‌، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش گفت: «جنایت جمهوری اسلامی تنها شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین نبود، بلکه آگاهی از شرایط جنگی کشور و استفاده از پروازهای مسافربری به عنوان سپر دفاعی کشور بود.»

او خطاب به مقام‌های نظامی کشور گفت: «شما که می‌دانستید شرایط کشور بحرانی بود و جنگنده‌های آمریکایی در مرز ایران و عراق در پرواز بودند،‌ چرا پروازهای مسافربری را متوقف نکردید؟»

همسر مسافر کشته‌شده پرواز اوکراین، با انتقاد از شفافیت نداشتن مقام‌های نظامی ایران، افزود: «شاید بدتان نمی‌آمد که آمریکا به اشتباه یکی از این هواپیماهای مسافربری را هدف قرار دهد.»

او با طرح این سوال که «چرا سه روز پس از حمله دروغ گفتید»، اظهار کرد: «زمانی که کشورهای دیگر مطلع شدند که حمله از سوی سپاه پاسداران انجام شده، بیانیه دادید و اعتراف کردید.»

سلیمانی درباره سخنان مطرح‌‌شده از سوی امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، مبنی بر اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری با موشک کروز،‌ علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا،‌ را مسئول دانست و خواستار پاسخگویی از سوی او شد.

سلیمانی با مقایسه عملکرد دولت‌های آمریکا و کانادا در پیگیری حقوق مردم و خانواده قربانیان ایرانی در ماجرای سرنگونی این هواپیما، از بی‌اعتنایی مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرد.

همسر نبیئی در بخش دیگری از این ویدیو از احضارش از سوی وزارت اطلاعات با عنوان «توهین به نمایندگان رهبر» خبر داد و آن را «اوج وقاحت» خواند.

پیشتر نیز اخباری درباره فشار نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران به خانواده قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراین برای عدم گفت‌وگو با رسانه‌ها و امضای بیانیه حمایت از نظام منتشر شده بود.

سلیمانی با انتقاد از بی‌توجهی مقام‌های جمهوری اسلامی به اهمیت این حادثه، به خطبه جمعه گذشته رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «بعد از آن، در نماز جمعه درباره قاسم سلیمانی سخنرانی می‌کنید و از پاره شدن عکسش انتقاد می‌کنید.»

سلیمانی افزود: «ملت از ظلم شما عصبانی است.»

همسر این قربانی پرواز مسافربری اوکراین از توصیه خامنه‌ای به «تقوا» در واکنش به سرنگونی هواپیما انتقاد کرد و گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی مست قدرت شده‌اند و دیگر چیزی برایشان مهم نیست.»

او با اشاره به بی‌اعتمادی مردم نسبت به حکومت، خواستار فشار جامعه‌ بین‌الملل به جمهوری اسلامی برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده از سوی سپاه پاسداران به یک کشور سوم شد.

سلیمانی پیش از این نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از تهدید ماموران نهادهای امنیتی پیش و هم‌زمان با مراسم تدفین خبر داده بود.

سپاه پاسداران در شهرهای مختلف مراسم تدفین قربانیان را با محدود کردن خانواده و بستگان آنها برگزار کرد و با «شهید» خواندن و کشیدن پرچم جمهوری اسلامی بر تابوت این کشته‌شدگان سعی کرد این واقعه را کمرنگ جلوه دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy