Tuesday, Feb 18, 2020

صفحه نخست » وزیر نفت ایران: دیگر پول نداریم

zangene_021820.jpgبی بی سی - بیژن زنگنه، وزیر نفت از کاهش شدیدی درآمد نفتی و تعطیلی بسیاری از پروژه‌های حوزه انرژی در ایران خبر داده است.

آقای زنگنه با ارائه تصویری تیره و تار از وضعیت درآمدهای نفتی گفت وزارت نفت به نان شب هم محتاج است و نباید توقعی از این وزارتخانه داشت.

وزیر نفت ایران که به استان خوزستان سفر کرده، گفت وزارت نفت "با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است چرا که همه حملات متوجه ما است."

آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای ایران تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند و اعلام کرد که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

از آبان ماه سال گذشته که تحریم‌های نفتی علیه اجرا شده، صادرات نفت و فراورده‌های آن بشدت کاهش پیدا کرده و ایران برای فروش نفت خود با مشکل جدی روبرو شده و به بازار سیاه رو آورده است.

تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای است که کشورهای دیگر و شرکت‌های غیر آمریکایی را هم در صورت نقض تحریم‌ها مجازات و از حضور در بازار آمریکا محروم می‌کند.

"پول نداریم"

آقای زنگنه اذعان کرد که درآمد صادرات نفت "تقریبا به عدد بسیار کمی" رسیده است و سهم چهارده و نیم درصدی این وزارت‌خانه از صادرات نفت را ناچیز خواند.

آقای زنگنه امروز سه‌شنبه ۲۹ بهمن به خبرنگاران گفت: "بسیاری از پروژه‌های تولید را تعطیل کردیم زیرا پول نداریم که خرج کنیم. همچنین بسیاری از پروژه‌های جنبی را خیلی وقت است که تعطیل کرده‌ایم."

وزارت نفت ایران گزارشی از میزان تولید و صادرات نفت منتشر نمی‌کند. آقای زنگنه پیشتر گفته بود "درست است که مردم محرم هستند اما صدای مرا تنها مردم نمی‌شنوند بلکه دشمنان هم می‌شنوند."

حدود دو ماه پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت حتی کشورهای دوست ایران هم از ترس تحریم‌های آمریکا جرأت خرید نفت را ندارند.

آقای جهانگیری در آن زمان گفت با اینکه آمریکا "حداکثر فشار روانی و اقتصادی" را وارد آورده اما نتوانسته صادرات نفت خام ایران را به صفر برساند و ما نفت را "به روش‌های دیگر می‌فروشیم."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy