Friday, Feb 21, 2020

صفحه نخست » انتخابات مجلس، فارس "پیروز انتخابات" را اعلام کرد

votemask_022120.jpg

خبرگزاری فارس اصولگرایان را پیروز انتخابات اعلام کرد

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ۶ ساعت پیش از پایان رای‌دهی از پیروزی قاطع اصولگرایان در تهران خبر داد. حال آنکه اساسا اصلاح طلبان در انتخابات حاضر نبودند و در بیشتر حوزه ها کاندیدایی نداشتند. در واقع، اصولگرایان پیروز انتخابات بی‌رقیب شدند.

به گزارش «ایران وایر»، این خبرگزاری امنیتی با بیان اینکه فهرست وحدت اصولگرایان در تهران با اختلاف از سایر فهرست‌های انتخاباتی پیشتاز است، ادعا کرده، «آمارهای اولیه» و «مشاهدات میدانی» از پیروزی این لیست خبر می‌دهند.

بنابر ادعای فارس، ۶۰ تا ۷۰ درصدی رای دهندگان تهرانی به فهرست «ایران سربلند» به سرلیستی «محمدباقر قالیباف» رای داده‌اند و اقبال به این لیست در مناطق جنوبی و حاشیه‌ای تهران تا ۸۰ درصد است.

این خبرگزاری همچنین ادعا کرده که تا ساعت ۱۸ روز جمعه دوم اسفند ۴۰ درصد واجدان شرایط در سراسر کشور و ۳۰ درصد در تهران در انتخابات شرکت کرده‌اند.

ادعای فارس درباره این مقدار از مشارکت در شرایطی صورت می‌گیرد که خبرها از مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات حکایت دارد.

بر اساس یک خبر، میزان مشارکت در تهران تا ساعت ۱۷ حدود ۱۶ درصد و در کل کشور تنها ۲۵ درصد بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

فرماندار اصفهان نیز از مشارکت تنها ۲۰ درصدی مردم این استان تا ساعت ۱۹ خبر داده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز اعلام کرده که میزان مشارکت در انتخابات فردا اعلام می‌شود. این تاخیر در اعلام نرخ مشارکت به گمانه زنی درباره امکان دستکاری در آمار رای دهندگان دامن زده است.

گفتنی است که خبرگزاری فارس در انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ نیز پیش از پایان انتخابات محمود احمدی نژاد را با ۶۳ درصد آرا پیروز انتخابات اعلام کرد. همین رقم توسط وزارت کشور وقت نیز به عنوان میزان آرای احمدی نژاد اعلام شد.

آمار مشارکت به‌صورت کشوری اعلام می‌شود

استاندار تهران در حاشیه بازدید از یکی از شعب انتخاباتی شهرستان شهریار گفت: قرار بر این است که آمار مشارکت مردم فقط توسط وزیر کشور و به صورت کشوری اعلام شود.

***

اختصاصی ایران اینترنشنال؛ آمار مشارکت کشوری در انتخابات مجلس ۲۵ درصد است

گزارش‌های اختصاصی رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است آمار شرکت‌کنندگان انتخابات مجلس در تهران،‌ تا ساعت ۱۷، حدود ۱۶درصد و در کل کشور ۲۵ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از استان تهران، استان البرز با حدود ۱۷ درصد ،‌ کمترین میزان رای دهندگان در انتخابات مجلس را داشته است.

میزان مشارکت در اغلب استان‌ها، از جمله اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی، کمتر از سی درصد بوده است.

در همین حال مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان نیز تایید کرده که تا ساعت ۴ بعدازظهر، ۲۴ درصد واجدین حق‌رای در این استان رای خود را به صندوق ریختند.

حسین سیستانی فرماندار اصفهان نیز میزان مشارکت مردم این شهرستان در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را تا ساعت ۱۹، ۲۱ درصد اعلام کرده است.

***

موسسه بولونیا، بخش تحقیقاتی دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید احتمال دارد که انتخابات مجلس ایران با «کمترین میزان مشارکت در سال‌های اخیر» مواجه شود. صنم وکیلی، استادیار مطالعات خاورمیانه این دانشگاه و معاون مدیر بخش خاورمیانه چتم هاوس در مصاحبه‌ای گفته است که بسیاری از ایرانی‌ها هدف از شرکت در انتخابات را زیر سوال برده‌اند و معتقدند که شرکتشان نه تغییری در سیاست‌گذاری‌ها ایجاد می‌کند و نه در زندگی مردم عادی.
***

انتخابات مجلس؛ "رقابت تندروها و محافظه‌کارها، مشارکت کم مردم"

دویچه وله - دو رسانه آلمانی در گزارش‌های میدانی خود از تهران از کم‌رغبتی شهروندان به شرکت در انتخابات دوره یازدهم مجلس خبر می‌دهنند. برخی شهروندان گفته‌اند شرکت در انتخابات چیزی را تغییر نمی‌دهد و رای نمی‌دهند.

رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح جمعه، دوم اسفند آغاز شد. بسیاری معتقدند با توجه به رد صلاحیت بسیاری از داوطلبان جناح موسوم به اصلاح‌طلبان حکومت جمهوری اسلامی نتیجه این انتخابات از پیش مشخص است.

حوزه های خلوت رای‌گیری در شهر اصفهان:

عکس خبرگزاری حکومتی تسنیم، از «حضور گسترده مردم» در انتخابات:

photo_2020-02-20_23-45-54.jpg

001.jpg

به رغم این محدودیت‌ها شماری از تشکل‌های اصلاح‌طلبان در ائتلافی زیر عنوان "برای ایران" با ارائه یک فهرست سی نفره وارد رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

کاترینا ویلینگر، گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان روز پنج‌شنبه از یک همایش انتخاباتی این ائتلاف بازدید کرده و می‌گوید مشکل اینجاست که تقریبا هیچ یک از شهروندان تهران کاندیداهای این ائتلاف را نمی‌شناسند.

او در گزارش خود نوشته سالنی که همایش انتخاباتی در آن برگزار شد سه هزار نفر ظرفیت داشت اما در آخر هزار نفر هم در آن نبودند که بیشتر آنها یاری دهندگان ستاد انتخاباتی ائتلاف بوده‌اند.

زنی از حاضران به گزارشگر آلمانی گفته این سالن در انتخابات چهار سال پیش که شهروندان هنوز به تغییر و بهبود اوضاع امید داشتند کاملا پر بوده است. مردی از حاضران نیز گفته احساس می‌کند مردم در یک دایره بسته سرگردانند و او هنوز نمی‌داند که اصلا در رای‌گیری شرکت می‌کند یا خیر.

کسادی بی سابقه اصلی ترین مکان رای گیری درارومیه:

انتخابات درونی میان اصولگرایان

ویلینگر با اشاره به نتایج یک نظرسنجی دانشگاه تهران که میزان مشارکت ساکنان پایتخت در انتخابات را حدود ۲۴ درصد نشان می‌دهد می‌نویسد ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این یک انتخابات درونی میان تندروها و محافظه‌کاران است.

گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان با نقل قولی از یک دانشجو می‌نویسد چنین چیزی در خیابان‌های تهران زیاد به گوش می‌رسد: «چه با رای من و چه با رای دیگران، در هر حال چیزی تغییر نخواهد کرد.» عده‌ای نیز شرکت در رای‌گیری را وقت تلف کردن خوانده‌اند.

ظاهرا مشارکت اندک در انتخابات، که دست‌کم شواهد آن در شهرهای بزرگ به چشم می‌خورد، همه کارگزاران حکومت از همه جناح‌ها را نگران کرده است.

***

گزارشی از سطح شهر؛ خانه‌نشینی به جای «حماسه‌حضور»

«دولت توان ایجاد اشتیاق در هیچ حوزه‌ای ندارد»

ایندیپندنت فارسی - با وجود اظهارنظرهای مقامات رسمی مبنی بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات، گزارش‌های رسیده به ایندیپندنت فارسی از بخش‌های مختلف شهر تهران و چندین شهر دیگر نشان می‌دهد، برخلاف دوره‌های قبل مشارکت مردمی در انتخابات، با کاهش جدی مواجه بوده و حوزه‌های رای گیری در بخش‌های مختلف تهران و شهرهای دیگر، به صورت «معنی‌داری» خلوت بوده است.

آيت‌الله خامنه‌ای در چندین نوبت از مردم خواسته است که برای «ایران» و «منافع ملی» در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که برگزاری انتخابات تنها چندین ماه پس از کشته‌شدن صدها تن از معترضان در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور و نیز بعد از رسوایی مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران و نیز فشار اقتصادی روز افزون در کنار بی‌اعتمادی گسترده به مسئولین برای حل مشکلات جاری کشور، سایه سنگین خود را بر انتخابات مجلس یازدهم انداخته است.

یک متخصص کامپیوتر در مرکز شهر تهران به ایندیپندنت فارسی گفت: «عملکرد دولت و به خصوص مجلس و به خصوص لیست امید و به خصوص انفعال آقای خاتمی بیشترین ضربه را به مشارکت عمومی زد. بسیاری از افرادی که من می‌شناسم و از قشر تحصیل کرده و طبقه متوسط فرهنگی هستند در انتخابات شرکت نکردند. شاید این افراد در شرایط ایده‌ال به اصلاح‌طلبان رای می‌دادند. اما اصلاحات عملکرد بسیار بدی رو در این مدت، به خصوص این سه، چهار سال اخیر داشتند. شکافش با مردم بیشتر و چسبندگی و آویزان شدنش به قدرت زیاد بود.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

یک فارغ التحصیل کارشناسی‌ارشد مدیریت در منطقه حسینیه‌ارشاد به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «من خودم مسجد هدایت و حسینیه ارشاد رو حدود ظهر سرکشی کردم و خیلی خلوت بود. تقریبا در هر حوزه شاید حداکثر حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر بودند ، در صورتیکه سال ۹۴ در همین حوزه ها باید دو ساعت در صف معطل می‌شدی. اکثر نیروهای خودشون و سربازها هستند. مردم‌ عادی به‌خصوص شمال شهر خیلی کم حضور دارند. مسجد جمعه در کرج هم که مرکز این شهر است خلوت بود.»

او در خصوص فضای عمومی شهر گفت: «اصلا حس و حال انتخاباتی در شهر نیست. کسانی که رای نمی دهند اکثر از قشر دانشجو، تجار و کسبه، جوانان هستند. آنهایی هم رای می‌دهند یا منفعتی دارند یا مجبورند به خاطر حفظ شغل یا سمتشون برن رای بدهند. ولی قطعا آماری که حکومت اعلام میکنه بالای ۶۰ درصد مشارکت است. باید توجه کرد که خود دولت الان مشروعیت مردمی ندارد و صلاحیت خودش در افکار عمومی به شدت زیر سوال رفته و برای همین دولت توان ایجاد اشتیاق را در هیچ حوزه‌ای ندارد.»

یکی از فعالان مدنی و همچنین کارشناس یک شرکت‌کامپیوتری در تهران به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «ما که امروز بیرون نرفتیم. می خواستیم حتی در خیابان‌ها هم جمعیتی دیده نشود. می‌خواستیم معنای یک رفراندوم را داشته باشد. حداقل بدانیم که چه کسانی می‌روند رای می‌دهند. همه شاکی و عصبانی هستند از هواپیمای اوکراینی به بعد و تبعیض شدیدی که حاکمان بین خودی‌هاشون و بقیه قائل هستند. ولی تلویزیون را که دنبال می‌کردم نماهای بسیار بسته نشان از جمعیت کم می داد. چندگانگی زیادی وجود دارد و ناامیدی در قشری که دنبال جامعه مدنی بود وجود دارد. یک جوری این قشر دارد زمان را می‌گذارند.»

او در خصوص تلاش‌های دولت و رهبر برای ایجاد اشتیاق برای شرکت در انتخابات گفت: «دولت با فشار اقتصادی که ایجاد کرده و تصمیم‌هایی که در جهت حاکمیت گرفت، اعتبار خودش را پیش مردم کاملا از دست داد. دولت به نظر من در این دوره کم اعتبارترین دوره خودش را تجربه کرد. هم طرفداران حاکمیت و هم طرفداران اصلاحات از دولت شاکی بودند. مثلا ظریف را دلواپس ها دوست نداشتند، این طرفی‌ها هم می گفتند کاملا در خدمت رهبری است. به نظر من، مردم ما بسیار ناامیدند. از دولت از رهبری، از آمریکا، از همه دنیا ناامیدند.»

یک هنرمند در تهران گفت که در محله نازی آباد به یکی از صندوق‌های رای مراجعه کرده که دوربین صداوسیما آن‌‌جا بود:‌ «خودم دیدم که وقتی می‌خواستند گزارش زنده تهیه کنند افراد دیگر را جمع می‌کردند و پشت دوربین‌ می‌آوردند که فقط در تصویر شلوغ باشد وگرنه رای دهنده در صندوق زیاد نبود. ولی کلا به صورت سنتی هر جا دوربین صداوسیما است افراد بیشتری می‌روند چون جایی است که عملا بر تنور تبلیغات صداوسیما می‌دمند.»

او افزود: «به جرات می‌توانم بگویم در قشر هنرمندان، کلا رای دادن یک مساله منفی حساب می‌شود و برای همین تا الان هیچ کسی را ندیدم که مثلا از رای دادن حمایت کند و بگوید رای می‌دهم. قهر هنرمندان با حکومت البته جدید نیست اما این بار عملا یک بی‌محلی حسابی بود. خودم تا الان هیچ وقت چنین بی‌تفاوتی‌ایی را ندیده بودم.»

یک مهندس معدن در اصفهان هم به ایندیپندنت فارسی گفت: «من با هر کس این چند وقت صحبت کردم حتی کسانی که به روحانی رای دادن این سری دیگه رای ندادند. دوزاری همه افتاده که همه‌شان یکی هستنند و هیچ فرقی با هم ندارند و هیچ فرقی نمی‌کند کی کجا و چه کاره باشد. می‌دانند که رای دادن فقط به این نظام فاسد بیگانه مشروعیت می‌دهد، به همین خاطر دیگر هیچ کسی راضی نمی‌شود در این خیانت شریک بشود. از طرفی یک جاهایی هم شنیدم در شهرهای کوچک بابت هر رای قرار شده به مردم ۱۰۰-۱۵۰ تومن بدهند که رای جمع کنند. در واقع از بدبختی مردم سواستفاده می‌کنند تا رای بخرند.»

یک عکاس در تهران به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «ملت حوصله سیاست ندارند. قبلا شرکت می‌کردند اما الان اینجوری نیست. امروز می‌خواستم از چند حوزه عکس بگیرم. اما اجازه نمی‌دانند. مثل اینکه نگرانند جاهایی که خلوت است مردم عکس بگیرند روی اینستا و توییتر بگذارند و بگویند مشارکت کم است. رسما یکی گفت برای کجا می‌گیری؟ گفتم برای خودم. گفت راستی می‌گی، می‌فرستی برای کانال‌های ماهواره‌ای؟»

انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان که تا ساعت شش بعد از ظهر ادامه داشت با تمدید وزارت کشور برای مدت دو ساعت، تا ساعت ۸ شب ادامه پیدا کرد. در حالی که برخی از دوره‌های انتخابات رای گیری به دلیل حضور افراد رای نداده تا ده و یا دوازده شب تمدید شده است، رحمانی فضلی وزیر کشور نیز از تمدید این زمان تا ۱۲ شب خبر داد.

***

مایک پمپئو: خامنه‌ای از یک انتخابات آزاد، بیش از هر چیز دیگری هراس دارد

صدای آمریکا - وزیر خارجه ایالات متحده در آستانه انتخابات مجلس ایران با اشاره به رد صلاحیت هزاران نامزد این انتخابات،‌ گفت که دلیل این رد صلاحیت‌ها «هراس» رهبر جمهوری اسلامی از «انتخابات آزاد» است.

آقای پمپئو پنجشنبه شب یک اسفند در توئیتر خود نوشت:‌ چرا خامنه‌ای حق بیش از ۷ هزار ایرانی برای نامزدی در انتخابات فردا را ضایع کرده است؟ زیرا او از یک انتخابات آزاد بیش از هر چیز دیگری هراس دارد. امروز، ایالات متحده آنهایی را که مسئول محرومیت ایرانی‌ها از حق خود برای برخورداری از انتخابات آزاد و منصفانه هستند، تحریم کرد.

رضا پهلوی: با تحریم انتخابات به دنیا پیام می‌دهیم که این «خیمه شب بازی» جمهوری اسلامی است

رضا پهلوی در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا ۳۶۵ می‌گوید رای دادن و شرکت کردن در انتخابات به معنای تبرئه نظام حاکم بر ایران از همه جنایت‌هایی است که انجام داده، آن هم وقتی به تازگی ۱۵۰۰ نفر از معترضان را در اعتراضات آبان ماه کشته است.

فرزند پادشاه فقید ایران گفت با شرکت نکردن در انتخابات این پیام به دنیا مخابره می‌شود که انتخابات جمهوری اسلامی چیزی بیشتر از یک «خیمه شب بازی» نیست.

به گفته او وقتی مردم ایران شعار می‌دهند «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و «مرگ بر دیکتاتور» و همچنین وقتی می گویند، اساسا کلیت نظام را قبول ندارند، پس انتخابات معنا ندارد.

شاهزاده رضا پهلوی یادآوری می‌کند که از روز اول معتقد به تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی بوده است، اما برخی معتقد بودند که شاید بشود جمهوری اسلامی را اصلاح کرد؛ اما جواب رای به خاتمی، پرت کردن دانشجویان از پنجره خوابگاه و جواب جنبش سبز، کهریزک بود.

وضعیت دشوار دولت با مجلس آینده

به نوشته کاتارینا ویلینگر به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات این دوره مجلس برای دولت روحانی چندان رضایت بخش نباشد؛ اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مجلس دهم فراکسیون قابل توجهی را تشکیل می‌دهند اما انتظار می‌رود ترکیب مجلس آینده به سود تندروها و مخالفان دولت تغییر کند.

به این ترتیب قدرت مانور دولت که با پستیبانی اکثریت مجلس نیز بسیار محدود بود با تشکیل مجلس جدید بسیار محدودتر خواهد شد و وعده‌های حسن روحانی برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و تنش‌زدایی با کشورهای خارجی امکان تحقق کمتری خواهد داشت.

گزارشگر خبرگزاری آلمان نیز از تهران تصویر کمابیش مشابهی ارائه کرده و می‌نویسد بسیاری از شهروندان سرخورده‌اند و تمایلی برای شرکت در رای‌گیری از خود نشان نمی‌دهند.

یک فارغ‌التحصیل دانشگاه که به خاطر بیکاری مجبور به تاکسی‌رانی شده به این خبرگزاری گفته است: «تا زمانی که برای سیاستمداران ما رفاه مردم فلسطین، سوریه، لبنان، عراق و حتی یمن مهم‌تر از رفاه مردم کشور باشد، من در رای‌گیری شرکت نخواهم کرد.»

وعده قالیباف، نگرانی روحانی از "حوزه‌های خالی"

محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران و سر لیست فهرست مشترک "ائتلاف نیروهای انقلاب" در پایتخت در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود از مردم خواسته در انتخابات شرکت کنند و گفته در این صورت حتما می‌توان تغییرات مثبتی ایجاد کرد.

گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان می‌نویسد این که قالیباف و دیگر اصولگرایان چگونه می‌خواهند به این هدف دست یابند بسیار "سوال‌برانگیز" است زیرا همه آنها با هر گونه مذاکره با غرب مخالفت می‌کنند.

در انتهای گزارش خبرگزاری آلمان از تهران به سخنانی از حسن روحانی اشاره شده که خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شده و گفته این کار به معنای حمایت از کلیت نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و به آمریکا نشان می‌دهد که به رغم تشدید تحریم‌ها ایران "یک جزیره منزوی" نیست.

در این گزارش تاکید شده که شواهد خلاف انتظار روحانی را نشان می‌دهد و ظاهرا او نیز از همین مسئله نگران است که گفته هیچ چیز بدتر از "حوزه‌های رای‌گیری خالی" نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy