Tuesday, Mar 17, 2020

صفحه نخست » محکومیت بانکدار ایرانی به دلیل دور زدن تحریم‌ها و کلاهبرداری بانکی

banker_031720.jpgایندیپندنت فارسی - بانکدار ایرانی علی صدر هاشمی نژاد به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و«کلاهبرداری بانکی با جابجایی میلیون ها دلار آمریکا» از طریق یک «پروژه مسکن در ونزوئلا»، توسط هیات منصفه یک دادگاه در آمریکا مقصر شناخته شد.

دربیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرد به نقل از جفری ‌س برمن، دادستان ایالات متحده در منطقه جنوبی نیویورک، آمده است که علی صدر هاشمی‌نژاد امروز (دوشنبه ۲۶ اسفندماه)، پس از دو هفته جلسه محاکمه توسط هیات منصفه محکوم شده است. براساس یافته‌های هیات منصفه، علی صدر با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بیش از ۱۱۵ میلیون دلار را مرتبط با یک پروژه ساخت‌وساز در ونزوئلا از طریق سیستم مالی آمریکا جابه‌جا کرده است. دولت آمریکا ادعا کرده بود که افراد و نهادهای مختلف از جمله شرکت‌ بین‌المللی مسکن ایران و صاحب ایرانی آن، از پرداخت‌های صورت گرفته بهره برده‌اند.

صدر همچنین به جرم «توطئه تقلب در بانک»، از طریق اقدام به «فریب دادن» دولت آمریکا، مقصر شناخته شد. صدر از اتهام پولشویی که یکی از اتهامات او بوده است، مبرا شد و برای آن مجرم شناخته نشد. هیات منصفه صدر را در خصوص پنج اتهام، محکوم کرده است. محاکمه علی‌صدر توسط هیات منصفه، حول پرداخت چندین میلیون دلاری بود که از طریق سیستم بانکی آمریکا پردازش شده است. دستیار دادستان ایالات متحده در نیویورک استدلال كرده است كه اقدام آقای صدر یک «جرم فدرال» است چرا که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران را نقض می‌کند.

اگر چه قاضی, علی‌صدر را زندانی نکرد اما هیات منصفه علی‌صدر را به دلیل نقض تحریم ها مقصر دانست و وی تا زمان اعلام این حکم ، در بازداشت خانگی خواهد بود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

خبر دستگیری علی‌صدرهاشمی‌نژاد در ماه مارس ۲۰۱۸ مطرح شد. کیفرخواستی که آن زمان علیه صدرهاشمی مطرح شد، محصول تحقیقاتی بود که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود. به گفته مقامات وزارت دادگستری آمریکا در آن زمان، بازداشت صدر و تحقیقات پلیس فدرال آمریکا «شاهدی بر تلاش‌های تمام ناپذیر» ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

در سال ۲۰۰۴ دولت‌های ایران و ونزوئلا، توافق کردند که در برخی از زمینه‌ها همکاری داشته باشند. سال بعد از آن دو دولت، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند برای پروژه زیرساختی مسکن در ونزوئلا، که به موجب آن هزاران واحد مسکونی در این کشور ساخته شود.

پس از آنكه روزنامه نگار دافنه كاروآنا گالیزیا گزارش‌هایی درباره پیوندهای این بانك با پولشویی، ارتباط آن با سیاستمداران مالت و نقل و انتقالهای بزرگ به اعضای هیات حاکمه آذربایجان گزارش داد ، صاحب سابق بانك، مورد توجه محلی قرار گرفت. بانک مرکزی اروپا مجوز بانک پیلاتوس را در نوامبر ۲۰۱۸ باطل کرد.

خانم گالیزا، در تاریخ ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۷پس از افشاگری‌های خود در زمینه فساد مالی به قتل رسید. موضوعی که در سطح جهانی با واکنش زیادی مواجه شد و توجهات بیشتری را به وضعیت فساد مالی و اقدامات بانک‌ها و افراد بانفوذ برای دور زدن قانون در این کشور جلب کرد.

به تازگی در یک تحقیقات منتشر شده این موضوع مطرح شده بود که امکان این وجود داشت که از قتل این خبرنگار زن جلوگیری شود. در جریان دادگاه، سه قاضی از دستیار کمیسر یان عبدیلا ، رئیس واحد جنایات اقتصادی پرسیدند که آیا آنها در مورد محتویات یک کیف پول که علی‌صدر درشب مرگ این خبرنگار با آن هنگام خروج از بانک دیده شده بود تحقیق کرده بودند؟ عبدیلا گفته است که هیچ اسناد حساسی از بانک خارج نشده است زیرا آنها محتوای کیف را جستجو کرده‌اند و اینکه قتل در روز بعد اتفاق افتاده است.

جفری س. برمن، دادستان، در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا گفته است که «علی صدر هاشمی نژاد برای پیشبرد معاملات شركتهای ایرانی در ونزوئلا، شبكه‌ای از شركتها و حساب‌های بانكی ایجاد كرد تا معاملات تجاری ایران در ونزوئلا را مخفی کند و تحریم ها آمریکا را نادیده بگیرد.» به گفته او «سالها بود که صدر از شرکتهای صوری در سوئیس، ترکیه و سنت کیتس و نوویس استفاده می‌کرد تا این واقعیت را مخفی کند که ۱۱۵ میلیون دلار پرداخت شده در واقع برای تجارت خانوادگی و اقوام وی در ایران بود. محکومیت صدر نشان می‌دهد که تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران واقعی است و متخلفان در معرض پیگرد قرار خواهند گرفت.»

دیوید کاسا، نماینده پارلمان اروپا، در رسانه های اجتماعی واکنش نشان داد و گفت این حكم «تأیید این بود كه دولت مالت با یك جنایت‌کار درجه یک جهانی دوست بوده است.»

در طول دادگاه، دادستان علی صدر را به استفاده از آنچه او تاکتیک «دود و آینه» نامیده، متهم کرد. تاکتیکی که به زعم دادستان، صدر برای پنهان کردن هویت ایرانی خود با استفاده از گذرنامه‌های متعدد و تاریخ‌های مختلف تولد استفاده کرده است.

دادستانی چهار گذرنامه‌ای را که علی صدر از سنت کیتس و نوویس خریداری کرده بود نشان داد و به هیات منصفه نشان داد که او بیش از ۱۰۰ بار از جمله چندین بار به مالت، استانبول، لندن، زوریخ و تهران سفر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy