Wednesday, Feb 5, 2020

صفحه نخست » مبارزه جدا از توده در زمان شاه و حال حاضر؛ ف. م. سخن

3E06866B-BDFE-4D49-BFE8-60576E874DEE.pngدر دوران پیش از انقلاب، کاری که گروه های مسلح چریکی انجام می دادند، مبارزه ی جدا از توده یا سکتاریستی نامیده می شد. ما در این مطلب از همین اصطلاح استفاده کرده ایم ولی می توان به جای «توده» از کلمه ی غیر ایدئولوژیک تر مردم استفاده کرد.

اِشکال بزرگی که این نوع مبارزه داشت، به فرض درست پنداشتن نگاه ویرانگرش، نه بی فایده بودن اش بلکه رها کردن مردم به حال خود، و آماده شدن زمینه های پذیرش فریب بزرگ بود.

آنچه ما امروز آن را «آگاهی» می نامیم، در گذشته به چند کتاب غلط غلوط و جزوه ی مارکسیستی محدود می شد که باز اگر محتوای آن ها را مفید در نظر بگیریم، تنها در اختیار مبارزان جدا از توده بود و مردم چیزی از آن ها نمی دانستند.

این که جوانان امروز می پرسند چرا گول خمینی را خوردید، واقعیت اش این است که خمینی و خمینی چی ها، بر موج خود به خود به وجود آمده ی مردمی (که البته هماهنگ با خواست غربی ها برای کاستن قدرت ایران و زیاده خواهی شخص پادشاه برای کشور بود) سوار شدند، و نقش و اثری از دیگر مبارزان ضد شاه و نظرات آن ها نبود.

البته این که گروه های چریکی نتوانستند بر ایران حاکم شوند جای تاسف ندارد چرا که حکومت آن ها هم قطعا بهتر از حکومت آخوندها نمی شد.

امروز هم که دیگر دوران مبارزه ی مسلحانه و چریکی نیست، ما همچنان در عرصه ی رسانه ها و مخالفت های مطرح شده در فضای مجازی، شاهد نوعی دیگر از مبارزه ی جدا از توده هستیم.

بسیاری از افراد با فرهنگ نسبت به همراهی با توده و مردم حساسیت منفی دارند، چرا که به غلط تصور می کنند همراهی با مردم، معنی اش پیروی استراتژیک و دراز مدت از خواست های غلط مردم نیز هست.

ابدا چنین نیست؛ همراهی با مردم یا با مردم بودن، معنای اش نشان دادن راه و چاه به مردم حتی در زمان در اقلیت مطلق بودن است.

به همین خاطر مخالفان حکومت، نباید همراهی «و نه همرایی» با مردم را فراموش بکنند.

ما باید در کنار مردم باشیم که بتوانیم سخن خود را به گوش آن ها برسانیم.

هیچکس حاضر نمی شود در هیچ کاری، همراه با کسی شود که از او رد و اثری در زندگی واقعی نمی بیند.

جدا از مردم نبودن مانع از این خواهد شد که مردم دوباره به دام فریب بیفتند و اتفاق خانمان بر اندازی که در سال ۵۷ افتاد را مجددا تجربه کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy