Wednesday, Mar 18, 2020

صفحه نخست » سفرهای نوروزی بدون اعمال محدودیت آغاز شد + فیلم!

safar.jpg کیهان لندن - در حالی‌ که مسئولیت تصمیم‌گیری برای انجام یا لغو سفرهای نوروزی به وزارت بهداشت واگذار شده، این وزارتخانه تا کنون هیچ اقدامی جهت ممنوعیت سفرهای نوروزی نکرده است. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکی از ترافیک در محدوده عوارضی خروجی‌های شمال و جنوب تهران است!

بر اساس تصمیم ستاد مقابله با ویروس کُرونا، مسئولیت تصمیم‌گیری درباره انجام سفرهای نوروزی و وضع قوانین بازدارنده و محدودکننده برعهده وزارت بهداشت گذاشته شد ولی تا امروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۸ این وزارتخانه هیچ اقدامی جهت کنترل رفت‌ و آمدها و کاهش سفرهای نوروزی نکرده است.

پیرو انفعال وزارتخانه‌ی بهداشت، استان‌های مختلف به‌خصوص ۱۱ استان به شدت گرفتار ویروس کُرونا، از اتخاذ سیاست واحد برای منع رفت‌ و‌ آمد درون‌شهری و برون‌شهری، همچون سیاستی که در قبال قرنطینه‌ نکردن شهرها پیش گرفتند، پرهیز می‌کنند. اکنون هر استان، در اعلام تعطیلی و منع رفت‌ و آمد مسافر و عبور و مرور، ساز خود را می‌زند و هیچ استانی بطور قاطع ورود مسافر را منع نکرده است!

مطالب بیشتر در کیهان لندن

کما اینکه باوجود ادعای قرنطینه‌ی استان خوزستان از سوی استاندار، تداوم ورود و خروج از این استان ادامه دارد و غلامرضا شریعتی استاندار تنها به عضویت در «پویش نوروز بی‌سفر» اکتفا کرده است.

عدم مدیریت سفر چنان به معرکه‌ی بی‌ در و پیکری تبدیل شده که فعالیت راه‌آهن و شرکت‌های هواپیمایی نیز به روال سابق ادامه دارد! شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در واکنش به انتقادها در این رابطه اعلام کرده که هیچگونه بخشنامه یا دستورالعمل مبنی بر ایجاد محدودیت در سفر دریافت نکرده است، بنابراین به پیش‌فروش و فروش بلیت به مردم ادامه می‌دهد!

این موضوع به‌ ویژه در استان خراسان رضوی و شهر مشهد مطرح شده و استاندار اقدامی جهت جلوگیری از فروش بلیت اتوبوس و قطار و ورود مسافران با اتومبیل شخصی نکرده است تا جایی که بلیت قطار به مقصد مشهد برای متقاضیان موجود نیست و تمام شده است!

آژانس‌های مسافرتی و شرکت حمل و نقل ریلی نیز می‌گویند که تردد همه قطارهای نوروزی بدون محدودیت و طبق برنامه قبلی انجام خواهد شد. قطارهای نوروزی حامل مسافران نیز دو سه روزی است از ایستگاه راه آهن تهران به سوی شمال و جنوب کشور راه افتاده و در شهرهای مختلف مسافران خود را پیاده می‌کند!

روابط‌ عمومی هواپیمایی «هما» روز گذشته از ادامه پروازهای این شرکت هواپیمایی و خبر داد: «با توجه به تقاضای مسافرت هوایی در این ایام، تمامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه مسافرت هوایی انجام می‌شود»!

هواپیمایی «هما» بر «رعایت موازین و نکات بهداشتی» در این پروازها تأکید و اعلام کرده «تا کنون هیچ پروازی به دلیل مشکلات بهداشتی از طرف هُما لغو نشده است.»

تصاویر و ویدئوهای امروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه از عوارضی تهران- قم نشان می‌دهد که بسیاری از ساکنان تهران دل به دریا زده‌ و با اتومبیل شخصی خود، سفرهای نوروزی را آغاز کرده‌اند. در فضای مجازی از خروجی‌های تهران در محورهای شمال و جنوب نشان از ترافیک در آزادراه تهران- قم دارد.

ویدئویی هم در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مالکان ۸ اتومبیل با پلاک تهران، اتومبیل‌های خود را با استفاده از تریلر به مقصد بوشهر می‌برند تا توسط پلیس متوقف نشوند!

علاوه بر اینها، وزارتخانه میراث‌ فرهنگی و گردشگری به عنوان مسئول خدمات‌رسانی به مسافران، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و استارت‌آپ‌ها و سامانه‌های مجازی رزرو هتل بخشنامه‌ی قاطعی در ارتباط با منع ارائه خدمات‌‌ و اسکان مسافران نوروزی نداده و فقط بوم‌گردی‌های استان گیلان تعطیل شده‌اند!

در این بین، وبسایت‌های اجاره ویلا و آپارتمان و عرضه‌کنندگان بومی ویلا (ساکنان استان‌های شمالی) از اجاره ویلا‌ها تا پایان نوروز ۹۹ انصراف داده‌اند اما برخی کاربران فضای مجازی می‌گویند وبسایت‌هایی چون «دیوار» همچنان در اجاره ویلا فعال هستند.

همزمان هتل‌های بزرگ به ویژه در اصفهان و مشهد (که عمدتا زیر نظر وزارتخانه‌های دولتی و نهادهای حکومتی اداره می‌شوند)، محدودیتی برای رزرو و پذیرش مسافران در تعطیلات نوروز ۹۹ در نظر نگرفته و اعلام کرده‌اند تا کنون هیچ بخشنامه‌ رسمی مبنی بر عدم پذیرش مسافر به آنان ابلاغ نشده است!

از طرفی، گزارش‌ها از شهرهای قشم و بوشهر بیانگر این است که بر اساس دستور دادستانی و استانداری‌ها می‌بایست قوانین منع تردد و ورود مسافران که بطور خودجوش توسط مردم انجام شده، برداشته شود و درهای این مناطق به روی مسافران باز شود!

تعلل بی‌چون و چرای وزارت بهداشت و مدیریت قومی و قبیله‌ای کشور در مواجهه با قرنطینه‌ی استان‌ها، با ورود و خروج مسافران نوروزی، حکایت از بروز فاجعه‌ای عظیم دارد. حتی کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم معترف شده که در صورت توقف سفرهای نوروزی تا حدودی شیب کُرونا در ایران کُند می‌شود اما در صورت انجام این سفرها، کنترل ویروس کُرونا «مشکل» خواهد بود.

با توجه به اینکه نوروز سال ۹۸، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر به صورت جاده‌ای، ریلی و هوایی در کشور سفر کردند، امسال در صورتی‌که فقط ۱۰ درصد این جمعیت بر سفر خود تأکید ورزند و به سفر بروند، کشور با فاجعه‌ای بزرگ از نظر گسترش و شیوع ویروس کُرونا در سطح وسیع روبرو خواهد بود و ارزیابی‌های هولناکی که برخی کارشناسان ارائه داده‌اند اصلا غیرواقعی نخواهد بود.

با این حال، نه مقامات مسئول در وضع قوانین منع‌کننده اهتمام می‌ورزند و نه گویا قرار است عده‌ای از مردم، ویروس کُرونا را جدی بگیرند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy