Tuesday, Feb 11, 2020

صفحه نخست » درد دل مالباختگان شبکه کلاهبرداری در ترکیه و مالزی: همه چیز جعل و دروغ و پولشویی بود!

3nafar.jpgکیهان لندن - فیروزه رمضان زاده- چندی پیش شبکه سی‌ان‌ان ترکیه اعلام کرد که ۱۶ تن از اعضای ایرانی یک گروه کلاهبردار با حکم دادستانی و شکایت تعدادی از مالباختگان ایرانی و ترک توسط پلیس استانبول بازداشت شدند و ۱۴ تن دیگر از اعضای این شبکه متواری هستند.

سی‌ان‌ان اضافه می‌کند این گروه که سال‌ها پیش پس از کلاهبرداری مبالغی کلان از ۱۲ هزار نفر در ایران در قالب چندین شرکت هرمی‌ به ترکیه گریختند، با وعده پرداخت ۶۰-۷۰ درصد سود در بازه بسیار کوتاه از صدها ایرانی ثروتمند ساکن ترکیه و شهروندان ترکیه نیز برای خرید سهام شرکت‌شان پول گرفتند.

این گروه که حدود یک سال پیش در یکی از مناطق گران‌قیمت استانبول مستقر شد به سرمایه‌گذاران خود گفته بود که آنها در ارزهای دیجیتال و بازار انرژی در کشورهای مالزی، امارات، اوکراین و شیلی سرمایه‌گذاری می‌کنند. دادستانی استانبول رقم کلاهبرداری این باند را ۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات ترکیه از جمله روزنامه «حریت» و شبکه «شو تی‌وی» ترکیه نیز در یک گزارش خبری با اعلام اینکه این گروه ۱۵ میلیون دلار از ایرانیان ساکن ترکیه و شهروندان ترک کلاهبرداری کردند گفته‌اند این افراد بازداشت شده به دادگاه فرستاده می‌شوند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این افراد اعضای اصلی شرکت‌های هرمی‌ همچون e2c، v2c، ورلد واید انرژی، ادروز Adrows، یونی فاندز Unifunds و FX1 Markets هستند. چندی پیش پلیس ترکیه نام لیدرهای این کلاهبرداری را منتشر کرد که در نشریات ترکیه بازتاب داشت.

tt.jpg

این اسامی‌ عبارتند از جعفر جعفری، بابک کاظمی، نائله زرین دست، سجاد یاراحمدی، عروس هزار داماد، رضا قیاسی، مهدی رئوفی، علیرضا زمان زاده، آرش حمیدیان، مرتضی متین، حسام سیدزاده، سید محمد جعفری، سید محمد صالح جعفری، سید جواد جعفری، احسان جعفری، نفیسه یگانه گوهر، ستین سلمان، سحر جعفری، کیانوش جعفریانی، محمد مهدی رئوفی، سجاد یاراحمدی، فهیمه یگانه گوهر، مجتبی شاطر آقایی زاده، انوش جعفریان، فاطمه جعفرزاده، نائله زرین دست، شهرام مرادی گوهر، شروین وفادوست، نسترن کیاور، مهدی کیاور، باربد سیرتی، سید علیرضا قاسم حسینی، مصطفی کریمی‌تازه آبادی گلوندانی، زینب آذرگون کسیاخی.

م.ع. یکی از مالباختگان ایرانی ساکن ترکیه با اشاره به نام سیّد جعفر جعفری، سردسته این گروه به کیهان لندن می‌گوید: «شبکه جعفری و زیردستانش با پیشنهاد ارز مجازی جعلی و بدون پشتوانه با عنوان v2c یا volt energy coin به من و بسیاری از دوستانم امید واهی افزایش قیمت سرمایه‌گذاری دادند.»

tt2.jpgاین مطلب از وبسایت‌های مربوطه حذف شده است!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

او با اشاره به اینکه «ورلد واید انرژی هیچوقت وجود خارجی نداشته» تاکید می‌کند «همانطور که یونی‌فاندز وجود نداشته! اینها فقط در حد یک وبسایت‌ طراحی شده بودند. پروژه FX۱Markets کلاهبرداری قدیمی‌ یونی‌فاندز و ورلد واید انرژی و e2c است که سر هم کرده‌اند. همانطور که وبسایت جعلی FX۱Markets به هیچ جا وصل نیست و وجود خارجی ندارد.»

به گفته این شهروند ایرانی مالباخته، یک مشت شیاد از سال ۲۰۱۵ با طراحی وبسایت و تکرار کلمه «کمپانی» و معرفی پروژه‌های قلابی و شرکت‌های به اصطلاح خارجی که اصلاً وجود ندارند از مردم کلاهبرداری کردند.

یکی دیگر از مالباختگان شاکی از این شبکه که در تهران زندگی می‌کند به کیهان لندن می‌‌گوید: «مهدی کیاور که الان در ترکیه گرفتار شده کار خود را از سال ۸۲ در بانک شروع کرد. خواهر او نسترن هم که در فیلم بازداشت شده‌ها هم هست در شرکت هواپیمایی مالزی به نام ایرآسیا استخدام شد. مدتی بعد از رفتن خواهر مهدی کیاور، خواهر او در دام شرکت‌های هرمی‌ جعفری افتاد در حالی که به خاطر موقعیت شغلی که داشت به همه جای دنیا پرواز داشت و حقوق خوبی داشت. همزمان برادرش مهدی که تحت تاثیر وعده‌های خواهرش قرار گرفته بود خودش را با ۱۵ سال سابقه کار در بانک بازخرید کرد. شاید یک سال و نیم دنبال من بود و مدام می‌گفت ببین این طرح ما چه درآمدی دارد! من هم می‌گفتم پولش را ندارم. ترفند آنها هم اینطور است که شکار خود را به رستوران‌های شیک می‌برند و آنها را گول می‌زنند و به قول معروف ویترین قشنگ به آنها نشان می‌دهند. بالاخره بعد از یک سال و نیم موفق شد برایم اکانت باز کند؛ هر فرد برای حساب باز کردن می‌بایست ۵ تا ۱۰ هزار دلار واریز کند و من آن‌موقع ۳۴ میلیون تومان حدود ۱۰ هزار دلار واریز کردم. بعد باید زیرمجموعه می‌گرفتید، همان کار هرمی‌ اما به اسم دیگر می‌گفتند ما داریم تبلیغات می‌کنیم. کتابچه‌های چاپ شده آنها هم هست.»

او که خود را وحید معرفی می‌کند اضافه می‌کند: «بعد که زیرمجموعه می‌گرفتید، پورسانت شما زیاد می‌شد، بعد یک مبالغی به شما می‌دادند، بعد باید فعالیت می‌کردید و افرادی را به عنوان زیرمجموعه خودتان می‌آوردید تا درآمدتان زیاد شود. حتی ما را به مالزی دعوت کردند و به یک هتل پنج ستاره بردند، هزینه هتل را از ما نگرفتند! آنجا سه روز کلاس گذاشتند. یک آقای چینی به نام «هو» بود که می‌گفت آموزش‌های ما انگیزشی است. کلاس‌ها خیلی خوب بود اما به کار آنها ربطی نداشت، کلاس‌ها مربوط به نیروی دریایی آمریکا بود برای آمادگی روحی و جسمی! بعد از این کلاس‌ها برنامه‌های خود را تبلیغ می‌کردند. بعد از یک مدت که ۵۰درصد پول‌مان را گرفتیم گفتند «ادروز دات کام» بسته شده، باید کلیک کنید و برای هر کلیک یک سنت می‌گیرید! حالا کی پول می‌دهند؟ هر وقت شد هزار دلار! تا کی باید کلیک بزنیم؟! همه سر کاری!»

وی ادامه می‌دهد: «بعد گفتند یک شرکتی داریم به اسم یونی‌فاندز که اکانت باز کردیم؛ گفتند سه میلیون تومان پول بگذارید، سودهای آنجا را در وبسایت دیگری می‌گذاریم؛ سه میلیون را آنجا گذاشتیم و با مکافات سه میلیون از آن پول اولیه را گرفتیم. بعد آن را هم بستند و گفتند در حال ورود به بورس آمریکاست! همه دروغ بود!»

وحید به پروژه‌های دروغین انرژی مربوط به شرکت جعلی بدون نشانی «یونی‌فاندز» و فروش بسته‌های تبلیغاتی آنلاین جعلی «ادروز» اشاره می‌کند که ناگهان متوقف شد.

او با اشاره به سوء استفاده این گروه از شهرت خواننده معروف عرب در جریان برگزاری نشست‌های این گروه در مالزی و چند کشور عربی می‌گوید: «در امارات و مالزی سر بسیاری از افراد کلاه گذاشتند با حرف‌های قشنگ؛ بعد از مدتی از امارات بیرونشان کردند و آنها به مالزی فرار کردند. یونی‌فاندز هم از سال ۲۰۱۶ در مالزی غیرقانونی و بدون مجوز اعلام شد؛ بعد از آنهم مثل دفعات گذشته یک پروژه بی سر و ته دیگر را معرفی کردند.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم در آبان ۱۳۹۴ در گزارشی از فراری شدن عاملان ایرانی دو شرکت هرمی‌ موسوم به «ادروز» و «یونی‌فاندز» در مالزی خبر داده بود که مدعی فعالیت برای کسب درآمد از طریق تبلیغات شرکت‌های بزرگ جهانی بودند. بنابر گزارش ایرنا، این گروه پس از کلاهبرداری از بیش از دو هزار نفر از جمله صدها ایرانی، متواری شدند.

ایرنا نوشت «این شرکت از سال گذشته (۱۳۹۳) فعالیت خود را در مالزی آغاز کرده بود و دفتر ایرنا در کوالالامپور در مورد فعالیت آن به ایرانیان هشدار داد. عاملان این شرکت‌ها که مدعی کسب درآمد از طریق تبلیغ برای شرکت‌های بزرگ جهانی بودند، میلیون‌ها دلار کلاهبرداری کرده و مالزی را ترک کرده‌اند. شرکت «ادروز» که ظاهرا از سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) کار خود را شروع کرده، حدود دو هزار عضو دارد که بیش از نیمی‌ از این اعضا دانشجویان ایرانی مقیم مالزی هستند که با هدف کسب درآمد فریب اعضای بالادستی را خورده‌اند.»

برخی از ایرانیان تا بیش از ۲۰۰ هزار دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و تنها کمتر از ۱۰درصد از سرمایه اصلی خود را به عنوان حق کمیسیون دریافت کرده‌اند و بقیه سرمایه را کلاهبرداران این شرکت برداشته و فراری شدند.

ایرنا به عاملان اصلی این شرکت هرمی‌ «ج.ج.» (سیّدجعفر جعفری) و «ب.ک.» (بابک کاظمی) و «س.ی.» (سجاد یاراحمدی) اشاره کرده بود که هر سه از مالزی فرار کردند.

به گفته م.ع.، مالباخته‌ای که در ترکیه ساکن است، «گردانندگان ادروز و یونی‌فاندز برای معرفی خود و جذب افراد بیشتر برای عضویت با استفاده از پول مردم، مراسم با شکوهی در برج العرب در دبی برگزار کردند.

آنها در مالزی هم با برگزاری مراسم مختلف در هتل‌های ۵ ستاره افراد ساده‌لوح و برخی چهره‌های شناخته شده را به سمت خود جذب کردند.

آنها همچنین با کرایه‌ی اتومبیل‌های گران‌قیمت می‌خواستند به سایر اعضای تازه‌وارد نشان بدهند که در ماه‌های آینده زندگی‌شان از این رو به آن رو خواهد شد! آنها پس از تغییر سیستم هرمی‌ ادروز به یونی‌فاندز از اعضا خواستند با پرداخت حداقل هزار دلار به این شرکت جدید وارد شوند!»

وحید نیز که مالباخته‌ی ساکن ایران است در ادامه‌ی سخنان خود به کیهان لندن توضیح می‌دهد: «جعفر جعفری و دوستانش در رأس این شرکت هرمی‌ جدید، پول‌های زیادی از ایرانیان مقیم مالزی گرفتند و به خاطر همین کارها از آنجا هم فرار کردند و به آنتالیا رفتند و دفتر زدند و کلاس‌هایشان را هم برگزار می‌کردند البته بدون حضور آقای «هو»! بجایش جعفر جعفری کلاس انگیزشی برگزار می‌کرد! ولی آنجا هم کارهای خلاف کرده و به استانبول کوچ کردند چون آنجا محیط بازتر است و آدم‌های بیشتری به تورشان می‌خورد تا اینکه یونی‌فاندز را ول کردند و گفتند ما در کار انرژی‌های پاک هستیم! ولی هیچ انرژی در کار نبود! همه پولشویی بود! در آن مقطع هم کلاهبرداری کردند و پول‌های مردم را بالا کشیدند.»

به گفته این شهروند ساکن تهران، «آخرین کاری که کردند و ما خبر داشتیم این بود که مدعی شدند ما با فارکس، (Forex بازار تبادل ارز خارجی) کار ارزی انجام می‌دهیم! در صورتی که یک وبسایت جعلی درست کرده بودند. می‌گفتند هزار دلار می‌دهی، صد دلار هم می‌گیریم بابت بیمه پول‌تان، بعد دوره‌هایی می‌گذاریم سالی دو بار که باید هزینه‌اش را بدهید که بدانید کجا را باید کلیک کنید، کجا پولتان را بگذارید و بردارید که سود بدهد! اینها را مهدی کیاور برای من تعریف می‌کرد که مثلاً مرا دعوت کند و بروم دنبالش. اما دیگر مارگزیده شده بودم! در موارد قبلی به بالادستی‌هایش باج داده بودم و آنها پول مرا خورده بودند، دیگر جلو نرفتم. از موقعی که آن طرح را به من گفت شاید هنوز یک ماه و نیم نشده که دیدم هم خودش و هم خواهرش را دستگیر کردند! جعفر جعفری را هم که در فیلم می‌بینید؛ پدر جعفری اصلی و سه برادر دیگرش است. ولی جعفر جعفری فرار کرده و احتمالاً باید در کانادا یا آمریکا باشد، بقیه زیردستی‌هایش بازیچه دست او بودند.»

او ادامه می‌دهد: «آنها در ایران هم خیلی کلاهبرداری کردند، چون سرگروه‌شان یعنی جعفری آنجا بود. البته ظاهرا با آقازاده‌ها در ارتباط نبودند و فقط به صورت شخصی هر کسی را دعوت می‌کردند. همیشه می‌گفتند از «دایره نفوذتان» استفاده کنید! یعنی پدر، مادر، خواهر، برادر، چون می‌دانند اگر به مشکل بر بخورند، خواهر از برادر شکایت نمی‌کند!»

به گفته وحید، اعضای این شبکه بر محرمانه بودن اطلاعات، تاکید بسیار زیادی داشتند: «در کلاس‌های آموزشی اول می‌گفتند گوشی‌ها را کنار بگذارید، بعد از برگزاری هر مراسم نمی‌گذاشتند عکس بیندازیم؛ می‌گفتند خودمان حرفه‌ای عکس می‌گیریم ولی حتا یک عکس هم به کسی ندادند برای اینکه خودشان می‌دانستند چکار می‌کنند! جعفر جعفری با ماشین‌های آخرین مدل، نزدیک هتل خود را به همه نمایش می‌داد که نشان دهد از این راه به این درآمد رسیده‌اند در حالی که بعدا فهمیدیم همه کرایه‌ای بودند!»

این مالباخته و قربانی کلاهبرداری، اضافه می‌کند: «در یکی از این کتابچه‌هایی که چاپ کردند می‌گفتند ما برای اینها تبلیغات می‌کنیم و مشتری می‌فرستیم و به ما پول می‌دهند. شاید بیشتر از ۱۰۰ برند در آن کتابچه بود که هیچ ارتباطی به آنها نداشت. احتمالا همین کار هم برای آنها دردسر باشد چون کپی‌رایت را رعایت نمی‌کردند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy