Monday, Feb 24, 2020

صفحه نخست » پژوهشگر آمریکایی: منشأ کُرونا ممکن است آزمایشگاه ویروس‌شناسی در ووهان باشد!

nypost_022320.jpg-یک پژوهشگر تحقیقات جمعیت‌شناسی در مقاله‌ی خود در نیویورک پُست به موارد پیشین اشتباهات آزمایشگاهی در چین اشاره کرده که با تولید ویروس‌های دست‌ساز و واگیردار چون سارس منجر به مرگ هزاران تن شدند.

-نویسنده‌ی این مقاله ادعا می‌کند محققان آزمایشگاه‌های چین حیوانات آزمایشگاهی را بجای امحا به بازارهای فروش حیوانات زنده می‌فروشند و از آن کسب درآمد می‌کنند!

-وی همچنین نوشته است: تنها آزمایشگاه میکروبیولوژی «سطح چهار» چین که مجهز به آنتی‌ویروس‌های کشنده، موسوم به «آزمایشگاه بیو ایمنی ملی» است که بخشی از موسسه ویروس‌شناسی ووهان است. از این گذشته، ژنرال چن وی کارشناس ارشد ارتش آزادی‌بخش خلق چین اواخر ژانویه برای کمک به مهار این بیماری به ووهان اعزام شد.

-با اینکه این واقعیت اعتراف نشده که ویروس مرگبار کُرونا از آزمایشگاه‌های بیولوژیک چین به بیرون رسیده، اما دستورالعمل‌های جدید تقویت مدیریت ایمنی آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی که وزارت علوم و تکنولوژی چین اعلام کرده، شاهدی بر این ادعاست.

-این ویروس ممکن است توسط یک کارمند آلوده به ویروس از آزمایشگاه ووهان به بیرون درز کرده باشد و یا نادانسته و ناخواسته به انسان‌هایی منتقل شده باشد که در محیط آزمایشگاه غذا می‌خورده‌اند!

کیهان لندن - استیون دبلیو موشر دانشمند و ٰرئیس موسسه تحقیقات جمعیت آمریکا در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک پُست منتشر شده، منشأ انتشار ویروس کُرونا در کشور چین را آزمایشگاه بیولوژیک ووهان چین اعلام کرد! وی احتمالاتی چون انتشار ویروس کُرونا توسط کارمند آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان و همچنین سیاست غیرقانونی فروش حیوانات آزمایشگاهی به بازارهای زنده‌فروشی حیوانات را مطرح کرده است.

استیون دبیلو موشر رئیس «موسسه تحقیقات جمعیت در آمریکا» در مقاله‌ی خود در روزنامه‌ی نیویورک پُست به طرح احتمالات تکان‌دهنده‌ای از منشأ انتشار ویروس کُرونا در چین و اکنون بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران پرداخته و ادعاهای مقامات چین را مورد پرسش‌های جدی قرار داده است.

این نویسنده پیشتر نیز نقش مهمی در افشای سوء استفاده از کودکان در چین و نقض حقوق بشر در سیاست‌های کنترل جمعیت این کشور داشته است. وی در گزارش خود با عنوان «قصه‌ی چینی‌ها را باور نکنید؛ کُرونا از یک آزمایشگاه به بیرون سرایت کرده» ادعاهای مقامات چین مبنی بر انتشار ویروس کُرونا بطور مثال از خفاش یا مار را رد کرده است.

در گزارش دبیلو موشر آمده که ویروس کُرونا از یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بیولوژیک در ووهان به بیرون سرایت کرده است. به همین دلیل یک ژنرال عالی‌رتبه چینی از سوی رهبری و مقامات ارشد این کشور مأموریت یافته است که به ووهان سفر کند تا غول کُرونا را به بطری بازگرداند! ژنرال چن از سال ۲۰۰۳ در حال تحقیق روی این ویروس در چارچوب پروژه‌های مربوط به جنگ بیولوژیک بوده است.

در نشست اضطراری روز جمعه در پکن، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در مورد ضرورت مهار ویروس کُرونا و راه‌اندازی سیستمی برای همه‌گیری‌های مشابه در آینده سخنرانی کرد.

به گفته ژنرال چن، باید یک نظام ملی برای کنترل خطرات «بیو- امنیتی»، «برای حفاظت از سلامتی مردم» ایجاد شود، زیرا «ایمنی آزمایشگاه» یک مسئله «امنیت ملی» است!

نیویورک پُست نوشت با اینکه چن به این واقعیت اعتراف نکرده که ویروس مرگبار کُرونا که بخش‌های وسیعی از چین را گرفتار و شمار بسیاری را مبتلا کرده، از آزمایشگاه‌های بیولوژیک این کشور به بیرون رسیده، اما دستورالعمل‌های جدید تقویت مدیریت ایمنی آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی که وزارت علوم و تکنولوژی چین اعلام کرده، شاهدی بر این ادعاست.

وزارت علوم و تکنولوژی چین، سند جدیدی با عنوان «دستورالعمل‌هایی در مورد تقویت مدیریت بیو- امنیتی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی که با ویروس پیشرفته‌ای مانند کُروناویروسِ جدید دست و پنجه نرم می‌کنند» منتشر کرده است!

نویسنده‌ی مقاله‌ نوشته است، به‌نظر می‌رسد چین در نگهداری پاتوژن‌های خطرناک در لوله‌های آزمایشگاهی که در آن قرار دارند، دچار مشکل شده است. او می‌پرسد آیا غیر از این است؟ دبلیو موشر همچنین این پرسش ترسناک را مطرح کرد که چه تعداد «آزمایشگاه میکروبیولوژی» در چین وجود دارد که «ویروس‌های پیشرفته‌ای مانند کرونا» را تولید و مدیریت می‌کنند؟!

در مورد کُرونا، به ادعای نویسنده، به نظر می‌رسد که فقط یک آزمایشگاه در این زمینه در چین وجود دارد که از قضا، در شهر ووهان واقع شده که ویروس کُرونا نیز از آنجا به بیرون سرایت کرده است!

این تأسیسات تنها آزمایشگاه میکروبیولوژی «سطح چهار» چین و مجهز به آنتی‌ویروس‌های کشنده و موسوم به «آزمایشگاه بیو ایمنی ملی» است که بخشی از موسسه ویروس‌شناسی ووهان به شمار می‌رود. از این گذشته، ژنرال چن وی کارشناس ارشد ارتش آزادیبخش خلق چین، اواخر ژانویه برای کمک به مهار این بیماری به ووهان اعزام شد.

طبق گزارش پی ال ای دیلی، ژانرال چن از زمان شیوع «سارس» در سال ۲۰۰۳ و سپس اِبولا و سیاه‌زخم در حال تحقیق در مورد ویروس کُروناست!

ضمن اینکه این اولین سفر وی به موسسه ویروس‌شناسی ووهان نیست چرا که این تنها یکی از دو آزمایشگاه تحقیقاتی بیوتسلیحاتی در کشور چین است. روزنامه نیویورک پُست، این پرسش را مطرح کرده که آیا این ویروس جدید که اکنون به نام « SARS-CoV-۲» شناخته می‌شود، از همین آزمایشگاه گریخته و به بیرون درز کرده و آیا مأموریت ژنرال چن تلاش و بازگرداندن غول به بطری آزمایشگاه ووهان، یعنی همانجایی است که آزمایش می‌شده؟!

نیویورک پُست به موارد مشابه در تاریخ چین اشاره کرده و نوشته که ویروس مرگبار سارس دو بار از آزمایشگاه پکن گریخته، همانجایی که احتمالا این ویروس‌ها در آزمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بر اساس این گزارش، سارس، و سیاه‌زخم که ویروس‌های دست‌ساز و همچنین واگیردار و فراگیر هستند، هیچوقت شیوع پیدا نمی‌کرد اگر اقدامات مهارکننده در این زمینه در آزمایشگاه‌های چین انجام می‌شد.

بر مبنای این گزارش، پژوهشگران چینی عادت دارند که حیوانات آزمایشگاهی خود را پس از آنکه آزمایش‌هایشان به پایان رسید، بجای از بین بردن و امحا کردن آنها، آنگونه که قانون الزام‌آور کرده، در بازارهای روز و به دوره‌گردها می‌فروشند!

نیویورک پُست نوشته، چین برخلاف قانون این حیوانات را به فروش می‌رساند تا از آن کسب درآمد کند! گو اینکه یکی از پژوهشگران موسسه‌ی تحقیقاتی در پکن، به دلیل فروش غیرقانونی میمون‌ها و موش‌های آزمایشگاهی به بازار فروش حیوانات زنده، جایی که در نهایت سر از شکم مردم در می‌آورد، و به دست آوردن یک میلیون دلار از این راه، بازداشت و زندانی شد.

این گزارش همچنین آورده، در حالی‌ که مردم بر اثر شیوع این ویروس مسری، بیمار و در حال مرگ هستند، مقامات چین در مورد منشأ این ویروس بهانه‌تراشی بی‌مورد می‌کنند. مقام‌های چین، ابتدا یک بازار غذاهای دریایی نه چندان دور از موسسه ویروس‌شناسی را سرزنش و متهم کردند! حتی اگر اولین پرونده‌های مستند شده‌ی Covid-19 (بیماری ناشی از SARS-CoV-2) نشان دهد، افرادی که درگیر این ویروس شده‌اند، هرگز گذرشان هم به این مرکز نیفتاده بود!

مقامات سپس به بازار حیوانات وحشی، مارها و خفاش‌ها اشاره کردند و بعد حتی یک نوع مورچه‌خوار کمیاب به نام پانگوولین را به عنوان منشأ انتشار این ویروس معرفی کردند.

نویسنده‌ی این مقاله تمامی روایت‌های مقامات چین را رد کرده و می‌نویسد: به نظر می‌رسد مارها منشأ ویروس کُرونا نیستند و خفاش‌ها هم در بازار حیوانات دریایی به فروش نمی‌رسند. به همین دلیل، پانگوولین‌ها نیز یک گونه خطرناک نیستند چرا که ارزش خود آنها بیش از گوشت آنهاست.

بر اساس گزارش تکان‌دهنده‌ی نیویورک پُست، بسیاری از شواهد، منشأ اصلی ویروس جدید را موسسه ویروس‌شناسی ووهان معرفی می‌کنند. این ویروس ممکن است توسط یک کارمند آلوده به ویروس از آزمایشگاه به بیرون درز کرده باشد و یا نادانسته و ناخواسته به انسان‌هایی منتقل شده باشد که در محیط آزمایشگاه غذا می‌خورده‌اند!

استیون موشر همچنین نوشته است، منشأ این ویروس هرچه که باشد، اکنون مقامات پکن بطور واضح تلاش می‌کنند تا مشکلات جدی را که از آزمایشگاه مربوطه در مورد پاتوژن‌ها پدید آمده اصلاح کنند.

چین بر سر مردم خود گرد طاعون ریخته است. خیلی زود است تا بگوییم که چه تعداد در چین و کشورهای دیگر در نهایت به دلیل ناکامی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژیک چین می‌میرند، اما هزینه‌ی انسانی این آزمایش‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

این پژوهشگر مقاله‌ی خود را در نهایت ناامیدی به پایان برده و به کنایه نوشته است: اما نگران نباشید! ژنرال چن به ما اطمینان داده تا خطرات بیو امنیتی را آنهم برای محافظت از سلامت مردم کنترل می‌کند! او مسئول رسیدگی را متخصص بیو تسلیحاتی ارتش آزادی‌بخش خلق چین معرفی کرده است! اما بعید است مردم چین و حتی ما و بسیاری دیگر چنین ابراز اطمینان‌ی، برایشان آرامش‌بخش باشد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy