Wednesday, Mar 18, 2020

صفحه نخست » تحریم ۵ متخصص هسته‌ای رژیم ایران مرتبط با پروژه محرمانه اتمی «آماد»

JI.jpg کیهان لندن - جمهوری اسلامی به بهانه شیوع ویروس کُرونا در ایران که خودش مسبب آن بوده، به دنبال کاهش تحریم‌‌های آمریکاست اما واشنگتن دست‌کم تا کنون به ترفندها و تبلیغات و تاکتیک‌های تکراری ملایان برای فرار از بحران نه تنها تن نداده بلکه در روزهای اخیر تحریم‌های بیشتری را علیه رژیم ایران اعلام کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، ۱۸ مارس (۲۸ اسفند)، با اعلام تحریم ۵ شخص ایرانی به فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده در توییتی نوشت: «[رژیم] ایران با مخفی کردن آرشیو سلاح‌های اتمی خود جهان را فریب داد. همچنین به حفظ طرح‌های خود و نیز کادر دانشمندان سلاح‌های اتمی‌اش که پیش از سال ۲۰۰۴ داشت، ادامه می‌دهد.»

پرسش‌ها و ابهامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های مخفی اتمی جمهوری اسلامی همچنان به قوّت خود باقی است. بر همین اساس وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای عارف بالی لاشک، سیدمحمد مهدی هادوی، کامران دانشجو، مهدی تهرانچی و علی مهدی‌پور عمرانی را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرارداد. از این پنج نفر به عنوان «دانشمندان اتمی ایران» نام برده شده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

بالی لاشک کارشناس ارشد طرح، هادوی سرپرست پروژه آماد، دانشجو سرپرست «پروژه ۱۱۱» و احتمالا همکار با پروژه موشکی شهاب ۳، تهرانچی سرپرست «پروژه ۳۰/۳»، و عمرانچی کارشناس ارشد «پروژه ۳/۱۱» آماد بوده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده، «مسئول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر ۲۰۱۹ گزارش داد که این آژانس در حال تحقیق در مورد شناسایی ذرات اورانیوم فرآوری شده شیمیایی در یک محل اعلام نشده در ایران است و با توجه به اینکه آثار ذرات اتمی نشانگر وجود احتمالی مواد و فعالیت‌های اتمی اعلام نشده در ایران است، ایران باید کاملا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی شفاف باشد.»

همچنین تاکید شده، «افرادی که برای برنامه‌های حساس گسترش تسلیحات اتمی در ایران فعالیت می‌کنند باید از خطرات مالی و فعالیتی که دارند آگاه باشند. دانشمندان و متخصصان فنی ایران دو راه دارند: آنها می‌توانند از مهارت‌های خود برای پیگیری کار بر روی پروژه‌هایی استفاده کنند که خطر اشاعه را در پی ندارد یا اینکه می‌توانند برای سازمان‌های ایرانی کار کنند که فعالیت‌های حساس مربوط به تسلیحات اتمی را دنبال می‎‌‌کنند و با ریسک مالی و اعتباری این چنین کارها روبرو شوند.»

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، «تشدید فعالیت‌های اخیر در چرخه سوخت هسته‌ای ایران بر معضل جدی رژیم ایران علیه صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. اکنون زمان آن رسیده که جامعه جهانی در مقابل اخاذی هسته‌ای [رژیم] ایران بایستد. اگر دنیا نگران رفتار ایران است، باید فکرش را بکند که جمهوری اسلامی در صورت داشتن سلاح هسته‌ای چه خواهد کرد!»

تیرماه ۱۳۹۷ منابع اطلاعاتی اسرائیل جزییاتی از عملیات سرّی موساد برای سرقت اسناد و اطلاعات محرمانه‎ مربوط به فعالیت‎های اتمی جمهوری اسلامی را منتشر کرد. در این عملیات هزاران صفحه از اسنادی به دست آمد که در یک «مرکز محرمانه» در شورآباد (منطقه‎ای در جنوب تهران) مخفی شده بود. چند روز بعد از افشای بخشی از این اطلاعات، آمریکا از برجام خارج شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید رژیم ایران در پروژه‌ محرمانه «آماد» ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند.

در برخی رسانه‌ها این پروژه به اشتباه «عماد» نوشته می‌شود. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده در سال ۲۰۱۵، آژانس از سال ۲۰۰۵ از جزئیات این پروژه مطلع بوده است. اولی هاینونن سربازرس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود قسمت‌های اصلی و عمده پروژه از سال ۲۰۰۳ متوقف شده و مدرکی دال بر ادامه فعالیت‌های پژوهشی از سال ۲۰۰۹ به بعد به دست نیامده است اما آنچه ماموران اسرائیل از تهران سرقت کردند خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه ۳ فوریه (۱۳ اسفند)، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران سه سایت اتمی اعلام نشده دارد که قبلاً در آنها فعالیت اتمی داشته اما تهران درخواست آژانس برای دسترسی بازرسان به آنها را بی‌پاسخ گذاشته است. امانوئل ماکرون و پس از آن اتحادیه اروپا از رژیم ایران خواستند با بازرسان آژانس همکاری کند اما در واکنش به این مواضع، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد قرار نیست ایران به هر ادعای غیرواقعی و بی‌اساس آژانس پاسخ بدهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy