Friday, Jan 24, 2020

صفحه نخست » رضا علیجانی: جمهوری اسلامی برابر فشار و زور تسلیم می‌‌شود، مردم ابزارهایی برای فشار به رژیم دارند

alijani_012420.jpgدویچه وله - رضا علیجانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، معتقد است اعتراض‌ها در ایران متنوع و متکثر است و اپوزیسیون مشخصی هم وجود ندارد. او می‌گوید شرایط کنونی ایران شبیه انقلاب مشروطیت است. او معتقد است مردم ایران ابزارهایی برای فشار بر جمهوری اسلامی دارند.

تحولات اخیر ایران بازتاب گسترد‌ه‌ای در رسا‌نه‌های بین‌المللی داشته است. در آلمان شماری از فعالان جامعه مدنی خواستار حمایت دولت آلمان از اپوزیسیون ایران هستند.

رضا علیجانی‌، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی عضو شورای فعالان ملی مذهبی، در گفتگو با دویچه‌وله تأکید می‌کند که به عقیده او اکثر مردم ایران حکومت را قبول ندارند و معترض هستند. او می‌گوید جامعه مدنی ایران می‌تواند از تجربه سیاست خارجی جمهوری اسلامی الگوبرداری کند چون تجربه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همواره ابتدا تا جایی که می‌تواند مقاومت می‌کند اما پس از فشار شدید خارجی موضع خود را تغییر می‌دهد و مثلأ پس از ده سال برجام را امضاء می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

رضا علیجانی می‌گوید مردم باید با ایجاد تغییر در موازنه قوا جمهوری اسلامی را مجبور به تغییر کنند. او به ابزارهایی مانند اعتصاب، اعتراض‌های مدنی یا خیابانی اشاره می‌کند و معتقد است مدل‌های متنوعی برای تغییر و گذار وجود دارد. او به عنوان مثال به فروپاشی درونی مثل شوروی، انقلاب بهمن ۵۷ در ایران یا نوعی تعامل بین بخشی از اپوزیسیون و جنبش های اجتماعی و بخشی از حکومت مانند آفریقای جنوبی اشاره می‌کند و می‌گوید از منظر تحول‌خواهی باید تمام راه‌های مسالمت‌آمیز را آزمایش کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy