Wednesday, Feb 12, 2020

صفحه نخست » کاهش شدید اعتماد مردم روسیه به پوتین

putin33_020620.jpgرادیو فردا - نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اعتماد مردم روسیه به ولاديمير پوتين، رئیس‌جمهوری این کشور، طی دو سال اخیر کاهش یافته و از سال ۲۰۱۲ که او به مقام ریاست‌جمهوری بازگشت به نازلترین حد رسیده است.

این نظرسنجی که توسط موسسه مستقل «مرکز لوادا» انجام شده و نتایج آن روز چهارشنبه ۲۳ بهمن منتشر شد همچون نظرسنجی‌های قبلی کاهش میزان حمایت از رئیس‌‌جمهوری روسیه را نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ عملا رهبری این کشور را برعهده داشته است.

طبق نتایج نظرسنجی جدید، فقط ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به ولادیمیر پوتین اعتماد دارند در صورتی که این رقم در نوامبر ۲۰۱۷ حدود ۵۹ درصد بود.

میزان اعتماد به دو مقام ارشد دیگر در دولت روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، کمی بالاتر از آقای پوتین بود.

لو گودکف، مدیر موسسه «مرکز لوادا» به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «کاهش ۲۴ درصد به نسبت نظرسنجی قبلی (نوامبر ۲۰۱۷) واقعا چشمگیر است. نشان دهنده یک روند عمومی کاهش اعتماد است».

کاهش اعتماد به رهبران روسیه همزمان شده است با دوران دشواری که کاخ کرملین در آن به سر می‌برد. یکی از این پیچیدگی‌ها، نقش آقای پوتین در آینده حکومت روسیه پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۲۴ است.

ولادیمیر پوتین ماه گذشته طرح‌هایی برای تغییرات مهم در ساختار حکومت و قانون اساسی روسیه اعلام کرد که براساس آن برخی از اختیارات فعلی ریاست‌جمهوری به پارلمان منتقل خواهد شد و اختیارات نهاد مشورتی شورای حکومت افزایش خواهد یافت.

پارلمان روسیه قرار است در هفته‌های آینده در مورد این طرح‌ها و سایر تغییرات در قانون اساسی رای‌گیری کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

نکته قابل توجه این است که نظرسنجی «مرکز لوادا» در هفته آخر ماه ژانویه و پس از اعلام این تغییرات از سوی ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خطاب به ملت در روز ۱۵ ژانویه انجام شده است.

نظرسنجی «مرکز لوادا» از طریق مصاحبه با بیش از هزار و ۶۰۰ رای‌دهنده در سطح کشور انجام شده و میزان خطای آن ۲.۹ درصد است. همچون موارد قبلی در این نظرسنجی، از مردم خواسته شد که پنج یا شش سیاستمدار را نام ببرند و میزان اعتماد خود را به آنها مشخص کنند.

اعتراض‌های خیابانی

ولادیمیر پوتین پس از چهار سال عهده‌داری مقام نخست‌وزیری که طی آن دمیتری مدودف، یکی از شاگردان قدیمی او در مقام ریاست‌جمهوری بود در سال ۲۰۱۲ دوباره به مقام ریاست‌جمهوری روسیه رسید.

بازگشت آقای پوتین به این مقام با تظاهرات گسترده به خصوص در شهر مسکو روبرو شد و تحت تاثیر آن میزان اعتماد به او در اوت ۲۰۱۳ به نازلترین حد یعنی ۳۰ درصد کاهش یافت.

کاهش اعتماد به ولادیمیر پوتین با میزان حمایت از او به شدت در تناقض است که در سال ۲۰۱۴ و در پی الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه و درگیری در شرق اوکراین به شکل چشمگیری افزایش یافت.

او کماکان محبوب‌ترین سیاستمدار روسیه است و نظرسنجی «مرکز لوادا» نشان می‌دهد که هنوز ۶۸ درصد از مردم روسیه از عملکرد او حمایت می‌کنند. هر چند این رقم نیز تا حدی کاهش یافته است.

نتایج نظرسنجی «مرکز لوادا» با نظرسنجی‌های دولتی انطباق دارد که سال گذشته نشان داد میزان اعتماد به ولادیمیر پوتین به نازلترین حد طی بیست سالی که او در قدرت بوده کاهش یافته است.

نتایج نظرسنجی دولتی از سوی کاخ کرملین مورد انتقاد قرار گرفت و آنها عبارات و جملات این نظرسنجی را تغییر دادند. در مقابل، جامعه‌شناسان و سایر کارشناسان از این کار انتقاد کرده و موسسه دولتی نظرسنجی را به تسلیم شدن به فشارهای حکومت متهم کردند.

«مرکز لوادا» یک موسسه مستقل است و تحت فشار قانون بحث برانگیزی که حمایت مالی خارجی از نهادهای غیردولتی، رسانه‌ها و سایر سازمان‌ها را محدود کرده است مجبور شده که خود را به عنوان یک موسسه خارجی ثبت کند.

یکی از سیاست‌های اصلی ولادیمیر پوتین پس از آغاز چهارمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۸ تغییر نظام بازنشستگی دوران شوروی بود که از سالها پیش مقامات هشدار داده بودند در بودجه و امور مالی کشور مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند.

ولی اصلاح نظام بازنشستگی با اعتراض‌های خیابانی به خصوص از سوی رای‌دهندگان مسن روبرو شد. این موضوع یکی از عوامل کاهش اعتماد به ولادیمیر پوتین بوده است.

دولت روسیه در عین حال مالیات بر بهای کالاها را افزایش داد و این مسئله همراه با ثابت ماندن سطح دستمزد و افزایش نگرانی عمومی در مورد وضعیت اقتصادی کشور میزان اعتماد به ولادیمیر پوتین را کاهش داده است.

اولک گودکف، مدير «مرکز لوادا» می‌گويد: «وضعيت اقتصادی وخيم است. مردم احساس می‌کنند که وضعيت دارد بدتر می‌شود. اصلاح نظام بازنشستگی و کاهش درآمد باعث شده است که اميد به بهبود وضعيت در آينده از بين برود. در عين حال کاهش اعتماد در زمينه رفاه اجتماعی نيز وجود دارد، مثل مشکل پرداخت هزينه دارو، فساد مالی، مشکلات زيست محيطی و هراس از سرکوب سياسی. همه اين مسائل روی کاهش اعتماد به پوتين تاثير دارند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy