Thursday, Mar 26, 2020

صفحه نخست » کروُنا ویروس اسرائیلی، در جست و جوی سپر بلا یا بُز طلیعه

عvirIsr_032620.jpgلیرضا مناف زاده - رادیو بین المللی فرانسه

یکی از نظریه های توطئه که در هفته های اخیر در سطح گسترده ای پخش شد این است که ویروس کروُنا را یهودی ها ساخته اند. چندی پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی ترکیه میهمان برنامه مدعی شد که صهیونیست ها این ویروس را که سلاحی بیولوژیک است برای به زانو درآوردن جهان، تسلط بر کشورها و عقیم کردن جهانیان ساخته اند. کم نیستند کسانی که در شبکه های اجتماعی و در بعضی رسانه ها «جهانی شدن و مصرف گوشت بعضی حیوانات ناپاک» را علتِ اصلیِ ظهور بیماری کوُوید ۱۹ بدانند. چندی پیش یک خاخام اُرتُدکس اسرائیلی به نام «مِئِر مأذوذ» مدعی شد که شیوع ویروس مرگبار کروُنا در اسرائیل و سراسر جهان مجازات الاهی برای رژۀ افتخار همجنس گرایان است. در آمریکا بعضی از جمهوری خواهان مدعی شده اند که رسانه ها و دموکرات ها می خواهند با گسترش ویروس کروُنا در کشور شهرها قرنطینه شوند و بحرانی ملی پدید آید تا ترامپ نتواند در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ پیروز شود.

با گسترش بیماری کوُوید ۱۹ و عالم گیر شدنِ آن بازار دروغ، خرافه، تهمت زنی، افترا و نظریه های توطئه نیز رونق گرفت. بعضی دولت ها در گرم کردن این بازار از مردم عادی پیشی گرفتند. این تهمت زنی ها در سطح دولت ها در درجۀ نخست دنبالۀ کشاکش هایِ سیاسی و اقتصادی در میان آن هاست. رواج نظریه های فتنه و توطئه در دوران هایی که بیماری های همه گیر (ایپدمی) به ویژه بیماری های عالم گیر (پاندمی) انسان ها را گروه گروه به کام مرگ می کشاند، پدیدۀ تازه ای نیست. کم و بیش همۀ مورخانی که دربارۀ بیماری های کُشندۀ همه گیر و عالم گیر تحقیق کرده اند معتقدند که نخستین علتِ رواج این گونه نظریه ها ناتوانی و بیچارگی در برابر بیماری است. بعضی وقت ها دولت ها نیز برای توجیه ناتوانی و درماندگیِ خود به این گونه خام اندیشی ها دامن می زنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

درست است که در بعضی از کشورها مردم آمادگی بیشتری برای پذیرشِ دروغ هایی از این دست دارند، اما کم و بیش در همۀ کشورهای جهان همیشه گروه هایی از مردم این گونه نابخردی ها و خام اندیشی ها را باور می کنند. به گفتۀ «پاتریک زیلبرمن»، مورخ فرانسویِ بهداشت و تندرستی، علم هنوز نتوانسته است به این رفتارها پایان دهد.

کروُنا وسیله ای برای انتقام جویی و کینه کشیِ سیاسی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوریِ آمریکا، کروُنا را «ویروس چینی» خواند. مایک پُمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، آن را «ویروس ووهان» نامید. مقام های چینی این نام گذاری ها را «بی پروایی» و «بی مسئولیتی» خواندند. در ۳۰ ژانویۀ ۲۰۲۰ فرانسیس آنتوُنی بوُیل، استاد حقوق بین الملل در دانشکدۀ حقوق دانشگاه شیکاگوُ، در یک مصاحبۀ ویدئویی مدعی شد که این ویروس بر اثر «سهل انگاری در دستکاری یک سلاح بیولوژیکی» در «ووهان» پدید آمده است. تام کاتن، سناتور جمهوری خواه، این ادعا را تأیید کرد و گفت که چینی ها در حال تولید ویروس کروُنا در آزمایشگاهی در نزدیکی بازار حیوانات شهر «ووهان» بودند اما به سبب سهل انگاریِ مسئولانِ آزمایشگاه ویروس به بیرون راه یافت. در آمریکا حتی بعضی از جمهوری خواهان پا فراتر گذاشته و مدعی شدند که رسانه ها و دموکرات ها می خواهند با گسترش ویروس کروُنا در کشور شهرها قرنطینه شوند و بحرانی ملی پدید آید تا ترامپ نتواند در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ پیروز شود.

رهبران چین از تهمت هایی که مقام های آمریکایی به آنان می زدند برآشفتند و به مقابله برخاستند. برخی از آنان ارتش آمریکا را به گسترش ویروس کروُنا متهم کردند. ۱۲ مارس، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین، در پیامی توئیتری نوشت : احتمال دارد این ویروس را بعضی از سربازان آمریکایی که در اکتبر ۲۰۱۹ از «ووهان» دیدار کردند در آن شهر پراکنده باشند. ۱۲ مارس، علی خامنه ای نیز در فرمانی خطاب به رئیس کل نیروهای مسلح برای تشکیل «قرارگاه بهداشتی و درمانیِ مقابله با ویروس کروُنا» از احتمال حملۀ بیولوژیکی سخن گفت و ۲۲ مارس خطاب به مقام های آمریکایی گفت: شما متهم اید که خودتان این ویروس را تولید کردید.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در فوریۀ ۱۸۳۲ بیماری وبا که در سال ۱۸۲۶ در چند شهر هند مانند کلکته و بمبئی به راه افتاده بود از طریق کشتی های انگلیسی به بریتانیا رسید. در لندن نزدیک به ۷ هزار نفر از آن بیماری مردند. شورش هایی نیز در آن کشور به پا خاست. البته، کشتی های انگلیسی آن بیماری را پیش از آنکه به بریتانیا ببرند از راه مسقط به خلیج فارس و شهرهای ساحلی ایران منتقل کردند و سبب سازِ کشته شدن بیش از ۲۰ هزار ایرانی شدند. باری، گویا مهاجرانِ ایرلندی آن بیماری را به کانادا بردند. از آن پس، ایرلندی ها که در کشاکش سیاسی با انگلیسی ها بودند، مسئول گسترش آن بیماری عالم گیر شناخته شدند.

وبای آن سال ها ۲۰ هزار نفر را در پاریس و در حدود ۱۰۰ هزار نفر را در سراسر فرانسه به کام مرگ کشید. بیشتر جان باختگان از محله های فقیر نشین بودند. بعضی از چپ گرایان پزشکان را متهم به گسترش وبا در اروپا کردند و مدعی شدند که بورژوازی با این کار می خواهد تیشه به ریشۀ پرولتاریا بزند.

با گسترش بیماری کوید ۱۹ بازار نظریه های توطئه نیز در میان مردم به ویژه در شبکه های اجتماعی داغ شد. یکی از آن نظریه ها که در هفته های گذشته در سطح گسترده ای پخش شد این است که ویروس کروُنا را یهودی ها ساخته اند.

اپیدمی های بزرگ و علت یابی های دینی

در تورات خداوند برای تنبیه خیانت پیشگان طاعون می فرستد. در قرآن (سورۀ بقره ۵۹) آمده است که بنی اسرائیل به سبب ظلمی که کرده بودند، دچار طاعون شدند. اعتقاد به اینکه بیماری های همه گیر و عالم گیر بلاهای آسمانی اند، از یهودیت به مسیحیت و از مسیحیت به اسلام راه یافت. اروپاییان هربار دچار بیماری های همه گیر شدند، به یهودیان شک کردند. در میانۀ قرن چهاردهم میلادی «طاعون سیاه» که از چین و هند به اروپا راه یافته بود، در عرض ۵ سال (از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۲) ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت اروپا را به کام مرگ کشید. آن بیماری از اروپا به شمال افریقا راه یافت و سپس سراسر آن قاره را درنوردید. از واکنش های جمعیِ اروپاییان به آن طاعون می توان از به راه افتادن دسته های زنجیر زنی و حمله به یهودیان یاد کرد. مردم یهودیان را به آلوده کردن چشمه ها و منابع آب متهم کردند. در بسیاری از شهرها مانند نورمبرگ، فرانکفوُرت، تولوُن، لِریدا و دیگر شهرهای اروپا عوام دست به کشتار یهودیان زدند. در لِریدا ۳۰۰ یهودی را کشتند. در فوریۀ ۱۳۴۹ تنها در شهر استراسبورگ ۲۰۰۰ یهودی به دست عوام کشته شدند. در آلمان پس از پایان طاعون سیاه یهودیان را در محله های خاصی جای دادند که همه دروازه داشتند. هر شامگاه دروازه ها را می بستند.

با گسترش ویروس کرونا نیز بعضی ها به متهم کردن یهودیان پرداختند. چندی پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی ترکیه میهمان برنامه مدعی شد که صهیونیست ها این ویروس را که سلاحی بیولوژیک است برای به زانو درآوردن جهان، تسلط بر کشورها و عقیم کردن جهانیان ساخته اند.

در آغاز گسترش بیماری کوُوید ۱۹ در چین، در شبکه های اجتماعی بعضی از کشورهای عربی صحبت از انتقام الاهی از چینی ها می کردند و می گفتند چون چینی ها به اویغورهای مسلمان ظلم کرده اند، خداوند از آنان انتقام می گیرد. اما دیری نکشید که این بیماری نه تنها دامن اویغورها بلکه کشورهای مسلمان را نیز گرفت. در پاسخ به چنین توجیهاتی بود که وزیر اوقاف مصر گفت: بیماری های همه گیری مانند کرونا از نشانه های خداوند در جهان است که برای عبرت و رجوع به خداست نه انتقام الهی. و افزود: چنین پدیده هایی انتقامی از جانب خداوند برای کشورهای غیر مسلمان نیست.

اپیدمی های بزرگ و توجیهات اخلاقی

در فوریۀ ۱۹۱۹ در گیر و دار گسترش بیماریِ عالم گیر «آنفولانزای اسپانیایی» روزنامۀ «لوُ تان» در فرانسه شیوع این بیماری را به رواج «رقص تانگوُ» نسبت داد. امروز نیز کم نیستند کسانی که در شبکه های اجتماعی و در بعضی رسانه ها «جهانی شدن و مصرف گوشت بعضی حیوانات ناپاک» را علتِ اصلیِ ظهور بیماری کوُوید ۱۹ بدانند. چندی پیش یک خاخام اُرتُدکس اسرائیلی به نام «مِئِر مأذوذ» مدعی شد که شیوع ویروس مرگبار کروُنا در اسرائیل و سراسر جهان مجازات الاهی برای رژۀ افتخار همجنس گرایان است. او گفت: رژه افتخار همجنس گرایان رژه ای خلاف طبیعت است و وقتی کسی خلاف طبیعت عمل می کند، آنکه طبیعت را آفریده از او انتقام می گیرد.

زمانی که بیماری ایدز به راه افتاد، کسانی در آغاز آن را به هائیتی ها نسبت دادند، اما چون آن بیماری از همجنس گرایان نیز قربانی گرفت، در میان گروه هایی از مردم جهان به «بیماری همجنس گرایان» معروف شد. در حالی که پژوهشگران «دیرین شناسی ویروسی» سرانجام توانستند خاستگاه ویروس آن بیماری را ردیابی کنند و به دهۀ ۱۹۲۰ میلادی در کینشاسا در جمهوری دموکراتیک کنگوُ برسند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy