Friday, Feb 14, 2020

صفحه نخست » خطر مجازات اعدام برای روح الله زم

zam_021120.jpgرادیو فردا - سازمان گزارشگران بدون مرز با «ناعادلانه» خواندن روند برگزاری دادگاه روح الله زم، بنیان‌گذار وبسایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز»، هشدار داد که برخی اتهامات منتسب به وی می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام شود.

این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در بیانیه روز جمعه خود با اشاره به قاضی پرونده، قاضی ابوالقاسم صلواتی، او را «جلاد» روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران نامیده و عنوان کرده که اتهامات «مفسد فی الارض» و «جاسوسی» طبق قوانین ایران می‌تواند به صدور حکم اعدام علیه آقای زم منجر شود.

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده روح‌الله زم روز دوشنبه ۲۱ بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، پرونده‌ای که در آن ۱۷ بند اتهامی علیه او مطرح است از جمله «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه»، «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه» و «همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران».

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از دادگاه اشاره‌ای به حضور وکیل برای متهم نشده است. این نهاد سپس به نقل از نزدیکان روح الله زم عنوان کرده که «مقامات» به آقای زم «توصیه کرده‌اند» که « وضعیتش را بدتر نکند و وکیل مستقل نخواهد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اما گزارشگران بدون مرز تاکید کرده که به این ترتیب روح الله زم از حقوق اولیه خود که شامل برخورداری از وکیل می‌شود، محروم شده است.

ادامه این بیانیه اظهارات رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز بازتاب پیدا کرده که هشدار داده «جان روح‌الله زم در این دادگاه ناعادلانه و مغایر با قانون در داخل کشور و موازین حقوق جهانی در خطر است».

آقای معینی سپس از جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر برای وضعیت حقوق بشر در ایران، و انیس کلامرد و سه‌اونگ فیل‌اونگ، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای اعدام‌های غیر قضایی و رییس کارگروه درباره بازداشت‌های خودسرانه خواسته است که «در این باره به فوریت اقدام کنند».

سپاه پاسداران ۲۲ مهر امسال اعلام کرد که روح‌الله زم را طی آنچه «عملیات پیچیده، با حربه فریب اطلاعاتی» خوانده است دستگیر کرده است.

هرچند محل بازداشت روح‌الله زم به‌طور رسمی اعلام نشده، اما همسر و نزدیکانش می‌گویند او در سفری از فرانسه به عراق، ناپدید شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy