Thursday, Jan 30, 2020

صفحه نخست » خنده‌ها و مقایسه‌های دردسرساز حسن روحانی

rouhani.jpgدویچه وله - حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از انتخابات الکترونیکی گفت و ایران را با افغانستان مقایسه کرد. گفته‌های رئیس جمهور که با خنده او و حضار همراه بود باعث شد کاربران هم در شبکه‌های اجتماعی دست به مقایسه بزنند.

خنده‌های رئیس جمهور ایران تا کنون چندین بار خبرساز شده است. آبانماه بود که در پی گران شدن بنزین که اعتراض‌های گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت، حسن روحانی در نشستی از بی‌خبری‌اش از تاریخ اعلام خبر گران شدن سوخت از صدا و سیما گفت؛ اظهاراتی که در آن روزهای تلخ با خنده‌ی معروف او همراه بود.

رئیس جمهور اگر با اظهارت توام با خنده، آن روزها واکنش و خشم زیادی را در درون ایران برانگیخت این‌بار با گفته‌های دیگرش و خنده‌ای که چاشنی آن کرد واکنش‌هایی را فراتر از مرزها، در کشور همسایه ایران، افغانستان برانگیخته است.

حسن روحانی، این هفته در سخنرانی خود در "همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور" با انتقاد از شیوه برگزاری انتخابات در ایران و تاکید بر برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: «حتی افغانستان هم انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کند». این گفته‌ها که با خنده گفته شد، خنده‌ی حاضران را هم در پی داشت.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی را به دنبال داشت؛ از واکنش مقامات رسمی کشور همسایه، شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور افغانستان که نوشت، ‹به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید»، تا ‌پاسخ حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور که "مخاطب دکتر روحانی" را، "مسئولان ایرانی" دانست، "که گاه کمبود امکانات را بهانه می‌کنند".

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی رئیس جمهور ایران هم در توییتر نوشت، "طعنه‌ی روحانی نه به افغانستان که هشدار به استمرار شیوه‌های اجرایی کهنه در انتخابات ایران بود.»

در کنار این خوانش، توجیه و به نوعی عذرخواهی، روزنامه‌نگاری از ایران، جمله‌ی رئیس جمهور را "نه لغزش زبانی" که "نشانه‌ای از نگاه تحقیرآمیز او به ملت‌هایی" می‌داند که "سرنوشتِ امنیت، توسعه و ثبات اقتصادی ما به آن‌ها گره خورده است". این کاربر، معتقد است این نگاه "هزینه‌های سنگینی را بر ایران تحمیل خواهد کرد".

"مثل ایران نامزدان را به خاطر اعتراضشان یک دهه زندانی نمی‌کنیم"

اما واکنش‌ها از توییت زدن مشاوران رؤسای جمهور دو کشور فراتر رفت و برای برخی از کاربران توییتر بهانه‌ای شد برای مقایسه ایران و افغانستان در حوزه‌های گوناگون؛ از فیلتر شبکه‌های اجتماعی تا آزادی زنان برای خوانندگی و حق پوشش.

کاربری که در توییتر خود را فعال بلوچ معرفی می‌کند، می‌نویسد: «در افغانستان هیچ شبکه اجتماعی فیلتر نیست. طعنه نزنید چون خیلی مونده تا به افغانستان برسید!»

کاربر دیگری در کنار انتخابات الکترونیک، از داشته‌های دیگر افغانستان می‌نویسد: از "آزادی پوشش" و "وزرای زن"، از "آزادی ورود زنان به استادیوم" تا "وجود تلویزیون‌های مستقل".

در این میان نوشته‌های کاربران توییتر از افغانستان هم خواندنی است. کاربری از افغانستان با ا اشاره به سرنوشت نامزدهای ریاست جمهوری در ایران می‌نویسد: «رئیس جمهور ایران به انتخابات ما خندیده است. نیک کرده است. ما هم به انتخابات خودمان می‌خندیم، ولی اگر کمی دقت کنیم، به پیامد انتخابات‌های ایران خواهیم گریست. ما هر قدر انتخابات‌های‌مان بد باشد، مثل ایران نامزدان را فقط به خاطر اعتراضشان یک دهه زندانی نمی‌کنیم.»

"از حساب بانکی معتبر در سراسر جهان تا رشد اقتصادی"

در این میان برخی کاربران افغان دایره مقایسه را بزرگ‌تر کرده‌اند و به سراغ موضوعاتی دیگر رفته‌اند. کاربری توییت کرده است: ‹‹ به روحانی بگویید: ما در افغانستان وقتی در بانک حساب باز می‌کنیم با کارتمان می‌توانیم هر جای دنیا از حساب خود پول برداریم. بماند که از تمام خودپردازها می‌توانیم هم دلار و هم پول رایج مملکت دریافت کنیم.»

موضوع رشد اقتصادی دو کشور، بحث دیگری است که در میان واکنش‌ها به آن برمی‌خوریم. کاربری با اشاره به داده‌های وب‌سایت صندوق بین‌المللی ‌پول، رشد اقتصادی مثبت سه افغانستان را با رشد اقتصادی ایران مقایسه کرده است. صندوق بین‌المللی پول در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که اقتصاد ایران امسال ۹ و نیم درصد کوچکتر می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy