Wednesday, Jan 29, 2020

صفحه نخست » هدف از بمب‌گذاری خبری چه بود؟

012920A_top.jpg

اصطلاح بمب خبری برای کتاب مصاحبه با محمود احمدی نژاد که قرار بر رونمایی از آن بود ولی به تعویق افتاد، اصطلاحی بود که گمانه‌زنی‌های فراوانی در پی داشت. برخی این گونه‌ی خبررسانی را که توسط کانال منسوب به تیم احمدی نژاد -دولت بهار- انجام شد، در راستای پروژه‌ای برای انتخابات دانستند و می‌گویند در این کتاب ناگفته‌ای نخواهد بود.

فواد صادقی، مشاور اسبق آیت الله هاشمی رفسنجانی، حمید رضا موسوی، از مسوولان ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد و عباس امیری فر، مشاور نهاد و نزدیک ترین روحانی به احمدی نژاد در دوره‌ی ریاست جمهوری، تحلیل خود را از آنچه بمب خبری خوانده شد در گفت‌وگو با انصاف نیوز مطرح کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

فواد صادقی: تبلیغات انتخاباتی بود

فواد صادقی در اینباره به انصاف نیوز گفت: افشاگری احمدی نژاد مربوط به یکشنبه‌ی سیاه مجلس بود که فیلم تله‌ی بابک زنجانی و سعید مرتضوی برای فاضل لاریجانی را افشا کرد، البته در مساله‌دار بودن فاضل لاریجانی تردیدی نیست اما بعدها با افشاگری‌های سایت بازتاب مشخص شد اگر فاضل لاریجانی بدنبال ۳۰ میلیون تومان یا ۳۰۰ میلیون تومان بوده، بابک زنجانی که مورد حمایت احمدی نژاد قرار داشت، ۳ میلیارد دلار اختلاس کرد، پس افشاگری‌های احمدی نژاد از سر مبارزه با فساد نبوده و نیست.

صادقی درباره‌ی هدف از این تبلیغات گفت: بنظر می‌رسد که در آستانه‌ی انتخابات ایشان به دنبال تبلیغات برای جریان خود است که هم نقش اپوزیسیون بازی کند و هم افراد متبوع خود را در فهرست قرار دهد و بدین خاطر چنین مساله‌ای را طرح کرده است.

او در پاسخ به اینکه آیا از حاضران در انتخابات مجلس کسانی هستند که خط و ربط صریحی به تیم آقای احمدی نژاد داشته باشند، گفت: بله! درصد قابل توجهی از لیستی که آقای قالیباف سرلیست آن است چهره‌هایی کاملا مربوط به جریان آقای احمدی نژاد هستند و ما تقریبا چهره ای از این افراد که در میان حامیان احمدی نژاد در ۸۴ و ۸۸ نباشند، کمتر می‌بینیم.

صادقی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است برای انتخابات مجلس اطلاعاتی مگو را در این کتاب فاش کند، گفت: بنظر من آقای احمدی نژاد اگر برگ برنده‌ای داشت، در مقاطع قبلی که در سال ۹۲ که مشایی رد صلاحیت شد و در سال ۹۶ که خودش رد صلاحیت شد، رو می‌کرد اما در این مقطع که نه خودش و نه چهره‌های اصلی این تیم در انتخابات حضور ندارند و مجلس هم عملا در این وضعیت نمی‌تواند مجلس مهمی باشد، چنین مساله‌ای بنظر تنها یک بازی تبلیغاتی می‌آید.

«کاش در کتاب از ۸ روز خانه نشینی و انتصاب مشایی گفته باشد»

حمیدرضا موسوی، از مسوولان ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد نیز درباره‌‌ی این کتاب می‌گوید: این هم بازی جدید آقای احمدی نژاد و یارانش در دقیقه‌ی نود انتخابات پیش روی مجلس یازدهم است. قرار بود این کتاب رونمایی شود که متاسفانه به تعویق افتاد. ضمنا این کتاب چندین ماه پیش در دولت آقای روحانی مجوزش را گرفته، با توجه به شناختی که از آقای احمدی نژاد داریم و اصولا با نزدیک شدن به انتخابات با کنفرانس‌های مطبوعاتی و سفرهای استانی که می‌رود، می‌خواهد در پروژه‌ی رقیب هراسی و دوقطبی کردن فضا نقشی بازی کند و بمب خبری هم در همین راستا بود. می‌خواهد فضا را به سمت لیستی ببرند که خودشان می‌خواهند با عنوان «بهار خدمت نزدیک است» بدهند که جدا از لیست ائتلاف اصولگرایان و جبهه‌ی پایداری است.

بمب خبری اعلام قبلی بود که در سایت دولت بهار منتشر شد و هدف‌شان این است که پازل دوقطبی شدن فضای سیاسی کشور را به این سو ببرند. سوال این است که براستی آقای احمدی نژاد و یارانش اینبار چه نقشه‌ی شومی در سر دارند که با عنوان کردن اینگونه اخبار و یکماه مانده به انتخابات مجلس در تدارک آن هستند.

آقای احمد نژاد و یارانشان اصلا بی‌تمایل نیستند که باعنوان یک نیرو پشت پرده و شاید هم بعنوان پدرخوانده‌ی جریانی نوظهور در عرصه‌ی سیاسی تاثیرگذار باشند. چون ایشان بعد از دوران ریاست جمهوری به هر دری زد تا بتواند طعم قدرت را بچشد اما راه به جایی نبرد. از آنجا که قدرت طلبی در احمدی نژاد و یارانش تمامی ندارد او می‌خواهد در نقش یک اپوزیسیون هم باز با سیاستی جدید به میدان بیاید. این سیاست جدید هم حالا تحت عنوان این کتاب دنبال می‌شود که چیز خاصی هم نمی‌تواند داشته باشد.

در پی چهره‌های سفید در لیست انتخاباتی تحت حمایت آقای احمدی نژاد هستند. امیدوارم در محتویات کتاب به دوره‌ای که برخلاف نظر حضرت آقا مشایی را منسوب کردند یا دوره‌ی خانه نشینی که داشتند هم پرداخته شده باشد. گفته شود که ایشان اینقدر اصرار داشت که مشایی معاون اول شود و چرا ایشان ۸ روز خانه نشینی کرد؟

او درپاسخ به اینکه آیا ممکن است اطلاعاتی از دوران ریاست جمهوری یا سرپرستی وزارت اطلاعات داشته باشد که دست به افشاگری بزند، گفت: بمب خبری اینها همان کتاب بود و محتویات کتاب بمب خبری نخواهد بود. فکر می‌کنم که آقای احمدی نژاد در زمان سرپرستی وزارت اطلاعات و پس از آقای مصلحی دسترسی خاصی به اطلاعات نداشته است که حالا بخواهد افشاگری انجام دهد. می‌خواستند بعد از جند سال دوری از فضای سیاسی خود را دوباره با عنوان بمب خبری بولد کنند.

او در مورد نتیجه‌‌ی این اقدامات گفت: دیگر این تیم با اقبال عمومی مواجه نیستند که به نتایج خاصی برسند. به همین خاطر اینها دنبال چهره‌های سفید هستند. بیشتر با لیستی که حاوی چهره‌های سفیدی با عنوان جوانان عدالتخواه است حضور خواهند داشت. اینها با بمب خبری و کتاب می‌خواهند بگویند ما هنوز هستیم و درصدد خودنمایی هستند.

امیری‌فر: ربطی به انتخابات ندارد

عباس امیری فر در مورد این کتاب به انصاف نیوز گفت: این کتاب تکه‌تکه در کانال‌شان منتشر شده بود و حالا جمع‌آوری شده است؛ نمی‌دانم دولت چگونه مجوز داده که منتشر کرده‌اند. بنظر من مشخص است که باتوجه به اینکه مجوز گرفته‌اند، دارد در زمین آقای روحانی بازی می‌کند. یعنی همانطور که آن دفعه بخاطر همین دوقطبی کردن فضا خلاف نظر رهبری، باعث شد که آقای روحانی بیاید، این موضوع هم در همین راستاست.

اینها بعد از تمردی که از رهبری کردند در مورد کاندید نشدن، دیگر رویه‌شان را از نظام و رهبری و انقلاب جدا کردند. الان هم در همین فضا چنین کارهایی می‌کنند تا مخاطب بیشتری پیدا کنند. اما بنظر من چیز خاصی نیست.

امیری فر در پاسخ به اینکه آیا این موضوع در آستانه‌ی انتخابات می‌تواند معنایی داشته باشد، گفت: نه؛ هیچ ربطی به انتخابات ندارد، اگر مربوط به گذشته باشد که ربطی به انتخابات ندارد. منتها اینها معمولا این فرافکنی‌ می‌کنند و عادی است. بالاخره الان هم هدفی از این کار دارند و خدا می‌داند و باید از خودشان پرسید اما برداشت من این است که فرافکنی است، آن‌هم پس از جوی که جامعه بعد از تشییع جنازه‌ی سردار سلیمانی پیدا کرده است. همانطور که می‌دانید اینها به شدت منتقد سردار سلیمانی بودند و حالا رنگ عوض کرده‌اند. اگر خاطرتان باشد آقای احمدی نژاد نامه‌ای بسیار تند به سردار سلیمانی نوشت و اینها سردار سلیمانی را مقصر اصلی دستگیری آقای بقایی می‌دانستند. حالا نگاه کنید که در تشییع جنازه هم شرکت می‌کنند. روش‌های خوبی نیست، یعنی آدم باید از اول مواضعی مستمر داشته باشد.

بنظر من اینها فضاسازی‌هایی برای انتخابات ریاست جمهوری است. من قبلا هم گفته‌ام، ایشان با دکتر الهام وارد خواهد شد. قبلا با بقایی آمد و اینبار با دکتر الهام؛ علیرغم اینکه می‌دانند شورای نگهبان -با شناختی که من از این ۱۲ نفر دارم- یک نفر هم به آنها رای نخواهند داد. با اینکه می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند ولی برای ۱۴۰۰ برنامه ریزی می‌کنند.

او در مورد اینکه آیا ظهور و بروزی در انتخابات آتی خواهند داشت، گفت: نه! بعید است چون اکثرشان رد صلاحیت شدند، آن افراد ناشناس‌ هم که بیایند خیلی رای ندارند. این کار را نمی‌کنند چون انتحار است. بچه‌هایش که نیامدند، خواهرش که نیامده و... آنها هم که با واسطه منتسب هستند تعدادی بودند که ظاهرا رد صلاحیت شدند. یک تعداد خاصی هم اگر بیایند ناشناس و چراغ خاموش‌اند. آقای احمدی نژاد این انتحار را نمی‌کند، یعنی تمام برنامه‌هایش برای ۱۴۰۰ است.

او در مورد محتوای احتمالی این کتاب گفت: هیچ چیزی نیست، شما دولت بهار را نگاه کنید، همان مباحث را جمع‌آوری کردند و منتشر کردند؛ چیز خاصی نیست، یا طعنه به نظام است، یا کنایه به رهبری است، یا کنایه به آقای سلیمانی است یا شهید دانستن مایکل جکسن است؛ همین چیزهاست دیگر، چیز خاصی ندارند.

او در مورد اینکه آیا ممکن است در این مقطع دست به افشاگری بزنند، گفت: اگر می‌خواست افشاگری کند، در همان انتخاباتی که رد صلاحیت شد این کار را می‌کرد؛ آن موقع هم از این حرف‌ها می‌زدند اما هیچ چیز پنهانی نیست که ایشان بخواهد بیان کند. حنای ایشان دیگر رنگی ندارد. کسی که دو دوره رییس جمهور بوده دیگر هنرهایش را نشان داده. خصوصا وقتی علنا مقابل رهبری ایستاده‌اند و تمرد می‌کنند دیگر جایگاهی برای عرضه‌ی خود ندارند.

توصیه و نصیحت من این است که آقای احمدی نژاد برود تدریس کند، ارتباطات مردمی خود را حفظ کند و میان مردم بیاید، همین کارها را کند؛ اینکه دوباره می‌خواهد به قدرت برگردد دیگر نه مردم به او رای می‌دهند و نه نظام به او این اجازه را می‌دهد. اگر بخواهد در این نظام ماندگار شود بهترین راه این است که آرام، آرام، یا سکوت کند و یا ارتباط مردمی خود را حفظ کند.

او در پاسخ به اینکه پس نظرسنجی‌هایی که ادعا می‌شود نتیجه‌شان محبوب شدن دوباره‌ی احمدی نژاد است چه معنایی دارد، گفت: اینها نظرسازی است و نه نظرسنجی؛ بنده که یک امام جماعت مسجدم و با مردم ارتباط دارم می‌بینم که چنین نیست. بلافاصله بعد از اینکه با آنها صحبت می‌کنی به خدمات ایشان اشاره می‌کنند، بالاخره ایشان خدماتی داشته مثل مسکن مهر و سفرهای استانی که انصاف نیست نادیده گرفته شود، اما نکات منفی مثل جلوی رهبری ایستادن و تکه و کنایه به سپاه زدن را هم می‌بینند. شما نگاهی به سایت‌های‌شان بیندازید، وقتی اینها را نگاه می‌کنید مثل این است که با یک ضدانقلاب طرف هستید. مردم چهره‌ی جدید می‌خواهند.

او در پاسخ به اینکه چرا آقای احمدی نژاد و تیم ایشان علیرغم تمردی که بر آن تاکید می‌کند تحمل می‌شود، گفت: بالاخره ایشان رییس جمهور بوده و الان هم یک شهروند عادی که هست. تجربه که دارد.

آنهایی که حذف شدند دلیلش این بود که فتنه‌گر بودند و الان هم دست برنمی‌دارند. ایشان هنوز به این نقطه نرسیده که خدای ناکرده بخواهد فتنه‌ای ایجاد کند. اگر هم بکند نظام شدید برخورد می‌کند.

به هرحال الان ایشان از طرف رهبری عضوی در مجمع تشخیص است. یعنی معلوم است که دارند انتقاداتی که به براندازی نرسد را تحمل می‌کنند.

او در پاسخ به اینکه پس به چه دلیل سیدمحمد خاتمی علیرغم اینکه چنین رفتارهای رادیکالی نداشته تحمل نشد، گفت: بله، درست است، ولی بعد از انتخابات و در ماجرای فتنه حمایت کردند و هنوز هم مسر هستند و این خودش تمرد است. هنوز هم دارند از فتنه‌گران دفاع می‌کنند ولی آقای احمدی نژاد از فتنه گران دفاع نکرد. به هرحال آقای احمدی نژاد یک مسوول است در نظام و حکمی از حضرت آقا دارد و در مجمع تشخیص است و حضور هم پیدا می‌کند و ایشان در آن حد ضد انقلاب و نیست و ما هم دوستانه ایشان را نصیحت می‌کنیم. من کسی هستم که به ایشان علاقه دارم و سال‌ها با ایشان کار کردم و فقط می‌گویم کمی بعضی جاها سکوت کند و بعد هم مواضعی در راستای رهبری بگیرد. اینکه کنایه بزند و ... باعث دفع خودش خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy