Thursday, Mar 5, 2020

صفحه نخست » به مشهد سفر نکنید لطفا!

mashad_030520.jpgغلامرضا بنی اسدی، روزنامه نگار و فعال رسانه ای مقیم مشهد با ارسال یادداشتی برای «انتخاب» آورده است: آژیر خطر در مشهد چنان به صدا در آمده که قطع هم نمی شود. وضعیت قرمز است لذا کلایی، شهردار مشهد، با تبیین شرایط از رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی خواست تا پنجشنبه و شنبه را تعطیل کند. یعنی خراسان رضوی و به ویژه مشهد فعلا تا دوشنبه در تعطیلی است. در و دیوار شهر هم پُر است از پیام های هشدار دهنده؛ در خانه بمانید. امن ترین جا خانه است و هشتگ های فراگیر هم مدام این توصیه ها را به چشم و گوش مردم می رساند تا -حد امکان- پا بیرون نگذارند. این نیز یعنی شرایط شهر برای شهروندان، فوق العاده است. و یک یعنیِ دیگر؛ اصلا برای پذیرش میهمان آماده نیست. یعنی این که به رغم اشتیاق برای میزبانی از زائران آقا، با این که هموطنانمان را، خویشاوندان مان را بسیار دوست داریم، اما شرایط برای پذیرایی آماده نیست و چون همه تان را بسیار دوست داریم می گوئیم امسال را باید به اشک و ندبه خوانی از راه دور زائر حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا شد. امام هم که برایش بعد مسافت مطرح نیست و دنیا حرم حضرت اوست.

هرجا که باشیم بر این باور، مقیم حرم اوییم. مگر نه این که "اویس" از " قرن" به اوج معرفت رسید نسبت به رسول الله و بسیاری در مسجد النبی درهمان صف نخست هم به ایشان اقتدا می کردند و بدان معرفت نرسیدند که او از راه دور رسید پس زائر از بعید باشید امسال را تا به لطف خدواند و عنایت امام رضا(ع) و همت پهلوانان نظام سلامت، بر این ویروس پر شیوع، فائق آییم و ان شاالله تابستان را به مهر، گرمایی افزون تر بخشیم.

نکته دیگر که باید همه ما بدان توجه جدی داشته باشیم این است که ظرفیت بهداشتی، درمانی، و بیمارستانی هر شهر به اندازه ساکنان همان شهر برنامه ریزی و اجرا شده و سرانه های بودجه ای هم متناسب با این مورد تنظیم شده است لذا با جا به جایی گسترده شهروندان، عملا نظام سلامت و بهداشت با مشکلات عدیده مواجه می شود و بالاتر از این؛ امکان خدمت رسانی وجود ندارد لذا باید با درک شرایط، تا رفع معضل کرونا -حتی الامکان- از مسافرت پرهیز کنیم به ویژه به شهر هایی چون مشهد و قم و شهر های شمالی که شرایط در آن ویژه تر از دیگر مناطق است. لطفا برای سلامتی خودتان و آنان که دوست دارید، برای ماندن در شهر و خانه خود برنامه ریزی کنید که در تلخ هنگامه ای که گرفتاریم، واقعا هیچ جا شهر و خانه آدم نمی شود. حتی خانه پدری هم چنان که پیشتر به روی انسان در می گشودند، دری باز نخواهد شد.

شرایط را درک کنیم، توصیه های پزشکان را مو به مو اجرایی کنیم و با توجه به رسانه های صاحب شناسنامه و مطمئن روابط خود را متناسب با شرایط تنظیم کنید. این نظاممندی به ما کمک می کند که تا با کمترین آسیب از این بحران عبور کنیم.

سخن آخر همان کلام نخست است که؛ آژیر خطر در مشهد قطع نمی شود. وضعیت قرمز است. لطفا تا سفید نشدن وضعیت به مشهد سفر نکنید!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy