Friday, Feb 7, 2020

صفحه نخست » حمله رادیو اسرائیل به پوشش خبری بی بی سی

bbc_020720.jpgچرا بی بی سی همچنان با اسرائیل ستیز می ورزد؟ نمیدانند که دنیای عرب دگرگون شده است؟

منشه امیر - هرگز دوست نداشته ام که در مورد همکاران خوبم در رسانه های فارسی زبان برون مرزی، سخنی از انتقاد و گله بگویم. آنان اکثرا افرادی تجربه آموخته و حرفه ای هستند که در ایران نیز سابقه رسانه ای داشته اند و در خارج از کشور برای گذران زندگی و همچنین آگاهی رسانی به مردم ایران، به این رشته ادامه می دهند.

این واقعیت را در مورد کارمندان فارسی زبان بی بی سی نیز می توانم بگویم و بر این باورم که آنان، از نظر حرفه ای و شغلی کار خوبی عرضه می کنند و آن که بیمار و مغرض و جهت گیر است، دستگاه رهبری مرکزی بی بی سی می باشد که همیشه به نفت عربی و درآمد از کشورهای عرب علاقه بسیار داشته و در گزارش های خود، همیشه اعراب را صاحب حق، و اسرائیل را مجرم معرفی کرده است.

سخن از بخش فارسی بی بی سی نیست، بلکه این غرض ورزی و تحریف واقعیات، همه بخش های بی بی سی را به همه زبان ها شامل می شود. ولی زبان های عربی و انگلیسی، در غرض ورزی و تحریف واقعیات در شیوه خبرنویسی، رکورد دار هستند.

وزارت خارجه اسرائیل بارها به مقامات بی بی سی اعتراض کرده و حتی در برهه ای از زمان، خبرنگاران بی بی سی را در تماس با مقامات اسرائیلی مورد تحریم قرار داده، ولی هرگز دستگاه عریض و طویل آن ها در اورشلیم را نبسته و سانسوری برقرار نکرده است. آزادی مطبوعات، برای همگان، و حتی بی بی سی نیز در اسرائیل رعایت می شود.

آن چه خشم من و همه اسرائیلیان را برانگیخت گزارش یکی از برنامه سازان بی بی سی به زبان انگلیسی، به نام خانم اورلا گیورین از هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی اردوگاه مرگ آوشوییتس در پایان جنگ جهانی دوم بود که در یادروز آن رهبران و بلندپایگان بیش از شصت کشور به اسرائیل آمدند و یاد قربانیان یهودی را گرامی داشتند.

ولی برای خانم گیورین، همانند شمار دیگری از همکارانش در بی بی سی لندن، این فرصتی بود به اسرائیل نیش بزند و در گزارش خود، به شیوه ای شیطانی گفت که "امروز اسرائیل بزرگترین اشغالگر منطقه خاورمیانه محسوب می شود و زمین های وسیعی از فلسطینیان را در تسلط خود دارد.

آن چه از گفته این بانوی انگلیسی استنباط می شود، نوعی مبرا کردن هیتلر از جنایاتش علیه یهودیان است و با زبان بی زبانی می خواهد بگوید که اگر هیتلر کشت، امروز، اسرائیلیان نیز می کشند - و این، مقایسه ای شیطانی و یهود ستیزانه و ظالمان هاست. زیرا هیتلر یهودیانی را کشت که هیچ فعالیت جنگی نداشتند و فاقد هرگونه امکانات دفاعی بودند و اگر هیتلر آن ها را کشت به خاطر دینشان و ریشه نژادی یهودیان بود - و این در حالی که ترور فلسطینی، فعالانه به کشتن شهروندان اسرائیلی می پردازد و قصد نابودی این کشور را دارد.

در مناظره دو هفته پیش در برنامه صفحه ۲ بی بی سی، که در آن به من امکان داده شد به افتراها و ادعاها علیه اسرائیل پاسخ دهم، در واکنش به سخنان بانویی که یکی از سه نفر مناظره کنندگان بود، یادآوری کردم که اسرائیل نبود که حمله کرد و کرانه باختری را به تصرف در آورد و غزه را در اختیار گرفت. بلکه، این کشورهای عرب و در راس آن ها مصر و سپس اردن و سوریه بودند که به اسرائیل حمله بردند و قصد نابودی این کشور را داشتند و در نتیجه، کرانه و غزه و شبه جزیره سینا و بلندی های گولان به دست اسرائیل افتاد.

تعرض از جانب خود اعراب به هدف نابودی اسرائیل بود.

به آن بانوی طرفدار حکومت اسلامی ایران گفتم: «ببخشید خانم، اگر اسرائیل در جنگ شش روزه پیروز شد و آن زمین ها را در اختیار گرفت. حتما شما انتظار و آرزو داشتید که اسرائیل ببازد و اعراب برنده شوند تا مساله فلسطینی ها به وجود نیاید».

شوربختانه، در شیوه خبرنویسی وبسایت بی بی سی به زبان فارسی و گاهی در اخباری نیز که پخش می کنند، این شیوه نادرست خبرنویسی دیده می شود که هدفش مقصر جلوه دادن اسرائیل و بیگناه جلوه کردن فلسطینیان است.

آن ها در خبر امروز خود (آدینه) می نویسند: «بالا گرفتن درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان». یعنی: اسرائیل است که با فلسطینیان درگیر می شود و نه فلسطینیان که به اسرائیلیان حمله برده و با آنها درگیر شده اند. و در ادامه تیتر خبری، بی بی سی می نویسد: «سه کشته ظرف ۲۴ ساعت» البته سه کشته فلسطینی. ولی نمی نویسد که پیش از این درگیری ها، یک تروریست فلسطینی بود که با اتومبیل وارد پیاده رو شد تا یک گروه از سربازان اسرائیلی را درو کند و چهارده نفر را زیر گرفت که حال یکی از آن ها وخیم است.

این گونه خبرنویسی، نمی تواند بی طرفانه و آگاهی رسانانه باشد. مدیران ارشد سرویس جهانی بی بی سی، باید توجه کنند که دنیای عرب عوض شده و برای ادامه برخورداری از نفت عربی، انگلیس نیازی ندارد از اسرائیل بد بگوید تا شاید اعراب خوششان بیاید. همان عرب ها، اکنون خودشان در پی دوستی با اسرائیل هستند. این نکته را به یاد داشته باشید!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy